3 februari 2013
Trådstartare
Igår när jag drog in till stan så trampade jag på lite för att köra om en slöfock. Bilen växlade fint ner, gasade upp och där gick något snett. Jag släpper gasen och bilen bara ökar i hastighet. Jag får köra med foten på bromsen och in på närmsta ficka (kom precis ur en tunnel) och stannade. La spaken i park och varvtalet toppade men hann snabbt stänga av motorn. Satt en stund, startade och motorn var som vanligt.
Jag har inte vågat trampa på igen för att se om problemet upprepar sig.
Funderar på om det kan vara så att bilen var kall. Den har stått parkerad i ett öppet icke uppvärmt p-hus i tio dagar medan jag varit borta. Jag vet att vätskor sjunker och lägger sig när en bil står länge. Kan detta haft med det att göra?
Köpte bilen mitten december förra året hos stor bilfirma. De har gjort ett par garantifix men ger bara en månads garanti på trafiksäkerhetsstörande problem och den månaden har gått ut. Jag vet att jag har andra rättigheter och dessa skall utforskas då de vägrar byta gasfjädrarna i bakluckan för det är ingen trafiksäkerhet att jag får denna i huvudet. Kan tänka mig att de kommer blåneka att ta detta då deras 1 månads garanti har gått ut.
Tips och råd och någon som känner till felet, mottages tacksamt.