3303
Sök

Enkelfråga om bromsok/belägg/skiva

96 Inlägg
20 februari 2013
Trådstartare
#1
Hej!

Tog och gjorde en rutinkoll på ett av mina ok,belägg och skiva idag på bilen (saab 93 ss -04) och märkte att det var riktigt jobbigt att snurra på skivan när hjulet var löst (mindre så med hjulet på). Är det något som är vanligt och skall beläggen ligga mot skivan hela tiden eller hur ska det egentligen vara?

Har inte jämfört med andra sidor av bilen, detta skall jag göra under veckan.

Arg Snickare
875 Inlägg
20 februari 2013
#2
nej, däcket ska snurra några varv, iaf om du har hjulet upphissat i luften och du snurrar på det.

96 Inlägg
20 februari 2013
Trådstartare
#3
Helvete_racing skrev:
nej, däcket ska snurra några varv, iaf om du har hjulet upphissat i luften och du snurrar på det.

Jo precis! men om man bara snurrar på skivan, ska det vara motstånd då?

Och några varv, dvs det ska inte vara som ett cykelhjul dvs snurrar nästan i oändlighet, eller?
Senast redigerat av andrem (20 februari 2013)

5 126 Inlägg
20 februari 2013
#4
beror lite vilket hjul det är som går tungt. det drivande hjulen går alltid tungt då du vrider med delar av drivlinan. ett icke drivande hjul brukar gå lätt men inte som ett cykel hjul. har man hjulet på så brukar man kunna snurra det kanske 2-3 varv på ett "ryck" ett drivande hjul brukar man kunna snurra ca ett halvt till ett varv på ett ryck med hjul på. motståndet ska vara mjukt oavsett vilket hjul du snurrar och inte tvärstanna utan rulla mjukt och fint smile bättre än så kan jag nog inte förklara :p

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

96 Inlägg
20 februari 2013
Trådstartare
#5
mb_pucken skrev:
beror lite vilket hjul det är som går tungt. det drivande hjulen går alltid tungt då du vrider med delar av drivlinan. ett icke drivande hjul brukar gå lätt men inte som ett cykel hjul. har man hjulet på så brukar man kunna snurra det kanske 2-3 varv på ett "ryck" ett drivande hjul brukar man kunna snurra ca ett halvt till ett varv på ett ryck med hjul på. motståndet ska vara mjukt oavsett vilket hjul du snurrar och inte tvärstanna utan rulla mjukt och fint smile bättre än så kan jag nog inte förklara :p

Super! Skall kolla det på rasten! Det är bakre höger från föraren som jag har kollat, blir lite orolig då jag skall besiktiga nästa vecka och vill ha det mesta UÅ och inte riskera en 3a eller något.

Tack igen smile

Arg Snickare
875 Inlägg
20 februari 2013
#6
borde inte vara något problem med en så pass ny bil. bromsarna kan ligga i lite om man precis bromsat ordentligt innan man hissat upp bilen. nej det ska inte rulla som ett cykellhjul smile haha

96 Inlägg
21 februari 2013
Trådstartare
#7
Helvete_racing skrev:
borde inte vara något problem med en så pass ny bil. bromsarna kan ligga i lite om man precis bromsat ordentligt innan man hissat upp bilen. nej det ska inte rulla som ett cykellhjul smile haha

Var precis och snurrade på hjulet där jag kollade oket/skivan/beläggen på, fick ta i en del för att snurra hjulet och fick det max 1.5/2 varv.

Svårt att jämföra hur det skall vara men ja, känner väl på mig att det inte står rätt till iaf!


Sök