Hejsan! Tänkte möjligtvis börja med ett nytt projekt i min passat. Projektet genomförs dock endast om någon kan hjälpa mig med låda.. Tänkte mig en låda där varje bas får cirka 56,6 liter styck. Två basar i varje kammare, så varje kammare blir ca 113,2 liter efter montering av basar, stag och portar. Alla fyra basar ska spela uppåt hade jag tänkt. en 6" port per 2 basar. Alltså 2 st 6" portar totalt. Avstämning på runt 36-38 hz, vill att det ska gräva lite. Basarna ska drivas utav nästan 5000 watt i 1 ohm. Har gott om ström och bilen är väldämpad. Det jag undrar över nu är: Finns det någon som har bättre förslag på lådvolym eller lådbygge? Vad tror ni är bäst? Ha portar bakåt eller uppåt?
Portar bakåt tror jag på, då får du nog mest effekt av dom, men en del säger även att dom ska sitta på samma sida som basarna. Men jag tror nog du valt lite fel basar till den effekt du har om du ska spela högt en längre stund, 1512 vore nog mer lämpligt om det ska hålla.
Basar uppåt och portar bakåt skulle jag ha gjort! Just med stängda dörrar har det inte varit så stor skillnad för mig när ja testat port uppåt eller bakåt men däremot med öppna dörrar har det gjort skillnad. Just för att spela högt så skulle jag nog försöka få till lite större portarea än en 6" på två 12".
Jag skulle nog sätta alla 4 basar i samma kammare och kanske en större slotport eller 3st 6" portar!
240L och 3st 6" för 4st 12" har fungerat rätt bra i ett par väggbyggen vet jag. Sen hur det svarar i ett bagagebygge låter jag vara osagt!
med så mycket effekt ..e 15serien bättre val för dig ...om du vill att de ska hålla för lite tuffare tag ... ldan vill ja hellre säga ca 300l 3 st portar kör dom bakåt å bas uppåt ... lättare att minska en låda än att bygga den större .. sen äre bara testa testa å åter testa tills du blir nöjd me 5000watt se till att du har ström för det å
www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension
Om du nu bara är ute efter siffror på en mätare... Varför har du inte skaffat en bas som är byggd för att peaka i frekvensregistret för att nå extrema ljudtryck? Sedan kommer du att få labba ordentligt med att få den största superpositionen vid termlab-mätaren. (Obs! Med fyra basar kan det vara idé att bygga assymmetriskt för att nå högsta Beltal på mätaren om du vet precis vart den skall mäta.)
Edit: Helvete vad jag stavar fel. God natt med er.
Tack för alla svar! fick dock ett jätteerbjudande för ett par dagar sen. effekten skickar jag på en 3518 eller en 9518 istället. Inte bara ute efter siffror, även välljud och hårtork Än en gång tack.