2472
Sök

Vad ska jag välja?!

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
5 mars 2013
JWesth skrev:
Det är sant, oftast är ju faktiskt kända märken kända för en anledning smile
Ska kanske leta efter något känt istället. Hur pass kraftigt behöver man ha ungefär till 4st 10" på 300wrms? långt över eller går det ligga nära inpå 1200wrms?

Haha jädrar vad kablar det var på den omvandlaren, har man den kopplad bakom stereon?
Hmm javisstja det är klart, GROVA kablar står nu på inköpslistan! smile Tips på dimension? smile

ang kabel så kika på hur många ampers säkring steget har eller behöver , och sedan kika på dem kabelkit som finns ute på marknaden , i dem så brukar det stå att " denna kikket klara upp till 2000wrms eller 200A " , och man ska ha samma eller större kabel än vad staget behöver.., ( 35mm är bra start att kika på i 1000-1500wrms sammanhang.. )

sedan finns det billiga kablar ( aluminium-blandning-?? ) som är skräp.., ( klarar kanske hälften av amperen i jämförelse med riktiga kopparkablar.. ) men kostar också hälften så mycket som riktiga koppar kablar .., det som man vill ha är rena koppar kablar med bara koppar i ..

ang steg., den jag visade passar nog bra ice 1500,1 ( förutsatt att du kopplat basarna till 1 ohm.., för i 2 ohm så halverar man stegets effekt i princip.. )

vad hade du tänkt att uppnå med basarna , spela gött när man åker ensam i bilen, spela högst utanför lokala körvkiosken, spela högst på små tävlingar , spela högst på riktiga tävlingar?

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

34 Inlägg
5 mars 2013
Kabel är beställd, 50mm2 fick det bli så ska leta redan på vart det finns en säkringshållare som passar med 50mm2.
känner en så fick kabeln för 60kr/m därför jag inte köpte något paket.
Vet ni vart man kan köpa säkringshållare till en 50mm" kabel, och säkring, vad ska det vara för säkring tro 70-80?

Funderar på ett steg som nämndes tidigare: Zachry R1500D, och sedan byta upp mig om det behövs.
Jag läser att detta steget är 1 Ohms stabilt, så som du säger koppla basarna till 1ohm. får kanske öppna baslåda och koppla om dom ifall det går ner till 1ohm då dom nu är kopplade till 2ohm.

Framför allt vill jag ha en snabb och snärtig bas som klarar lite all möjlig musik. Jag har absolut inte tänkt att tävla, och inte spela på stan för att impa på småpojkarna där. Sitta själv i bilen på väg till jobbet och visa grabbarna ljudet när jag är fyllechaffis är tanken smile

Är det såhär jag kopplar för att koppla ner till 2ohm-1ohm? Står ju 0.5 men är det sämre/bättre, eller hur ska jag göra? smile

http://ladda-upp.se/files/2013/b45383.png
Senast redigerat av JWesth (5 mars 2013)

595 Inlägg
5 mars 2013
JWesth skrev:
Kabel är beställd, 50mm2 fick det bli så ska leta redan på vart det finns en säkringshållare som passar med 50mm2.
känner en så fick kabeln för 60kr/m därför jag inte köpte något paket.
Vet ni vart man kan köpa säkringshållare till en 50mm" kabel, och säkring, vad ska det vara för säkring tro 70-80?

Funderar på ett steg som nämndes tidigare: Zachry R1500D, och sedan byta upp mig om det behövs.
Jag läser att detta steget är 1 Ohms stabilt, så som du säger koppla basarna till 1ohm. får kanske öppna baslåda och koppla om dom ifall det går ner till 1ohm då dom nu är kopplade till 2ohm.

Framför allt vill jag ha en snabb och snärtig bas som klarar lite all möjlig musik. Jag har absolut inte tänkt att tävla, och inte spela på stan för att impa på småpojkarna där. Sitta själv i bilen på väg till jobbet och visa grabbarna ljudet när jag är fyllechaffis är tanken smile

Är det såhär jag kopplar för att koppla ner till 2ohm-1ohm? Står ju 0.5 men är det sämre/bättre, eller hur ska jag göra? smile

http://ladda-upp.se/files/2013/b45383.png

no no no no!!!; så ska man inte koppla.., det finns ytters få steg som klarar 0,5 ohm.., ( desto lägre ohmtal destå mer belastning på steget  därmed högre effekt men MER belastning , kan med lätthet bränna steg på detta sätt , tänk på att 0 ohm är att sätta en kraftig kabel mellan - och + på högtalarterminaler .., så kan du gissa hur steget gillar detta ... )

sedan and säkring och hållare .., i princip alla större bilstereo sajter har någon säkringshållare till salu.., ( jag har en liggandes till 50mm, kabel pm om du är intresserad )

sedan säkring.., ja beror på vad det är för kvalitet på kabel du lyckades fixa fram..,, en riktig 100% koppar 50mm kabel kan ha upp till 300A säkring , en aluminium koppar kabel kanske ska ha 150-200A säkring..,

något som jag personligen tycker är bra är en automatsäkring på 250A, ( belastar inte kabel till 100%, och viktigast det går lätt att stänga av strömmen !!!, har hört skräckhistorier då folk har byggd in allt och sedan monterad baslådan på allt och under tävlingen så brinner steget vilket leder till kortslutning , och då måste man i panik riva ut allt igen för att ta ut säkringar..., )
http://www.dbakuten.se/1.0.1.0/10/1/?it … TZZ-1fchPY

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

34 Inlägg
6 mars 2013
ojoj! Då har jag det kopplat så som det är nu då? 2ohm? http://www.ladda-upp.se/bilder/ollnokrmhmeg

Kabeln ska vara 100% koppar, dock vet jag inte om den är hård eller mjuk.

Skickade in en beställning på säkringen du tipsade på och lite kabelskor och en bättre hög-->lågnivå omvandlare smile
http://dbakuten.se/produktvisning/?item … Tb6pxy3crw
Om man ska sätta in en sånhär, sätter man den bakom stereon och bara kopplar in på original kablarna som har samma färg, eller ska man leta efter ett kopplings schema och se vad alla kablar är till i min bil smile

Så i helgen blir det att dra om jorden så den verkligen är 110% säker.
Tror jag får gå bort till ljudia och beställa ett Zachry R1500D senare idag också smile

595 Inlägg
6 mars 2013
JWesth skrev:
ojoj! Då har jag det kopplat så som det är nu då? 2ohm? http://www.ladda-upp.se/bilder/ollnokrmhmeg

Kabeln ska vara 100% koppar, dock vet jag inte om den är hård eller mjuk.

Skickade in en beställning på säkringen du tipsade på och lite kabelskor och en bättre hög-->lågnivå omvandlare smile
http://dbakuten.se/produktvisning/?item … Tb6pxy3crw
Om man ska sätta in en sånhär, sätter man den bakom stereon och bara kopplar in på original kablarna som har samma färg, eller ska man leta efter ett kopplings schema och se vad alla kablar är till i min bil smile

Så i helgen blir det att dra om jorden så den verkligen är 110% säker.
Tror jag får gå bort till ljudia och beställa ett Zachry R1500D senare idag också smile

najs!..,

på den hög till låg omvandlaren så står allt hur man ska koppla bakom den..,

det är 4 kablar till vänster och höger högtalarsladdar
2 kablar till -+
och sista är att den ger ut en remote till steget när den känner av musik..,

jag gjorde som så att jag drog väldigt klena och billiga högtalarkablar bak till bagaget ifrån stereon ( bara kopplade in mig på högtalarsignalen för bakre högtalare )

fördelen som jag såg med detta var att då kommer jag bara ha en lågnivå kabel som är ca 30cm lång , och då minimerar man avsevärt risken för eventuella störningar ..,

34 Inlägg
6 mars 2013
Aokej smart, får nog göra så jag med.
Får bli en tripp till biltema och köpa deras högtalarkabel den borde funka fint till det smile

Vart ifrån kopplade du på strömmen då smile 12v vart det passar?

Gick till ljudia och kom hem med ett nytt Zachry R1500D.
Det ligger ju på 950wrms i 2ohm men det bör räcka tills jag är redo att byta upp mig smile

Så nu vill jag bara åka iväg och hämta mina kablar så jag kan dra om och fixa till det smile

595 Inlägg
6 mars 2013
JWesth skrev:
Aokej smart, får nog göra så jag med.
Får bli en tripp till biltema och köpa deras högtalarkabel den borde funka fint till det smile

Vart ifrån kopplade du på strömmen då smile 12v vart det passar?

Gick till ljudia och kom hem med ett nytt Zachry R1500D.
Det ligger ju på 950wrms i 2ohm men det bör räcka tills jag är redo att byta upp mig smile

Så nu vill jag bara åka iväg och hämta mina kablar så jag kan dra om och fixa till det smile

egentligen så gjorde jag som så att jag kopplade in en relä som styrdes av ena parkeringsljuset bak.., så när parkeringsljuset lyste så var reläet igång, och reläet startade min hög till låg omvandlar ( bland annat ), inte att jag rekommenderar att göra så.. ( då det är itne bara en relä man kopplar in utan lite dioder, säkringar osv bland annat )

men senare så märkte jag att hög till låg omvandlaren stänger av steget då musiken inte är igång så då kan man egentligen koppla den direkt till konstant 12v ( men jag orkade inte ändra..)

men du kommer ha hög till låg omvandlaren nära steget , och steget kommer att ha fina 12v +- kablar till den så det är bara att sno 12v därifrån.., om man inte hittar något annat i närheten..,

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 mars 2013
Du bör inte köra större än 200A säkring på en 50mm2 kopparkabel, nog för att det funkar även med grövre men vid 200A blir det rätt mycket värme i kabeln som inte leds bort vidare bra när den är gömd under listerna i en bil. Det finns en anledning till att tävlingsreglerna säger max 200A på 50mm2. wink Sen kan du tyvärr inte koppla dina basar till 1Ohm, om du inte använder bara en spole per bas men då har du halverat effekttåligheten. Så 0.5 eller 2Ohm är det som gäller, och ska du ha ett steg som levererar i 0.5Ohm så kostar det, och kräver STRÖM. Så håll dig till ett vettig steg som levererar i 2Ohm.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

34 Inlägg
6 mars 2013
Okej då drar jag bak högtalarkablar och kopplar in mig på dom och tar lite ström från steget, även jord kanske wink

Oj nu är ju redan min 250Asäkring på väg, får hoppas det funkar ändå smile
Då får jag köra på 2ohm helt enkelt.
Steget är stabilt i 1ohm men det kan väl inte vara någon fara att köra det i 2ohm ändå va?

Sök