3249
Sök

Min oljeplugg sitter fast på min Audi a4??

403 Inlägg
10 februari 2013
Trådstartare
#1
Hej.

Tänkte se om någon har bra tips på vad jag ska göra.
Tänkte byta oljefilter och tog loss plastskiten under motorn, och satte 17 mm hylsa på pluggen och sen tog i lugnt först, sen slog jag med handflatan på spärrskaftet, men pluggem rörde sig inte en suck.

Sen tog jag hylsan och satte den på T-handtag och ryckte, sen började humöret rinna över så jag satte ett rör som förlängning på handtaget. Det slutade med att T-handtaget gick av och pluggen är hel men sitter fast.

Hur ska jag få bort den jädrans pluggen???? tips någon??


1 215 Inlägg
10 februari 2013
#2
Jag skulle ta i ännu mer med en 17mm hylsa och ett dragskaft.

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥

Evildan
10 februari 2013
#3
Mera våld, var likadant på min Passat 1.8t jag hade för ett litet tag sedan, satt benhårt men löstes med aggressionsbefriande våld.

403 Inlägg
10 februari 2013
Trådstartare
#4
Pavva skrev:
Jag skulle ta i ännu mer med en 17mm hylsa och ett dragskaft.

får nog bli så, vill bara inte dra av pluggen..


Evildan
10 februari 2013
#5
Raggarn84 skrev:
Pavva skrev:
Jag skulle ta i ännu mer med en 17mm hylsa och ett dragskaft.

får nog bli så, vill bara inte dra av pluggen..

vräk på WD40, låt det dra över natten och prova igen, hjälper antagligen inte, då tråget var om jag inte missminner mig av ngn aluminiumlegering och pluggen av vanligt bonnastål, värm annars.

Hjultomte
1 500 Inlägg
10 februari 2013
#6
kanske banka lite kanske också funkar. Inte för mycket o inte för lite. se till o ha en sexkantshylsa också smile

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

403 Inlägg
10 februari 2013
Trådstartare
#7
TooS skrev:
kanske banka lite kanske också funkar. Inte för mycket o inte för lite. se till o ha en sexkantshylsa också smile

sexkantshylsa har jag alltid big_smile


336 Inlägg
10 februari 2013
#8
Var också på det där på min nu innan vintern. Satt något djävulskt hårt där också. Testade en hel del olika metoder och efter en ganska lång tid av att försöka lossa den genom att knacka den moturs med huggmejsel lossnade den till slut.

Se bara till att ha en ny oljeplugg beredd!

Just turbo power, no real shit.

403 Inlägg
10 februari 2013
Trådstartare
#9
Saabfan1 skrev:
Var också på det där på min nu innan vintern. Satt något djävulskt hårt där också. Testade en hel del olika metoder och efter en ganska lång tid av att försöka lossa den genom att knacka den moturs med huggmejsel lossnade den till slut.

Se bara till att ha en ny oljeplugg beredd!

okej, får se vad som händer och sker smile


747 Inlägg
10 februari 2013
#10
Värm pluggen innan så den får en fin röd/gul färg och lossa sedan, sen sätter du dit en ny plugg efter det.

/ Toni Larsson

403 Inlägg
10 februari 2013
Trådstartare
#11
tonimakaroni skrev:
Värm pluggen innan så den får en fin röd/gul färg och lossa sedan, sen sätter du dit en ny plugg efter det.

har inte något att värma med tyvärr, skulle ta en jäkla stund med en tändare tongue


3 235 Inlägg
10 februari 2013
#12
tonimakaroni skrev:
Värm pluggen innan så den får en fin röd/gul färg och lossa sedan, sen sätter du dit en ny plugg efter det.

Eller kanske inte, inte kul med invändig oljebrand:(


403 Inlägg
10 februari 2013
Trådstartare
#13
engolf skrev:
tonimakaroni skrev:
Värm pluggen innan så den får en fin röd/gul färg och lossa sedan, sen sätter du dit en ny plugg efter det.

Eller kanske inte, inte kul med invändig oljebrand:(

det vill jag inte ha helst..


5 127 Inlägg
10 februari 2013
#14
muttermaskin wink stöter på några pluggar ibland på jobbet som sitter fast wink

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

403 Inlägg
10 februari 2013
Trådstartare
#15
mb_pucken skrev:
muttermaskin wink stöter på några pluggar ibland på jobbet som sitter fast wink

jag har en eldriven, men den är ju inte så överdrivet stark...


747 Inlägg
10 februari 2013
#16
engolf skrev:
tonimakaroni skrev:
Värm pluggen innan så den får en fin röd/gul färg och lossa sedan, sen sätter du dit en ny plugg efter det.

Eller kanske inte, inte kul med invändig oljebrand:(

Behöver inte stå o värna i en evighet men bara man ser att den börjar bli varm, krävs rätt mycket för runt 4l olja bara ska ta eld.

Hellre värma först lite än få med gängorna.

/ Toni Larsson

330 Inlägg
12 februari 2013
#17
Självklart har man provat att i första skedet varmköra motorn, och försöka lossa pluggen omedelbart. Aluminiumblocket torde expandera mer än bulten, så det är inte helt hopplöst. Annars är det som Toni säger gaslåga som gäller.

B!


Sök