3414
Sök

Trimma passat hos BSR fördelar/nackdelar?

258 Inlägg
14 februari 2013
Trådstartare
#1
Tjena! Funderar på att trimma passaten nu till våren. Tänkte höra lite med er som har lite erfarenheter, vad kan man förvänta sig, har funderat på ett steg 1+ hos BSR vilket ska ge följande resultat.

Effekt:153Hp --> 209Hp+56Hp
Vridmoment:225Nm --> 354Nm+129Nm

Känns som att kan kommer märka en stor skillnad när man åker därifrån! Hur är det med slitage på bilen osv?

Tack på förhand smile

614 Inlägg
14 februari 2013
#2
Fitttim skrev:
Tjena! Funderar på att trimma passaten nu till våren. Tänkte höra lite med er som har lite erfarenheter, vad kan man förvänta sig, har funderat på ett steg 1+ hos BSR vilket ska ge följande resultat.

Effekt:153Hp --> 209Hp+56Hp
Vridmoment:225Nm --> 354Nm+129Nm

Känns som att kan kommer märka en stor skillnad när man åker därifrån! Hur är det med slitage på bilen osv?

Tack på förhand smile

Naturligtvis så kommer bilen gå bättre efter trimmning.
Men detta är ju också med viss större påfrestning. Din turbo, växellåda mm kommer ju utsättas för avsevärt mycket större kraften än tidigare.

Steg 1 brukar väl i dom flesta fall inte vara någon jätte fara men man ska alltid ha i åtanke att bilen inte är anpassad för dom HK du får ut på många olika fronter, Så naturligvis kommer saker gå sönder och dom kommer göra det mycket fortare.

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

258 Inlägg
14 februari 2013
Trådstartare
#3
rybbe skrev:
Fitttim skrev:
Tjena! Funderar på att trimma passaten nu till våren. Tänkte höra lite med er som har lite erfarenheter, vad kan man förvänta sig, har funderat på ett steg 1+ hos BSR vilket ska ge följande resultat.

Effekt:153Hp --> 209Hp+56Hp
Vridmoment:225Nm --> 354Nm+129Nm

Känns som att kan kommer märka en stor skillnad när man åker därifrån! Hur är det med slitage på bilen osv?

Tack på förhand smile

Naturligtvis så kommer bilen gå bättre efter trimmning.
Men detta är ju också med viss större påfrestning. Din turbo, växellåda mm kommer ju utsättas för avsevärt mycket större kraften än tidigare.

Steg 1 brukar väl i dom flesta fall inte vara någon jätte fara men man ska alltid ha i åtanke att bilen inte är anpassad för dom HK du får ut på många olika fronter, Så naturligvis kommer saker gå sönder och dom kommer göra det mycket fortare.

Jo det är ju klart att grejjerna slits hårdare då bilen troligtvis kommer gå hårdare. Men enligt de jag pratat med på BSR kommer inte deras ändringar slita mer på bilen bara körstilen påverkar det maskinella.
Hur är det med bränsle, drar de mer eller mindre? Det jag funderar på är om fördelarna överväger nackdelarna! smile

1 335 Inlägg
14 februari 2013
#4
Här har du en kille som kan. Intressant läsning för dig kan ja tycka smile http://vwpc.se/phpbb3/viewtopic.php?t=6591

B5 #001

3 860 Inlägg
15 februari 2013
#5
Fördelarna väger över wink

Ang förbrukning, njae.. den sägs sjunka vid normalkörning, men o andra sidan blir man mer gasglad efter optimeringen och det ger ju en ökad förbrukning tongue

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

614 Inlägg
18 februari 2013
#6
Fitttim skrev:
rybbe skrev:
Fitttim skrev:
Tjena! Funderar på att trimma passaten nu till våren. Tänkte höra lite med er som har lite erfarenheter, vad kan man förvänta sig, har funderat på ett steg 1+ hos BSR vilket ska ge följande resultat.

Effekt:153Hp --> 209Hp+56Hp
Vridmoment:225Nm --> 354Nm+129Nm

Känns som att kan kommer märka en stor skillnad när man åker därifrån! Hur är det med slitage på bilen osv?

Tack på förhand smile

Naturligtvis så kommer bilen gå bättre efter trimmning.
Men detta är ju också med viss större påfrestning. Din turbo, växellåda mm kommer ju utsättas för avsevärt mycket större kraften än tidigare.

Steg 1 brukar väl i dom flesta fall inte vara någon jätte fara men man ska alltid ha i åtanke att bilen inte är anpassad för dom HK du får ut på många olika fronter, Så naturligvis kommer saker gå sönder och dom kommer göra det mycket fortare.

Jo det är ju klart att grejjerna slits hårdare då bilen troligtvis kommer gå hårdare. Men enligt de jag pratat med på BSR kommer inte deras ändringar slita mer på bilen bara körstilen påverkar det maskinella.
Hur är det med bränsle, drar de mer eller mindre? Det jag funderar på är om fördelarna överväger nackdelarna! smile

Nej BSR är ju duktiga på det dom gör och dom har säkerligen en poäng i det dom säger om att deras trim inte "sliter" på motorerna mer. Men å andra sidan så påfrestar du i dom flesta fall redan halvslitna originalgrejer mer än vad biltillverkaren själva valt att göra ifrån fabrik . Och självklart så kommer en turbo som tex original laddar 0,6 bar, om man ställer upp denna till 1,0 bar så naturlgivis så kommer denna att ge sig fortare eftersom du påfrestar den mer big_smile

Och precis som "Spokenratt" sagt tidigare angående bränseförbrukningen så brukar den generellt sett gå ner vid chiptrimning. Detta är väl för att mappningen i boxarna blir mer exakt än vad den är ifrån fabrik. (rätta mig om jag har fel någon)

Men samtidigt så är människan konstruerad för att tycka att det är kul att köra snabba bilar så därför kommer 99% av alla som trimmar sin bil också gasa mer än tidigare och då brukar ju tyvärr inte detta sluta i en billig bränselförbrukning big_smile

Hur långt har din Passat gått förresten? TDI motor eller Bensin?

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

27 Inlägg
18 februari 2013
#7
Tilläggas bör att vid optimering så är det ännu viktigare med oljebytena. Även om Vw med flera tillverkare säger att 3000mil räcker...nu gäller detta originalmotor, även detta räcker inte.

Ska in med min Skoda imorrn för service och låter dom programmera för service årsvis istället för som idag, Long-Life 3000. Har kört 1700mil(ägt bilen 1,5 år) nu inför första service och det var tur jag bytte olja samt filter själv vid 1000mil, blir alldeles för långt mellan servicetillfällena.
Vw har ju problem med sk oil-sludge på 1,8T motorerna samt 1,4 TSI motorn, med ras som följd...

Ska du optimera bilen, så får du sköta oljebytena ännu bättre, det frestar på mer och det är en billig garanti för att slippa haveri!
Även att ändra Long-Life servicen på en icke optimerad bil går även det utmärkt...

Kan inte fatta varför man låter det gå så långt, dock räknar ju on-board computern ut när det är dags. Men 1700mil till första service är för långt, när man knappt kör 1000mil/år!!!

Trender kommer o trender går...men Golf 1, den består!

258 Inlägg
26 februari 2013
Trådstartare
#8
rybbe skrev:
Fitttim skrev:
rybbe skrev:

Naturligtvis så kommer bilen gå bättre efter trimmning.
Men detta är ju också med viss större påfrestning. Din turbo, växellåda mm kommer ju utsättas för avsevärt mycket större kraften än tidigare.

Steg 1 brukar väl i dom flesta fall inte vara någon jätte fara men man ska alltid ha i åtanke att bilen inte är anpassad för dom HK du får ut på många olika fronter, Så naturligvis kommer saker gå sönder och dom kommer göra det mycket fortare.

Jo det är ju klart att grejjerna slits hårdare då bilen troligtvis kommer gå hårdare. Men enligt de jag pratat med på BSR kommer inte deras ändringar slita mer på bilen bara körstilen påverkar det maskinella.
Hur är det med bränsle, drar de mer eller mindre? Det jag funderar på är om fördelarna överväger nackdelarna! smile

Nej BSR är ju duktiga på det dom gör och dom har säkerligen en poäng i det dom säger om att deras trim inte "sliter" på motorerna mer. Men å andra sidan så påfrestar du i dom flesta fall redan halvslitna originalgrejer mer än vad biltillverkaren själva valt att göra ifrån fabrik . Och självklart så kommer en turbo som tex original laddar 0,6 bar, om man ställer upp denna till 1,0 bar så naturlgivis så kommer denna att ge sig fortare eftersom du påfrestar den mer big_smile

Och precis som "Spokenratt" sagt tidigare angående bränseförbrukningen så brukar den generellt sett gå ner vid chiptrimning. Detta är väl för att mappningen i boxarna blir mer exakt än vad den är ifrån fabrik. (rätta mig om jag har fel någon)

Men samtidigt så är människan konstruerad för att tycka att det är kul att köra snabba bilar så därför kommer 99% av alla som trimmar sin bil också gasa mer än tidigare och då brukar ju tyvärr inte detta sluta i en billig bränselförbrukning big_smile

Hur långt har din Passat gått förresten? TDI motor eller Bensin?

Den har gått ca 22.

258 Inlägg
26 februari 2013
Trådstartare
#9
silversurfaren skrev:
Tilläggas bör att vid optimering så är det ännu viktigare med oljebytena. Även om Vw med flera tillverkare säger att 3000mil räcker...nu gäller detta originalmotor, även detta räcker inte.

Ska in med min Skoda imorrn för service och låter dom programmera för service årsvis istället för som idag, Long-Life 3000. Har kört 1700mil(ägt bilen 1,5 år) nu inför första service och det var tur jag bytte olja samt filter själv vid 1000mil, blir alldeles för långt mellan servicetillfällena.
Vw har ju problem med sk oil-sludge på 1,8T motorerna samt 1,4 TSI motorn, med ras som följd...

Ska du optimera bilen, så får du sköta oljebytena ännu bättre, det frestar på mer och det är en billig garanti för att slippa haveri!
Även att ändra Long-Life servicen på en icke optimerad bil går även det utmärkt...

Kan inte fatta varför man låter det gå så långt, dock räknar ju on-board computern ut när det är dags. Men 1700mil till första service är för långt, när man knappt kör 1000mil/år!!!

jo precis. Det är ju inte jobbigt att byta olja och filter, och inte dyrt om man gör det var 1000 mil.


Sök