3284
Sök

Knäckta dörrar p.g.a is golf 5 och andra bilar

österbybruk
267 Inlägg
14 februari 2013
Trådstartare
hej, startar denna nya tråd då det här med knäckta dörrar på grund av isbildning inte bara drabbar golf 5 och dess koncernsyskon utan även toyota och citroen med flera.
har någon en LÖSNING på det här förutom att alltid parkera i varmgarage...
igår surfade jag runt på massor med bilforum på jakt efter en lösning...
det som kom upp om golf 5 var att vw tagit fram en skummgummibit att limma mellan skärm och dörr, men när det fylls upp med is bakom trycks den in i dörren och färgen skrapas av och isen knäcker dörren...

det man kan göra som ansvarsfull ägare är:sopa alltid bort all snö från luftintaget vid rutan, täck rutan med trasmatta vid risk för snö, häll varmvatten under rutan ibland för att smälta is och spola ur dräneringen. kasta ut kupévärmaren, parkera i varmgarage, kör ej på vintern...

jag har även funderat på egna lösingar:dra om dräneringen till motorutrymmet där det är varmt.

kapa bort hörnet på dörren och svetsa ihop dörren och svetsa dit hörnbiten på framskärmen

gör ett uttag i tröskeln innanför framskärmen där vatten kan rinna ut.

förstärka upp dörren med stål så isen knäcks i stället för dörren.

jag tycker detta är ett mycket onödigt problem då detta är lätt att undvika med hjälp av en annan form på tröskeln... golfen är den 18:e bil jag äger och kör på vintern men den första som råkar ut för det här...roll

-se upp för golfbollen!
-vilken go "svälj" lfboll?lol

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!

9 118 Inlägg
14 februari 2013
Ja jävlar, bara för att jag skrev till dig tidigare i veckan att jag inte haft några problem med min bil, så small det i passagerardörren igår bara för det! Dörren är inte knäckt, men lacken släppte och sen kröp det fram lite ytrost....

Ska åka till V.A.G nästa vecka och prata med dom, kan återkomma med vad jag får för svar.

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
14 februari 2013
Och jag som tyckte Jeep har en designmiss på grand cherokee ZJ med dörrarna.
Borstar man inte av all snö runt och ovanför dörren innan man öppnar så ligger det sen i förarsätet...

Smålänning
7 887 Inlägg
14 februari 2013
Moderna bilar är inte byggda för vinterbruk.

Vart är det det fryser? Känns ju som att sådana problem borde uppmärksammas när de är med bilarna i Arjeplog och kör som fan...

På jobbet är det annars mest ytterhandtag som det frågas efter såhär års.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

9 118 Inlägg
14 februari 2013
twin_cam skrev:

Vart är det det fryser? Känns ju som att sådana problem borde uppmärksammas när de är med bilarna i Arjeplog och kör som fan...

Det hela hänger ju på att det växlar mellan varmt och kallt + att det snöar också. Inte säkert att testbilarna utsätts för det....

huh?
10 427 Inlägg
14 februari 2013
moparfarmer skrev:
det som kom upp om golf 5 var att vw tagit fram en skummgummibit att limma mellan skärm och dörr, men när det fylls upp med is bakom trycks den in i dörren och färgen skrapas av och isen knäcker dörren...

På min mors Golf IV -07 (rullat ca 2000mil) så var skumgummibiten borta på ena sidan och det var fullt med barr & skit istället. Bra lösning VW! wink

Och på hennes Golf IV -00 så har självklart ena hörnet på framdörren vikt ut sig pga is.
Senast redigerat av steifan (14 februari 2013)

5 700 Inlägg
14 februari 2013
Min mor hade en Golf V -06 tidigare.

Min farsa fixade problemet genom att dra om dräneringen. Jag vet inte hur han drog om den men funkade en vinter iaf innan vi sålde bilen pga en jävla massa elfel bland annat som helt plötsligt kom fram på hösten -11.

Och kan svara på twin_cam's fråga:
Det rinner vatten ner vid skarven mellan framskärm och förar/passagerardörr och bildar då en isklump. När man sedan öppnar dörren på morgonen så bryts framhörnet på dörren ut och ser rent allmänt förjävligt ut och det finns även risk att det bryts loss lack när plåten böjs.
(det är ingen stor bit av dörren som bryts ut utan bara någon centimeter längst ut i hörnet).

5 111 Inlägg
14 februari 2013
twin_cam skrev:
.

Tja, Volvo 140 och kompaktmercan brukar ha rätt duktiga fryshörn de med, så inget nytt under solen!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 februari 2013
Hur mycket plats är det i dörren där vatten rinner och samlas, tror du det hade gått att fästa till exempel en 12v värmekabel där? Den kan man i så fall koppla via en omvandlare till samma 230v uttag som bilens motor och kupévärmare använder om sådan finns, den kanske kan hålla dörrgångarna fria?

Bara en tanke jag vet inte hur Golf V är byggd eller hur tjocka sådana kablar med tillräcklig effekt är.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

358 Inlägg
15 februari 2013
Min bror har större problem med detta på sin Golf V än vad jag har med min IV, jag har hittills undvikit knäckt plåt genom att borsta bort snön innan jag kopplar i kupévärmaren och försiktigt knacka bort eventuell is som bildats.

Edit:
Pierre_r skrev:
Borstar man inte av all snö runt och ovanför dörren innan man öppnar så ligger det sen i förarsätet...

Samma på Golf IV på grund utav dörren och listens utformning. Och borstar man inte bort snön på alla dörrar så smälter den och dörrarna fryser sedan fast.
Senast redigerat av Timol (15 februari 2013)

2 266 Inlägg
15 februari 2013
Bara kolla på alla hemtjänst bilar som är av golf iv och v.
Så ser man här i rättvik då blir bara har stolpe och kupevärmare 9 av 10 har de där hörnet vikt.

svetsdiff !!!

Truck Drivers Move The Nation!
350 Inlägg
15 februari 2013
Det är måånga bilar som har detta problem.. Nästan alla biltillverkare har något problem med snö/is/vinter..
Och det är ju inte bara dörrar.. Gäller även skuffluckor, huvar o.s.v..

Det VAR bättre förr! tongue

----------------Våga Vägra Volvo----------------

396 Inlägg
15 februari 2013
sandin_90 skrev:
Det är måånga bilar som har detta problem.. Nästan alla biltillverkare har något problem med snö/is/vinter..
Och det är ju inte bara dörrar.. Gäller även skuffluckor, huvar o.s.v..

Det VAR bättre förr! tongue

förr förväntade sej snarare folk inte bättre roll

7 399 Inlägg
15 februari 2013
jag har en skruvmejsel i förardörren,, å brukar kacka lös isen heltenkelt

Putsar Cosworth
195 Inlägg
15 februari 2013
Använd inte kupevärmare när det är snö på bilen bara? Sen att alltid borsta av bilen.

Audi hatare.

Smålänning
7 887 Inlägg
16 februari 2013
Förr förväntade sig folk inte att bilen skulle gå problemfritt. Nu 20-30 år senare har man rätt att förvänta sig det tycker jag.

Liksom, vad har man för nytta av flera hundra hästar om man inte ens kan komma in i bilen?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 256 Inlägg
16 februari 2013
twin_cam skrev:

Näe, det tror inte jag heller. När design ska vara viktigare än funktionalitet så blir det så här på vintern. En annan sak: alla välvda dörrar gör ju att man har all snö på sätet om man inte är väldigt noga med att borsta bort snön eller så på sommaren så droppar allt regnvatten ner på sätet, alltså det som ligger innanför dörrplåten ner mot gummilisten. Det kan vi tacka dörrarnas form för + borttagande av dropplisten som inte bara satt där för att den satt där så att säga.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

6 635 Inlägg
16 februari 2013
simlar skrev:
Det rinner vatten ner vid skarven mellan framskärm och förar/passagerardörr och bildar då en isklump.

Volvo gjorde ju sånt fel på 300an..för 30 år sen. Fast all smuts går ju ner vilket gör att de käkar framskärmar och sparklådor. ;P

Varje gång jag ska ta mig i in i bilen brukar jag borsta runt dörren, annars hamnar all snö på stolen.

De/Dem

Sök