Saab_Guden skrev:
så med hans setup så e de väll bara att slänga på större spridare för att inte göra värdens ombyggnad för lite hk..
men vilka spridare skulle du tro bli bäst då?
Ja det är nog det enklaste för originalspridarna är nog nära gränsen med TS nuvarande setup.
850GLT-spridarna är ingen idé, dem är på 200cc dem med. Enda orsaken till att den motorn får soppa för 170hk är för att den har en spridare extra (5-cylindrig motor).
850turbo-spridare är vanliga vid etanolkonvertering iaf, högohmiga och flödar
270cc/min @ 3bar. (Bosch 0-280-150-785)
Annars har jag inte koll på vilka spridare som finns och vilka storlekar, finns ju tusentals olika spridare så man kan inte ha koll på allt, speciellt inte när det är så små spridare som behövs.
Men bör räcka att ställa upp bränsletrycket lite grann (till runt 3,5-4bar kanske är lämpligt) för att öka på flödet med 50cc/min och ändå inte förstöra spridarbilden.
Går ju även att ställa upp bränsletrycket, antingen med en ställbar BTR eller klämma ihop original.
Högre bränsletryck = mer flöde per tidsenhet. Men spridarbilden blir sämre.
Saab_Guden skrev:
och orginal pumparna e väll på 6 bar så de ska väll inte va något problem?
Hmm, har för mig det endast är pumpen från bilar med E-motor som har en pump som orkar mata fram bränsle vid 6bars bränsletryck. Det är ju inte pumpen som ger trycket utan det är bränsletrycksregulatorn som styr trycket genom att reglera mängden bränsle som skickas tillbaka genom returen, men det är pumpen som sätter stopp ifall man försöker ta ut alldeles för högt tryck eftersom motorn i pumpen inte orkar längre till slut.
Jag vet inte hur långt originalbränslepumpen räcker.
Men om vi säger att TS stoppar i 250cc spridare och maxar dem så behöver bränslepupmpen leverera:
250*4 = 1000cc/min. dvs 1L/min. Bränslepumpar brukar anges i liter/h, 1L/min ger 60L/h och om jag inte minns fel ska original ligga på runt 100L/h @ 3bar, tänk dock på att om man höjer bränsletrycket så klarar inte pumpen av att leverera lika stor volym bränsle.