2487
Sök

Sålde bil som gick sönder, nu hotar köpare med allt möjligt

Avstängd
101 Inlägg
1 mars 2013
Det gör faktiskt det smile Enligt bilsport iaf dom hade ett repotage om att handla med privat personer. Men dom kan ju ha fel ändå! smile

Of World
3 369 Inlägg
1 mars 2013
mopar300 skrev:
Christoffer91 skrev:
Han kan inget göra "lagligt". Hade den gått sönder samma dag så hade "24-timmars garanti" eller vad den heter gällt...Men nu har det som sagt gått en vecka och det är inte liksom ditt fel att det hände. Sluta svara på hans sms klicka om han ringer och slutar han inte så anmäl honom visa sms ringningar m.m så kan du säkert få besöks förbud och då får han inte ringa eller smsa eller komma nära dig på det bestämda avståndet smile

finns ingen regel om ngn 24 timmars regel...
här e det när stålarna lämnar köparen till säljaren så e det absolut ingen garanti alls...
annat e det med bilfirmor.
varför ens sälja till ngn annan är en hederlig svensk.....

vart står det att köparen var invandrare? .. väx upp. jag har gjort affärer med svenskar tamefan dom var inte mycket bättre... hon köpte en bil för 3500kr med dom fel jag kände till 2 veckor senare så körde hon sönder den och ville sälja tillbaka den för 4000kr ...500 extra för att jag lurat henne... trevlig svensk det där

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

mopar300
1 mars 2013
öh, va...har inte sakt att han sålt till en invandrare...
jag har gjort en affär med en invandrare i veckan....läs innan....

Of World
3 369 Inlägg
1 mars 2013
mopar300 skrev:
öh, va...har inte sakt att han sålt till en invandrare...
jag har gjort en affär med en invandrare i veckan....läs innan....

varför ens sälja till ngn annan är en hederlig svensk..... skrev du alltså, antog jag att du menade att han sålt till en utlänning.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

1 758 Inlägg
1 mars 2013
Var med om en liknande grej för några år sedan, då jag sålde en bil som började krångla några dagar efter försäljningen (dock inget allvarligt). Jag hade haft bilen i nästan två år och då hade den alltid gått som en klocka, hade inte haft ett enda problem med den.
Han anklagade mig för att ha blåst honom, att jag var en jävla skojare och så vidare och det kändes förstås inte kul alls när man varit helt ärlig och har rent mjöl i påsen.
Han var väldigt påstridig, ringde och skickade sms MÅNGA gånger om dagen, blev mer och mer hotfull och otrevlig, hävdade att jag var skyldig att köpa tillbaks bilen och massa annat snack.
Efter många telefonsamtal sa jag "Nu tänker jag lägga på luren, för jag vill inte prata mer med dig. Ge fan i att ringa mer, för det här börjar likna trakasserier. Känner du att du har blivit blåst så får du göra en polisanmälan".
Hörde aldrig av honom igen efter det.

Rent juridiskt är det alltid köparen som har undersökningsplikt för att försäkra sig om att det man köper motsvarar ens förväntningar. Du som säljare är skyldig att redogöra för de fel som du känner till, men om köparen i efterhand upptäcker saker som han inte är nöjd med så är det så att säga "för sent" - köpt är köpt.

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
1 mars 2013
schnauz skrev:
Rent juridiskt är det alltid köparen som har undersökningsplikt för att försäkra sig om att det man köper motsvarar ens förväntningar. Du som säljare är skyldig att redogöra för de fel som du känner till, men om köparen i efterhand upptäcker saker som han inte är nöjd med så är det så att säga "för sent" - köpt är köpt.

helt riktigt, men till nästa gång, skriv ett köpekontrakt där det klart och tydligt svart på vitt står "säljes i befintligt och av köparen godkänt skick" har han sedan skrivit på nämnda kontrakt så har han inget att komma med, punkt och slut, det finns INGA garantier när man köper privat, oavsett om det är en blyertspenna, bil eller ett hus, undersökningsplikten ligger hos köparen, end of story, be honom kamma sig i röven och blockera hans nummer!

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

DEVIL
1 171 Inlägg
1 mars 2013
Fråga om han är en jävla gnäll-spik, du har ju rätten på din sida, visste du inte om felet, så är det inte ditt problem om det dök upp efter han köpt bilen!

bmw m power

7 274 Inlägg
1 mars 2013
TS_quattro skrev:
schnauz skrev:

helt riktigt, men till nästa gång, skriv ett köpekontrakt där det klart och tydligt svart på vitt står "säljes i befintligt och av köparen godkänt skick" har han sedan skrivit på nämnda kontrakt så har han inget att komma med, punkt och slut, det finns INGA garantier när man köper privat, oavsett om det är en blyertspenna, bil eller ett hus, undersökningsplikten ligger hos köparen, end of story, be honom kamma sig i röven och blockera hans nummer!

"Befintligt skick" hjälper iaf inte. Samma lagar gäller oavsett kontrakt.
Köparen har undersökningsplikt och köparen måste bevisa att säljaren har avsiktligt dolt felet för att han ska ha rätt till några pengar.

12 086 Inlägg
1 mars 2013
Såvida det inte står "Säljaren avsäger sig allt ansvar för eventuella fel" på kvittot så är kvittot bara en fördel för köparen. Lagen vid privatköp säger att köparen har full undersökningsplikt och säljaren kan endast belastas för ev problem om det kan bevisas att denne undanhållit kännbara fel. I praktiken är köparen kokt i bajs om han får problem och förutsätter att säljaren ska stå för kalaset.

Dessutom som någon skrev, skickar han sms och tjurar verkar det ju inte va något större hot att tala om. Du har inte gjort något fel (antar jag), du har ryggen fri.

4 146 Inlägg
2 mars 2013
Som det sas innan, hur fan "tattarlagar" man en spridare? Och hur jävla svårt är det att byta en spridare ifall det behöver bytas?

För övrigt så är det alltid en bra ide att möta upp köpare på en neutral plats, typ närmaste köpcentrum. Då vet dom inte var man bor och det är folk inärheten ifall det är några idioter som börjar bli hotfulla lr liknande.

Sedan ska man veta att fördomar ofta bygger på tidigare erfarenheter. har själv varit med om att sälja saker till invandrare och det är fan inte samma sak som att sälja till en svensk. Helt annat tonläge och ställer massa krav och prutar som fan och är otrevliga.

Ett svin som var hemma hos mig och skulle köpa en moppe började röka i garaget och slänger sedan sin jävla fimp på marken och vill betala 2000 för en moppe som låg ute för 6000.

Likande grejer har hänt när jag sålt mobiltelefoner osv.

Men priset av otrevligt jävla svin tas nog ändå av idioten som skulle köpa en bil av min mamma. Hon sa ju såklart att han skulle skriva på ägarbytespapprena osv. Då säger han att nej det behövs inte alls, och tar papperna skrynklar ihop dom och slänger iväg dom in i skogen.

Kollar man lite bilannonser, typ äldre volvos som 2/7/940 så ser man att många skriver "Talar endast svenska" och det finns en bra anledning till det.

792 Inlägg
2 mars 2013
LeafBox skrev:
Sånt där folk gör mej så jävla förbannad.
Haft för många dåliga erfarenheter, och när jag själv köper ngt begagnat så kommer jag ALDRIG tillbaka oavsett fel.
Komma och gnälla som en 5-åring, skäms folk inte?

Kan berätta om den gången jag for tillbaka efter 30minuter då jag köpt en bil. Var påväg från där jag hade köpt bilen (audi 100 -89) hade hunnit ca 3mil, låg och cruisiade i 110 på motorvägen...  PANG  så small det till i höger bakhjul och började leva om som fan.

Körde in till kanten och stannade bilen, gick ut och kollade, det rök från hjulhuset, hissade upp bilen. Och dääär trillade bakhjulet av sig själv lös. Visade sig att killen jag köpt bilen av var en riktig hemmapulare och hade inte den blekaste hur man byter hjullager, så han hade dragit åt utav bara fan. Så sen när fettet hade kokat bort så sa det bara pang så axeln snappade av. Fyfan hade kunnat gå riktigt illa. Han kom dock och hämtade bilen med släp och jag fick tillbaka pengarna.

Sök