3212
Sök

Volvo 142 b20 knackar konstant!!! hjälp!

16 Inlägg
11 februari 2013
Trådstartare
#1
tjenare... jag har en 142 med b20 snurra i som jag renoverade motorn på i somras. Efter renoveringen så knacka det konstant i motorn med jämna slag och jag visste fan inte vad de var.... bilen gick ju svin bra förrutom att jag inte gillade de dära hårda knacket i motorn.... Polarna sa att de kan va lager knack och att vev axeln kan ha slitits ner. Men nu har jag skruvat bort motorn och öppnat o kollat men ingenting är glapp och alla lager ser hur fina ut som helst och allt ser fint ut... vad kan vara felet?? väldigt tacksam för svar! smile
Senast redigerat av Bepps142 (11 februari 2013)

Ungdoms Räser
425 Inlägg
11 februari 2013
#2
Kamaxel? ska väll vara 0,40mm spel


11 Inlägg
11 februari 2013
#3
följer knacket varvtalet i motorn?


Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
11 februari 2013
#4
dåliga spår i lamell/tryckplatta?

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502

Saab älskare!
4 597 Inlägg
11 februari 2013
#5
gamla kolvbultar? var felet på en polares B230


16 Inlägg
19 februari 2013
Trådstartare
#6
Isaksson5 skrev:
Kamaxel? ska väll vara 0,40mm spel

kammen är ny och kam spelet står 0,40 som de ska:P

16 Inlägg
19 februari 2013
Trådstartare
#7
Tempest-68 skrev:
följer knacket varvtalet i motorn?

knacket följer varvtalet

Truckreparatör
221 Inlägg
20 februari 2013
#8
Nya lyftare med den nya kammen??


131 Inlägg
20 februari 2013
#9
Hoppas du bytte lyftare med kammen annars kan den gått ner igen.
Annars skulle jag provat med att ställa ner spelet lite till.


16 Inlägg
21 februari 2013
Trådstartare
#10
Krilles_ skrev:
Hoppas du bytte lyftare med kammen annars kan den gått ner igen.
Annars skulle jag provat med att ställa ner spelet lite till.

när jag bytte kammen så bytte jag lyftare stötstänger och kamdrev m.m så allt är i princip nytt, Sen så ska ventil spelet vara runt 0,40- 0,50 och om jag har 0,35 slår ventilsäterna i kölvarna och de vill jag inte så drf har jag 0,45 i ventil spelet och den tickar inte mycket... kammen ser fin fin ut för jag har skruvat ner o kollat o så men hittar fan inge fel...
Senast redigerat av Bepps142 (21 februari 2013)

11 Inlägg
23 februari 2013
#11
kollat stötstängerna sedan du startat motorn ? om du hittar nån krokig nu så vet du iaf om felet ligger i toppen lr bottendelen

gjort komp test? där kan du få fram en del info om var felet kan vara

det ska skilja ca 10% som max mellan alla cylindrar

hittar du inget konstigt där så får du gå djupare och kolla ev glapp i fördelare dålig vattenpump lr dålig oljepump

kolla så du inte hittar metallspån i oljan då kan du råkat ut för ett lager haveri

kan även vara nått simpelt som att kylfläkten tar i nått osv

hoppas detta hjälper lycka till smile


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
23 februari 2013
#12
Tempest-68 skrev:
kollat stötstängerna sedan du startat motorn ? om du hittar nån krokig nu så vet du iaf om felet ligger i toppen lr bottendelen

gjort komp test? där kan du få fram en del info om var felet kan vara

det ska skilja ca 10% som max mellan alla cylindrar

hittar du inget konstigt där så får du gå djupare och kolla ev glapp i fördelare dålig vattenpump lr dålig oljepump

kolla så du inte hittar metallspån i oljan då kan du råkat ut för ett lager haveri

kan även vara nått simpelt som att kylfläkten tar i nått osv

hoppas detta hjälper lycka till smile

fast nu skrev han att han rivit ner motorn igen och inte hittat något konstigt så då antar man att han även kollat efter spån



om allt ser bra ut alla lager osv så är det nog kolvbultarna som knackar

sen är jhu inte en B20 tyst direkt då den har 11miljoner rörliga saker
vippor har jhu en förmåga att liva om ganska ordenkligt
mot bilar som har överliggande kam som trycker direkt på ventilen

Kör fort så hinner inget hända...


Sök