3643
Sök

Nästa steg på trimning volvo 240

773 Inlägg
13 februari 2013
Trådstartare
#1
hej, tänkte kolla vad jag kan göra mer på 240in har just nu en kam från folkraceshopen fs122
och portad topp och extraktor och 2,5 rör med en burk och japs. vad kan man göra mer på han ?
har lh 2.2

118 Inlägg
13 februari 2013
#2
du skulle kunna plana av nån mm på toppen .
sen kan du lätta svänghjulet, ge väl inga hk men den kommer vara mycket varvvilligare


Gasar tills de rasar!
173 Inlägg
13 februari 2013
#3
större spridare? chippa? lätta vikten? kör men elfläkt? högkomp kolvar?

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..

773 Inlägg
13 februari 2013
Trådstartare
#4
Saab_Guden skrev:
större spridare? chippa? lätta vikten? kör men elfläkt? högkomp kolvar?

chippa går inte har lh 2.2, har el fläkt, vad för kolvar skulle man ha då ? och har ett par 940 turbo spridare men skulle han gå bättre med dom går det bara att sätta ditt dom eller måste man hålla på och ställa in en massa?

773 Inlägg
13 februari 2013
Trådstartare
#5
rjohansson_ skrev:
du skulle kunna plana av nån mm på toppen .
sen kan du lätta svänghjulet, ge väl inga hk men den kommer vara mycket varvvilligare

undrar bara hjälper det nåt att byta spridarna har ett par 940 turbo spridare

Gasar tills de rasar!
173 Inlägg
13 februari 2013
#6
rätta mig om jag har fel men skillnaden på alla spridare e väll igentligen bara att hur mycket  dom tål att släppa igenom för bar?
därför behöver du igentligen bara byta upp dig till saabs röda spridare eller volvos R-spridare ex..

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..

773 Inlägg
13 februari 2013
Trådstartare
#7
Saab_Guden skrev:
rätta mig om jag har fel men skillnaden på alla spridare e väll igentligen bara att hur mycket  dom tål att släppa igenom för bar?
därför behöver du igentligen bara byta upp dig till saabs röda spridare eller volvos R-spridare ex..

ok men blir det nån skilnad med andra spridare en vad jag har nu orginal? och min box går inte att chipa.

5 705 Inlägg
13 februari 2013
#8
Saab_Guden skrev:
rätta mig om jag har fel men skillnaden på alla spridare e väll igentligen bara att hur mycket  dom tål att släppa igenom för bar?
därför behöver du igentligen bara byta upp dig till saabs röda spridare eller volvos R-spridare ex..

Nä skillnaden mellan spridare är hur stor volym bränsle som kan släppas igenom per tidsenhet vid ett givet tryck.
T.ex de gröna R-spridarna (Bosch -968) släpper igenom 465cc/min vid 3,8bar bränsletryck när dem är fullt öppna. (465cc = 465ml).

Men som det är skrivit tidigare i tråden:
Lätta svänghjul, ger ingen effekt men motorn får ett mycket bättre gassvar.
Högre komp (vet inte om det finns högkompskolvar, plana toppen är det vanligaste iaf)

Sen kan du ju även:
Matchporta topp, insugsrör och grenrör efter respektive packningar.
Fixa ett insug med separata spjäll
Större ventiler
Flödesportning
Mer optimerad tändningskurva
Balansera motor
Viktmatcha kolvar och stakar


Originalspridarna är på 200cc om jag inte minns fel, räcker till 136hk på bensin enligt denna räknare.
Så lite större spridare skulle inte sitta fel.
Jag vet inte vilken effekt du är ute efter men om du vill ta ut upp till 170hk behöver du 240-250cc spridare för att kunna leverera tillräckligt med bensin enligt samma räknare.

Jag har för mig 940 turbo-spridare är låg-ohm = kommer bränna din insprutningsbox. Men går ju att montera spridarmotstånd om man vill det.
Senast redigerat av simlar (13 februari 2013)


773 Inlägg
13 februari 2013
Trådstartare
#9
simlar skrev:
Saab_Guden skrev:
rätta mig om jag har fel men skillnaden på alla spridare e väll igentligen bara att hur mycket  dom tål att släppa igenom för bar?
därför behöver du igentligen bara byta upp dig till saabs röda spridare eller volvos R-spridare ex..

Nä skillnaden mellan spridare är hur stor volym bränsle som kan släppas igenom per tidsenhet vid ett givet tryck.
T.ex de gröna R-spridarna (Bosch -968) släpper igenom 465cc/min vid 3,8bar bränsletryck när dem är fullt öppna. (465cc = 465ml).

Men som det är skrivit tidigare i tråden:
Lätta svänghjul, ger ingen effekt men motorn får ett mycket bättre gassvar.
Högre komp (vet inte om det finns högkompskolvar, plana toppen är det vanligaste iaf)

Sen kan du ju även:
Matchporta topp, insugsrör och grenrör efter respektive packningar.
Fixa ett insug med separata spjäll
Större ventiler
Flödesportning
Mer optimerad tändningskurva
Balansera motor
Viktmatcha kolvar och stakar
ok, men vilka spridare passar min box så dom inte bränner boxen och r spridarna är rätt dyra men vilka spridare kan passa mig bättre en orginal. passar inte spridarna från en 850 glt 170hk motor? dom borde väll vara lite bättre?

Originalspridarna är på 200cc om jag inte minns fel, räcker till 136hk på bensin enligt denna räknare.
Så lite större spridare skulle inte sitta fel.
Jag vet inte vilken effekt du är ute efter men om du vill ta ut upp till 170hk behöver du 240-250cc spridare för att kunna leverera tillräckligt med bensin enligt samma räknare.

Jag har för mig 940 turbo-spridare är låg-ohm = kommer bränna din insprutningsbox. Men går ju att montera spridarmotstånd om man vill det.

Gasar tills de rasar!
173 Inlägg
13 februari 2013
#10
så med hans setup så e de väll bara att slänga på större spridare för att inte göra värdens ombyggnad för lite hk..
men vilka spridare skulle du tro bli bäst då?

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..

Gasar tills de rasar!
173 Inlägg
13 februari 2013
#11
och orginal pumparna e väll på 6 bar så de ska väll inte va något problem?

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..

5 705 Inlägg
13 februari 2013
#12
Saab_Guden skrev:
så med hans setup så e de väll bara att slänga på större spridare för att inte göra värdens ombyggnad för lite hk..
men vilka spridare skulle du tro bli bäst då?

Ja det är nog det enklaste för originalspridarna är nog nära gränsen med TS nuvarande setup.



850GLT-spridarna är ingen idé, dem är på 200cc dem med. Enda orsaken till att den motorn får soppa för 170hk är för att den har en spridare extra (5-cylindrig motor).

850turbo-spridare är vanliga vid etanolkonvertering iaf, högohmiga och flödar 270cc/min @ 3bar. (Bosch 0-280-150-785)
Annars har jag inte koll på vilka spridare som finns och vilka storlekar, finns ju tusentals olika spridare så man kan inte ha koll på allt, speciellt inte när det är så små spridare som behövs.
Men bör räcka att ställa upp bränsletrycket lite grann (till runt 3,5-4bar kanske är lämpligt) för att öka på flödet med 50cc/min och ändå inte förstöra spridarbilden.


Går ju även att ställa upp bränsletrycket, antingen med en ställbar BTR eller klämma ihop original.
Högre bränsletryck = mer flöde per tidsenhet. Men spridarbilden blir sämre.

Saab_Guden skrev:
och orginal pumparna e väll på 6 bar så de ska väll inte va något problem?

Hmm, har för mig det endast är pumpen från bilar med E-motor som har en pump som orkar mata fram bränsle vid 6bars bränsletryck. Det är ju inte pumpen som ger trycket utan det är bränsletrycksregulatorn som styr trycket genom att reglera mängden bränsle som skickas tillbaka genom returen, men det är pumpen som sätter stopp ifall man försöker ta ut alldeles för högt tryck eftersom motorn i pumpen inte orkar längre till slut.


Jag vet inte hur långt originalbränslepumpen räcker.
Men om vi säger att TS stoppar i 250cc spridare och maxar dem så behöver bränslepupmpen leverera:
250*4 = 1000cc/min. dvs 1L/min. Bränslepumpar brukar anges i liter/h, 1L/min ger 60L/h och om jag inte minns fel ska original ligga på runt 100L/h @ 3bar, tänk dock på att om man höjer bränsletrycket så klarar inte pumpen av att leverera lika stor volym bränsle.


Gasar tills de rasar!
173 Inlägg
13 februari 2013
#13
så du menar att en orginalpump orkar alltså bara upp till 3 - 4 bar ?

och om vi säger att orginal sprutet e på 200cc och jag slänger på en BTR och ställer upp han på 250cc
kan man då klara sig ifrån att fötstöra flödet i orginal spridarna?

eller ska man köra men säkra kort och köpa in nya spridare som ligger på 250 + ?

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..

5 705 Inlägg
13 februari 2013
#14
Saab_Guden skrev:
så du menar att en orginalpump orkar alltså bara upp till 3 - 4 bar ?

och om vi säger att orginal sprutet e på 200cc och jag slänger på en BTR och ställer upp han på 250cc
kan man då klara sig ifrån att fötstöra flödet i orginal spridarna?

eller ska man köra men säkra kort och köpa in nya spridare som ligger på 250 + ?

Jag vet faktiskt inte, men runt 4-5bar klarar nog en original-pump från bil med F-motor.

Det är inte flödet som förstörs, spridarna flödar fortfarande som dem ska. Utan det är spridarbilden som förstörs, dvs hur fin bränsledimman som sprutas ut är. Har man för högt tryck så blir det en stråle med bensin istället för en fin dimma.

Det bästa är att byta till spridare i lämplig storlek så man garanterat behåller en fin spridarbild.


Gasar tills de rasar!
173 Inlägg
13 februari 2013
#15
Precis! de var lite de jag menade, men var inte helt 100 på vilken spridare jag skulle rekomendera..

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..

773 Inlägg
14 februari 2013
Trådstartare
#16
så passar 850 turbo v70 turbo t5/ vanliga turbo motorn? på min box utan att den brinner upp?

5 705 Inlägg
14 februari 2013
#17
tvedberg skrev:
så passar 850 turbo v70 turbo t5/ vanliga turbo motorn? på min box utan att den brinner upp?

Jo för dem är hög-ohmiga så dem ska bara vara att trycka dit (är dem beggade så montera nya o-ringar för att slippa eventuellt läckage).


773 Inlägg
14 februari 2013
Trådstartare
#18
simlar skrev:
tvedberg skrev:
så passar 850 turbo v70 turbo t5/ vanliga turbo motorn? på min box utan att den brinner upp?

Jo för dem är hög-ohmiga så dem ska bara vara att trycka dit (är dem beggade så montera nya o-ringar för att slippa eventuellt läckage).

ok tack för alla svar smile)
nu får man åka runt på skrotar.
Senast redigerat av tvedberg (14 februari 2013)

773 Inlägg
14 februari 2013
Trådstartare
#19
tvedberg skrev:
simlar skrev:
tvedberg skrev:
så passar 850 turbo v70 turbo t5/ vanliga turbo motorn? på min box utan att den brinner upp?

Jo för dem är hög-ohmiga så dem ska bara vara att trycka dit (är dem beggade så montera nya o-ringar för att slippa eventuellt läckage).

ok tack för alla svar smile)
nu får man åka runt på skrotar.

juste glömde fråga vad kan jag få med det här? 140-150hk?
med kamen och spridarna och portat topp kasnke planad också fårse.
och extraktor.
Senast redigerat av tvedberg (14 februari 2013)

5 705 Inlägg
14 februari 2013
#20
tvedberg skrev:
tvedberg skrev:
simlar skrev:

Jo för dem är hög-ohmiga så dem ska bara vara att trycka dit (är dem beggade så montera nya o-ringar för att slippa eventuellt läckage).

ok tack för alla svar smile)
nu får man åka runt på skrotar.

juste glömde fråga vad kan jag få med det här? 140-150hk?
med kamen och spridarna och portat topp kasnke planad också fårse.
och extraktor.

Ja runt 140 låter rimligt om motorn är fräsch.



Sök