3353
Sök

Böter i italien

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
12 december 2011
I vissa länder i EU, man behöver inte har foto på förare, böter skickas direkt till bilägare, i detta fall, hertz som ge till polisen upplusningen om den som hyrde bilen.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

yrkeschaufför
709 Inlägg
12 december 2011
alain skrev:
I vissa länder i EU, man behöver inte har foto på förare, böter skickas direkt till bilägare, i detta fall, hertz som ge till polisen upplusningen om den som hyrde bilen.

men det finns inga bevis, så det är ju bara att överklaga i sådant fall smile

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.

335 Inlägg
12 december 2011
Som jag skrev tidigare så är det så enkelt att om hertz får böterna skickad till sig så kommer dom debitera kunden. Detta sker via landets kundtjänst. Om kreditkortet ej fungerar eller inter har täckning så är dom ganska körda, då utländska kunder oftast kostar mer att jaga med inkassobolag, än vad intäkten på skulden skulle vara.

Så fungerar det till 100% i Sverige iaf, och dom jag har kollat med säger att det bör vara samma rutiner utomlands. Det kan ta LÅNG tid innan kravet på betalning kommer, men vid detta laget bör TS vara säker.... 

Det FINNS europeiska inkassoföretag, men som sagt.. dessa kostar oftast mer än de smakar..  wink
Senast redigerat av tobbe456 (12 december 2011)

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
12 december 2011
Här har du europa inkasso.
http://www.europainkasso.se/

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

342 Inlägg
12 december 2011
volvonisse440 skrev:
alain skrev:

men det finns inga bevis, så det är ju bara att överklaga i sådant fall smile

Åter igen - Läser man hyresvillkoren som Hertz tillämpar så förbinder sig kunden/hyrestagaren att betala alla former av böter som fordonet åläggs under hyresperioden.
Detta oavsett vem som disponerat fordonet, med enda undantag om bilen blivit stulen och då också anmälts stulen hos polis.

Så att snacka om att bevisa vem som körde osv är ganska verkningslöst i fall där hyrbilar är inblandade, oavsett om det gäller Hertz, Avis eller någon annan framstående hyrfirma ...
Senast redigerat av 9Femma (12 december 2011)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

1 Inlägg
8 februari 2012
Jag har från EMO fått ett brev om att jag vid mitt besök i Alghero 2010-06-01 olagligt skulle ha passerat in i ett avgränsat trafikområde två gånger under samma dag med min hyrbil. För detta kräver EMO mig på 117,35 Euro per tillfälle.

Om jag inte betalar inom 60 dagar kommer kravet att dubblas.
Då jag inte är medveten om att jag gjort någon dylik överträdelse, så kommer jag inte att betala.

Nu vill jag veta om det är någon av alla er som skriver om att ni har råkat ut för liknande krav, men låtit bli att betala, vad har påföljden blivit?

Har EMO drivit in böterna med hjälp av den svenska Kronfogdemyndigheten?

KHRacing
8 februari 2012
etxslr skrev:
Jag har från EMO fått ett brev om att jag vid mitt besök i Alghero 2010-06-01 olagligt skulle ha passerat in i ett avgränsat trafikområde två gånger under samma dag med min hyrbil. För detta kräver EMO mig på 117,35 Euro per tillfälle.

Då jag inte är medveten om att jag gjort någon dylik överträdelse, så kommer jag inte att betala.
Nu vill jag veta om det är någon av alla er som skriver om att ni har råkat ut för liknande krav, men låtit bli att betala, vad har påföljden blivit?

Tycker du skall ta o läsa hela tråden en gång till mera seriöst, speciellt texterna som handlar om att du som besökare i ett annat länd är skyldig att lära dig deras trafikregler/förordningar.

till trådskaparen:... jag hade om jag varit du inte besökt Italien de närmaste 2-3 åren iaf...

KHRacing
8 februari 2012
Väldigt många europeiska länder samarbetarr ang trafikböter. VBäl värt att veta INNAn man bestämmer sig att köra utomlands - detta har även inget med EU att göra direkt då det i många fall funnits innan Eu.

1 Inlägg
8 februari 2012
etxslr skrev:

Fick också böter i Alghero 2010... På 10.000 SEK........
Breven kom våren 2011. Gjorde ingenting åt saken. Idag ett år senare börjar dom komma igen, nu som rekommenderade brev....

535 Inlägg
8 februari 2012
Jag har kört for fort i några fartkameror i Tyskland, Frankrike, England.

Har också fått P böter i Schweiz.

Ännu har jag inte ens fått något på posten, fartkamerona i England och Tyskland var drygt 2 - 3 år sedan.

I somras blixtrade det i Frankrike och jag fick P böter i Schweiz. Ska bli intressant och se om dom går vidare med det.

1 Inlägg
8 mars 2013
I februari 2012 mottog jag två böter från Italienska polisen/MUNICIPALITY OF PISA med rubriken:
"INFRINGEMENTS OF THE ITALIAN HIGHWAY CODE".
Dagen efter returnerade jag dessa i ett 1:a-klassbrev där jag med röd text skrev följande över böterna:
"VERIFY CONTRACT OR ANY FURTHER COMMUNICATION WILL BE CONSTRUED AS EXTORTION, FRAUD AND INTIMIDATION.
BY [handsignatur i blått bläck], AUTHORIZED AGENT FOR: [FÖRNAMN] [EFTERNAMN]
ALL RIGHTS RESERVED, NON ASSUMPSIT, WITH PREJUDICE".

Se exempelbild på ena boten jag returnerade:
https://www.dropbox.com/s/pth5qvwm6ne7lnn/bot.jpg

Idag, 13 månader senare, har jag ännu inte blivit kontaktad igen.

Lycka till!

Sök