Hej. Har en Saab 9000 Turbo -96. Den är utrustad med airbags på både förar och passagerarsidan. Jag är en väldigt storvuxen man och det är trångt även om 9000 är en stor bil. Problemet jag har är att ratten är för trångt mot mina ben/knäna. I brist på rattinställningsmöjligheter ska jag byta ut ratten mot en mindre sportratt med nav och spacer, för att få ratten närmare.
Kommer detta att ge mig problem på besiktningen?
Har ett motstånd att koppla in i airbagkontakten. Men de bör ju kunna se att ja bytt ratt iom alla aribag varningsklistermärken och att det sitter airbag på pass.sidan.
Bilprovningen var på mig gällande min Evo vid besiktning i september då de ville få att den med var utrustad med airbag, och jag bytt ratt. Jag har bytt ratt i den men Evon är ej utrustad med airbags. Detta säger mig att de kommer klaga på min Saab.
Du kan byta, men du behöver nav som är anpassat för airbag, o sen ett motstånd, sen för besiktningen måste du montera tillbaks orginalratten, för egentligen får du inte byta ratt. Men det är inte något problem att byta inför besiktningen bara!
han kanske var full eller så satte han dem åt felhåll lite nytänkande om man vill ha en social bilresa med sina baksätespassagerare,lite limmo känsla liksom men mjaa blir svårt hos SBP(om man ens kan köra dit bilen)...men tanken var god
Har nu bytt ratt, gick jättesmidigt. Är dock inte nöjd med motståndet jag fick med. Var inte direkt kanon passform i airbagkontakten. Skulle vilja få tag på ett autoliv airbagmotstånd men de får inte säljas längre vad jag förstått efter idokt letande på nätet Srs-varningen lyser än också, men fått uppgifter om att den ska släcka sig själv annars får man koppla in tech2 på Saab verkstad och rensa felminnet
Lyft av minus-polen innan ni monterar ur airbagen! Ha bilen strömlös tills ni monterat motståndet i kontakten så får ni ingen lysande srs-lampa, iaf inte på Saab 9k