2732
Sök

Volvo 940 ltt hackar ibland vid gaspådrag

Skogsmålare
630 Inlägg
18 februari 2013
Trådstartare
Bil: Volvo 940 ltt -96 automat

Har ett lite problem som ibland uppstår när det är fuktigt ute. Bilen kan helt plötsligt hacka vid gaspådrag. Känns precis som bilen inte får ordentligt med bränsle och rycker. Håller man jämn gas eller gasar försiktigt märks inget.

Nä detta händer, så har det hänt att bilen stannar och då tänder den inte om man försöker starta den, startmotorn går runt och bensinpumpen hörs som den startar. Låter man bilen stå ett tag så startar den alltid.

Eftersom det kommer vid fuktig luft har jag trott tändningsbiten så bytt är fördelare, tändstift, tändkablar ( ej biltema). Bilen även nyservad med olja, luftfilter.

Har ni tips ?

den enda som e som jag
274 Inlägg
20 februari 2013
Vid batteriet eller vid luftburken sitter på innerskärmen en svart tändmodul mot plåten som det går in en kontakt i med ca 6stift. Den kan vara orsaken. Testa att byta. Sen har du ju felkodsavläsare på din bil. EN svart liten tändsticksask stor plastlåda med ett lock på. I den sitter ett stift med sladd på som kallas för hane. Stiftet sätter du i ett hål (hona) som det sitter ett stift i och håller inne den lilla knappen i ca 3sek. då skall det blinka en röd lampa och med olika blinkningar så får du fram felkoder så du ser vart felet sitter.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=31891

Din dröm är min verklighet

Skogsmålare
630 Inlägg
20 februari 2013
Trådstartare
nozzen skrev:
Vid batteriet eller vid luftburken sitter på innerskärmen en svart tändmodul mot plåten som det går in en kontakt i med ca 6stift. Den kan vara orsaken. Testa att byta. Sen har du ju felkodsavläsare på din bil. EN svart liten tändsticksask stor plastlåda med ett lock på. I den sitter ett stift med sladd på som kallas för hane. Stiftet sätter du i ett hål (hona) som det sitter ett stift i och håller inne den lilla knappen i ca 3sek. då skall det blinka en röd lampa och med olika blinkningar så får du fram felkoder så du ser vart felet sitter.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=31891

tack ska kolla det med tändmodulen. ang felkodsavläsaren så finns väl inte den på 96orna vet jag hade på min gamla 95:a

den enda som e som jag
274 Inlägg
20 februari 2013
du bör ha den för det är ingen skillnad på motorn på din och en från 95. sitter oftast vid vänster fjäderbens torn. Har du inte OBD1 som det heter så har du OBD2 alltså en annan typ av diagnos uttag men tror endast denna typ kom från -98årsmodeller.

Din dröm är min verklighet

Skogsmålare
630 Inlägg
20 februari 2013
Trådstartare
Enligt diverse volvo forum så har tydligen 96-98  ett diagnostik uttag i armstödet, dock är detta en egen Volvo standard och kan inte läsas av en obd2 läsare.

Men ska testa

Sök