JWesth skrev:
Kabel är beställd, 50mm2 fick det bli så ska leta redan på vart det finns en säkringshållare som passar med 50mm2.
känner en så fick kabeln för 60kr/m därför jag inte köpte något paket.
Vet ni vart man kan köpa säkringshållare till en 50mm" kabel, och säkring, vad ska det vara för säkring tro 70-80?
Funderar på ett steg som nämndes tidigare: Zachry R1500D, och sedan byta upp mig om det behövs.
Jag läser att detta steget är 1 Ohms stabilt, så som du säger koppla basarna till 1ohm. får kanske öppna baslåda och koppla om dom ifall det går ner till 1ohm då dom nu är kopplade till 2ohm.
Framför allt vill jag ha en snabb och snärtig bas som klarar lite all möjlig musik. Jag har absolut inte tänkt att tävla, och inte spela på stan för att impa på småpojkarna där. Sitta själv i bilen på väg till jobbet och visa grabbarna ljudet när jag är fyllechaffis är tanken
Är det såhär jag kopplar för att koppla ner till 2ohm-1ohm? Står ju 0.5 men är det sämre/bättre, eller hur ska jag göra?
http://ladda-upp.se/files/2013/b45383.png
no no no no!!!; så ska man inte koppla.., det finns ytters få steg som klarar 0,5 ohm.., ( desto lägre ohmtal destå mer belastning på steget därmed högre effekt men MER belastning , kan med lätthet bränna steg på detta sätt , tänk på att 0 ohm är att sätta en kraftig kabel mellan - och + på högtalarterminaler .., så kan du gissa hur steget gillar detta ... )
sedan and säkring och hållare .., i princip alla större bilstereo sajter har någon säkringshållare till salu.., ( jag har en liggandes till 50mm, kabel pm om du är intresserad )
sedan säkring.., ja beror på vad det är för kvalitet på kabel du lyckades fixa fram..,, en riktig 100% koppar 50mm kabel kan ha upp till 300A säkring , en aluminium koppar kabel kanske ska ha 150-200A säkring..,
något som jag personligen tycker är bra är en automatsäkring på 250A, ( belastar inte kabel till 100%, och viktigast det går lätt att stänga av strömmen !!!, har hört skräckhistorier då folk har byggd in allt och sedan monterad baslådan på allt och under tävlingen så brinner steget vilket leder till kortslutning , och då måste man i panik riva ut allt igen för att ta ut säkringar..., )
http://www.dbakuten.se/1.0.1.0/10/1/?it … TZZ-1fchPY