3616
Sök

Felkodsavläsare strular. Volvo 850 T5 -94

97 Inlägg
30 januari 2013
Trådstartare
#1
Grundproblemet med bilen är att den inte får tändning. Helt plötsligt utan att den gått minsta illa tidigare så vägrar den bara starta. 
Problem nr. 2 är när jag ska felsöka bilen. Uttag A6 som enligt svenska85x70klubben ska visa tändsystemets felkoder, saknar hona.
När jag testar uttag A2 (bränslesystem) får jag konstant svagt lysande sken när jag slår på tändningen, och det blir ingen skillnad när jag trycker på knappen.. med andra ord blir det inga "blinkningar" alls.
P.g.a. detta har jag bytt hela felkodsavläsaren, dock utan resultat.
Sedan för att få fart på bilen är tändspole + tändmodul och kamaxelgivare bytt och bilen startar ändå inte. Har nu tänkt byta vevaxelgivaren också då jag hört att det "möjligen" kan vara den som spökar.

Aja mycke text blev det och säkert rörigt också.. men om ni har några ideér om vad som strular framförallt i felkodsavläsaren så får ni gärna komma med förslag. Dock inga rena gissningar. Gärna egna erfarenheter.

//Mathias

8 250 Inlägg
30 januari 2013
#2
På turbo så används inte A6, därav finns det inget uttag där.

Att du inte får några blinkningar kan bero på lite olika saker. Kan dels vara att du har ett jordfel någonstans. Eller så kan det vara så att styrboxen gett upp. Givaren till vevaxeln kan väl vara ide att prova att byta, då den och den på kamaxeln måste ge utslag innan styrboxen gör startförsök.


97 Inlägg
30 januari 2013
Trådstartare
#3
Marlboroman skrev:
På turbo så används inte A6, därav finns det inget uttag där.

Att du inte får några blinkningar kan bero på lite olika saker. Kan dels vara att du har ett jordfel någonstans. Eller så kan det vara så att styrboxen gett upp. Givaren till vevaxeln kan väl vara ide att prova att byta, då den och den på kamaxeln måste ge utslag innan styrboxen gör startförsök.

Okej det blir till att gå igenom kablarna runt felkodsavläsaren igen till att börja med. Det är alltså uttag A2 som visar både tändning och bränsle? Nu när du nämnde det tror jag faktiskt att jag har läst/hört något om det där tidigare.
Du vet inte om det finns något annat diagnosuttag på -94orna? Har hört att det ska sitta ett uttag inne i cupén på nyare 850 och jag har svårt att tänka mej att verkstäderna sitter och väntar på blinkkoder?

8 250 Inlägg
31 januari 2013
#4
A6 ger koder för både bränsle och tändning. Finns bara ett diagnosuttag och dem lär vänta på blinkningarna dem med.


97 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
#5
Marlboroman skrev:
A6 ger koder för både bränsle och tändning. Finns bara ett diagnosuttag och dem lär vänta på blinkningarna dem med.

Okej där ser man.. Jag får helt enkelt fortsätta felsökningen så återkommer jag till den här tråden vartefter det går framåt.
Tack för svaren Marlboroman.

97 Inlägg
15 februari 2013
Trådstartare
#6
Lista på vad som nu är bytt för att få igång tändningen:

-tändspole + tändmodul
-kamaxelgivare
-vevaxelgivare

Fortfarande ingen tändning..

Har också kortat kabeln till uttag A2 på felkodsavläsaren då den va lite skavd på ett ställe..
Resultatet blev att felkodsavläsaren ändå beter sej exakt lika.

Känner själv att det lutar mer och mer åt att styrboxen gett upp men om någon har fler förslag så är det välkommet.

97 Inlägg
25 februari 2013
Trådstartare
#7
Det visade sej att styrboxen var kass i mitt fall.. hoppas det kan hjälpa någon annan.

Over and Out.


Sök