3599
Sök

Köpråd: Småbil upp till 80k. Polo, golf mm. Söker tips

Fri fart för ett fritt folk!
14 166 Inlägg
2 mars 2013
#21
zemet skrev:
Polo kanske är en kanonbil, jag vet faktisk inte.

Men ett säkert kort är toyota yaris. http://www.blocket.se/horby/Toyota_Yari … 15&w=3

En mer driftsäker bil är nog svår att hitta. Och relativt snål. 0.5 är inga problem att köra den på.

Min svärmor har en yaris som hon köpte ny 2002. Används dagligen och har inte varit ett enda fel på den. Ingen rolig bil direkt men det är ju inte polon heller.

har du kört yarisen något och har du kört en nyare polo?

Yarisen är skit. körde en som gått 3000mil och var istort sätt ny men vilket skit.
den är  sämre byggd än våran seat arosa från 1998. och känns mycket äldre. i klass med en Swift från tidigt 90tal
om jag jämför med alla olika bilar jag kört

polon är mycket mera bil en polo 1.4tdi drar ungefär 0.45 blandad körning bortåt och 0.35 landsväg
detta är med partikelfilter tar man bort den så drar den ännu mindre och är betydligt mycket roligare

orginal har dom 75hk 90hk med chip  säkert bortåt 100-105hk när man kastat partikelfiltret
Senast redigerat av Growe (2 mars 2013)

Kör fort så hinner inget hända...

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
2 mars 2013
#22
Growe skrev:
kastat partikelfiltret

O när man råkar ut för kontrol så gör man sig skyldigt till miljöbrott, får betala 25000kr till myndiheterna samt att man ska återställa bilen o en ny partikel filter kostar 5000kr uppåt!
Är det värt? Inte enligt killen jag snackade med som gjorde nåt liknade på en Audi o skulle besikta, nottan slutade på 35000!!!


4 162 Inlägg
2 mars 2013
#23
Growe skrev:
zemet skrev:
Polo kanske är en kanonbil, jag vet faktisk inte.

Men ett säkert kort är toyota yaris. http://www.blocket.se/horby/Toyota_Yari … 15&w=3

En mer driftsäker bil är nog svår att hitta. Och relativt snål. 0.5 är inga problem att köra den på.

Min svärmor har en yaris som hon köpte ny 2002. Används dagligen och har inte varit ett enda fel på den. Ingen rolig bil direkt men det är ju inte polon heller.

har du kört yarisen något och har du kört en nyare polo?

Yarisen är skit. körde en som gått 3000mil och var istort sätt ny men vilket skit.
den är  sämre byggd än våran seat arosa från 1998. och känns mycket äldre. i klass med en Swift från tidigt 90tal
om jag jämför med alla olika bilar jag kört

polon är mycket mera bil en polo 1.4tdi drar ungefär 0.45 blandad körning bortåt och 0.35 landsväg
detta är med partikelfilter tar man bort den så drar den ännu mindre och är betydligt mycket roligare

orginal har dom 75hk 90hk med chip  säkert bortåt 100-105hk när man kastat partikelfiltret

Nej som jag sa i början av mitt inlägg så vet jag ingenting om polo. Ja jag har kört yaris flera gånger, tyckte den fungerade bra att ta sig från A till B med och det gick ganska billigt också. Men jag skulle aldrig köpa någon själv.

Om dom förbrukningssiffrorna du nämner på polon är sanna och skatten inte äter upp alla pengar så låter det ju som ett bättre val:)


Fri fart för ett fritt folk!
14 166 Inlägg
2 mars 2013
#24
Grabber skrev:
Growe skrev:
kastat partikelfiltret

O när man råkar ut för kontrol så gör man sig skyldigt till miljöbrott, får betala 25000kr till myndiheterna samt att man ska återställa bilen o en ny partikel filter kostar 5000kr uppåt!
Är det värt? Inte enligt killen jag snackade med som gjorde nåt liknade på en Audi o skulle besikta, nottan slutade på 35000!!!

var det bes som gav honom 25k i böter eller?

bes kontrollerar inte funktionen längre utan gör bara en felsökning visar det ingen felkod så är det inget fel

att programera bort partikelfiltret är inga problem.

det är många som påstår att man åker på böter för att man kör utan kat utan partikefilter men INGEN har visat något underlägg för detta iform av en lagtext.

så upp med bevisena på detta.

skulle dessutom vilja se den polisen som kontrollerar om det sitter ett partikelfilter på en sån bil för det är trångt som FAN

har mekat ner 2partikelfilter från Vag bilar senaste månaden och det går knappt att se något uppifrån och då ska man veta vad man kollar efter och sån kunskap besitter inte polisen med.
dessutom tömmer man orginalfiltret så det sitter där men är tomt.

om dom där 25k skulle stämma med böter borde förra ägaren till min Seat arosa fått flera hundra tusen i böter när hon fick 2:a på avgasvärden 8gånger och där var katen tom när jag bytte den smile
Senast redigerat av Growe (2 mars 2013)

Kör fort så hinner inget hända...

731 Inlägg
2 mars 2013
Trådstartare
#25
Growe:

är 11k mil okej?

Hittat en som ligger i rimligt pris och har 11k på mätaren.

Diesel då.
Men kan du rekommendera bensinren också?


Mvh Hardrox


274 Inlägg
2 mars 2013
#26
Klart du ska köpa en Golf smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 166 Inlägg
3 mars 2013
#27
hardrox skrev:
Growe:

är 11k mil okej?

Hittat en som ligger i rimligt pris och har 11k på mätaren.

Diesel då.
Men kan du rekommendera bensinren också?


Mvh Hardrox

11 är inte långt.

bensinarna vet jag inte mycket om dom äldre är dåliga iallfall
med 1.4liters 16v för dom rasar ofta men hur dom nyare är låter jag vara osagt

Kör fort så hinner inget hända...

731 Inlägg
3 mars 2013
Trådstartare
#28
Ser att det är ganska ont om polos med diesel i stockholm för tillfället.

Finns en i närheten till mig men den har dragkrok och av någon anledning blir jag tveksam till den pga av dragkrok, vad är det som kan ha slitits mycket om bilen agerat dragbil?

Sen såg jag att seat ibiza har ganska många diesel motorer, hur är dom i förhållande till polo i hållbarhet?

Ser ut att vara ganska lika effekt siffror och förbrukning.


731 Inlägg
3 mars 2013
Trådstartare
#29
Tackar för alla svar!
Känns som att jag har lite att gå på nu.
Ska sälja bmwn först dock.


DEVIL
1 171 Inlägg
3 mars 2013
#30
hardrox skrev:
Tackar för alla svar!
Känns som att jag har lite att gå på nu.
Ska sälja bmwn först dock.

Hoppas på att få v70in såld snart så jag kan köpa bimern :>

bmw m power

4 162 Inlägg
4 mars 2013
#31
hardrox skrev:
Ser att det är ganska ont om polos med diesel i stockholm för tillfället.

Finns en i närheten till mig men den har dragkrok och av någon anledning blir jag tveksam till den pga av dragkrok, vad är det som kan ha slitits mycket om bilen agerat dragbil?

Sen såg jag att seat ibiza har ganska många diesel motorer, hur är dom i förhållande till polo i hållbarhet?

Ser ut att vara ganska lika effekt siffror och förbrukning.

Kopplingen framförallt men tvivlar på att någon har använt en liten polo som serriös dragbil.

Dom han antagligen använt kroken till att ha cyklar lr liknande på. Tror knappt man får dra någonting bakom en polo?


Fri fart för ett fritt folk!
14 166 Inlägg
4 mars 2013
#32
zemet skrev:
hardrox skrev:
Ser att det är ganska ont om polos med diesel i stockholm för tillfället.

Finns en i närheten till mig men den har dragkrok och av någon anledning blir jag tveksam till den pga av dragkrok, vad är det som kan ha slitits mycket om bilen agerat dragbil?

Sen såg jag att seat ibiza har ganska många diesel motorer, hur är dom i förhållande till polo i hållbarhet?

Ser ut att vara ganska lika effekt siffror och förbrukning.

Kopplingen framförallt men tvivlar på att någon har använt en liten polo som serriös dragbil.

Dom han antagligen använt kroken till att ha cyklar lr liknande på. Tror knappt man får dra någonting bakom en polo?

huvudsyftet med ett drag på en polo är nog för att dra ett lätt släp på max 750kg så det är nog riskfritt
knappast någon som kopplar på största Polaren med boggie och grejer och försöker dra smile

Kör fort så hinner inget hända...

731 Inlägg
4 mars 2013
Trådstartare
#33
Haha sant.
Var i provkörde den nyss. Tror att jag vart kär.
Behöver dock kött på benen ang hållbarhet på polo 1,4tdi 2007
Någon som kan ge några konkreta tips?
Bilen har gått som tjänstebil i Norrland 10800mil 1ägare


Fri fart för ett fritt folk!
14 166 Inlägg
4 mars 2013
#34
hardrox skrev:
Haha sant.
Var i provkörde den nyss. Tror att jag vart kär.
Behöver dock kött på benen ang hållbarhet på polo 1,4tdi 2007
Någon som kan ge några konkreta tips?
Bilen har gått som tjänstebil i Norrland 10800mil 1ägare

bussningar i framvagn brukar bli dåliga med tiden men! 2bussningar har du för under 200kr och är inte jätte svåra att byta

annars är det normala saker som inte är något att fundera på

vi bytte turbo på en Praktik med samma motor men vet inte riktigt hur den blivit behandlad för bilen är TOTALT misshandlad.
men så är det en arbetsbil oxå.

kolla att servicarna är gjorda och sånt så tror jag ditt första intryck kommer leva kvar.
den 3cyl motorn har funnits sedan 98 i grund och botten så det bör vara en rätt driftsäker maskin

lyssna efter avgasläcka på tongången är det tyst så är det inget att oroa sig för.
ibland ger sig kylaren till egr:en och den kostar 5K med en ny och rätt mycket arbete men den har gått för kort för sånna fel
Senast redigerat av Growe (4 mars 2013)

Kör fort så hinner inget hända...

731 Inlägg
4 mars 2013
Trådstartare
#35
Jag mekar själv mkt, dock inte allt för komplicerade motor operationer.
Har garage med svets o verktyg så en avgasläcka borde vara enkelt fixat

Funderar seriöst på att slå till idag


Fri fart för ett fritt folk!
14 166 Inlägg
4 mars 2013
#36
hardrox skrev:
Jag mekar själv mkt, dock inte allt för komplicerade motor operationer.
Har garage med svets o verktyg så en avgasläcka borde vara enkelt fixat

Funderar seriöst på att slå till idag

passaten jag bytte avgaskylaren på hade gått rätt långt och var rätt sönderskruvad.
det är byte som gäller men det är värsta fall.
inget att oroa sig för

bara att slå till tycker ja smile

Kör fort så hinner inget hända...

731 Inlägg
4 mars 2013
Trådstartare
#37
Jag mekar själv mkt, dock inte allt för komplicerade motor operationer.
Har garage med svets o verktyg så en avgasläcka borde vara enkelt fixat

Funderar seriöst på att slå till idag


731 Inlägg
5 mars 2013
Trådstartare
#38
Haha sant.
Var i provkörde den nyss. Tror att jag vart kär.
Behöver dock kött på benen ang hållbarhet på polo 1,4tdi 2007
Någon som kan ge några konkreta tips?
Bilen har gått som tjänstebil i Norrland 10800mil 1ägare


731 Inlägg
5 mars 2013
Trådstartare
#39
Haha sant.
Var i provkörde den nyss. Tror att jag vart kär.
Behöver dock kött på benen ang hållbarhet på polo 1,4tdi 2007
Någon som kan ge några konkreta tips?
Bilen har gått som tjänstebil i Norrland 10800mil 1ägare



Sök