3455
Sök

Volvo 945 Tdic startar dåligt när det är kallt

47 Inlägg
5 februari 2013
Trådstartare
#1
Har en 945 d24 tdic och den är så gott som omöjlig att få igång när det är under nollan.

Har alltid motorvärmare och då går den igång direkt utan att jag behöver glöda men det är inte alltid man har tillgång till motorvärmare tex. storstäder (där jag bor delvis).

Har ett 66ah batteri (vilket är på tok för lite kräm egentligen men det borde inte va de stora problemet).

Om vi säger att det är 5 minusgrader så glöder jag 30 sekunder sen försöker starta, motorn drar runt och runt och runt i kanske 1 minut sen puffar det till sen drar han runt runt runt sen puffar det igen. (glöder emellanåt givetvis). Efter ett tag orkar inte batteriet dra runt mer och de är slut.

Enligt mig borde den gå att få igång men den sviker ofta..

Har läst lite om att det kan ha att göra med att ventilerna står fel men har hydraliska lyftare så kan ej göra något åt de väll?

Är det någon som är kunnig på D24 startproblem vid kyla så skriv gärna lösningen, vill ej dra igång den som jag fått göra några gånger...


Tacksam för svar och tack på förhand

Mvh mämpel

42 Inlägg
5 februari 2013
#2
G L Ö D S T I F T E N ! ! !   :p

47 Inlägg
5 februari 2013
Trådstartare
#3
Vet ej riktigt, ska byta dom sen men vill höra av en D24 expert vilken diagnos de blir tongue

10 Inlägg
5 februari 2013
#4
Slitna glödstift. Går att kolla enkelt om man skruvar bort dem och testar med ström från t.ex. en bateriladdare och kolla om det glöder eller ej.

Kan även vara glödreläet men lyser lampan i instrumentpanelen när det glöder så brukar det funka. Men är ju bara att mäta och se om det finns ström.

Dålig kompression.

Felaktig pumpinställning. Inte att pumpen e uppskruvad utan att den får bränsle för tidigt eller försent.


47 Inlägg
8 februari 2013
Trådstartare
#5
Okej, bytade 4 av 6 glödstift idag och ska se sen hur de går imorgon,, dom sista 2 glödstiften sitter ganska insprängda bakom pumpen. den går hur bra som helst när den är igång

tack för svar

10 Inlägg
14 februari 2013
#6
Hjälpte det? Batteriet kan faktiskt hjälpa lite. du kan ju prova med tex starthjälp när du ska starta för om motorn går runt sakta kan det bero lite på det med.

Som du beskriver ovanför med ventilerna om de inte står i rätt läge gör inte pumpen det heller då pumpen drivs av kamaxlen.

Har du bytt kamrem på den?


47 Inlägg
18 februari 2013
Trådstartare
#7
Jag bytade glödstift och den startar som en klocka, blev helnöjd!

Kamremen har jag ej bytt än, har vänner som kan sånt!

Dock har jag blåst på ett upphöjt övergångsställe i 50 km/h. det hoppade och slog i som tusan undertill. Nu har den börjat knaka när jag svänger vänster. kan det vara fjäderbenslagret eller styrled?

10 Inlägg
21 februari 2013
#8
Var ju bra det löste sig.

Ska kamremen bytas så är det viktigt att justera in pumpen med indikatorklocka är inget krav men min bil startar altid direkt även när det är vinter utan motorvärmare.

Det som knakar vet jag ej är väl bara be någon svänga medan du lyssnar och kollar.


47 Inlägg
21 februari 2013
Trådstartare
#9
funderar på billigare och bränslesnålare bil så kamremmen får nästa ägare bry sig om, min ena fjäder har glidit ur fästet där uppe, det är väll bara att banka dit den igen?

svänger jag lite för hårt åt vänster så hoppar bilen fram i princip


Sök