3738
Sök

Skoda Felicia 1.6 LX vs Honda Civic VEI,

124 Inlägg
6 mars 2013
Trådstartare
Tjenare grabbar!!

Rubriken säger nog de mesta!
Har kollat runt på en "ny" bil att pendla kortare sträckor med till jobbet till träning och den hem varje dag!
Så de blir ca 3-4 mil om dagen kanske, sen lite mer på helgerna!

Vilken av dessa går snålast, håller bäst, roligast att köra, enklast att meka med osv??
Jag var först inne på Skodan, men den känns väldigt liten! Och Honda civic med hatchback känns lite stor?

Sen blir de ju också att Hondan blir som fräschast en 95a medans Skodan kan bli upp mot en 01-02a för samma peng, så vad är mest värt liksom??

Skulle vilja veta era tankar och åsikter! Tack för mig!!

// PATA

648 Inlägg
6 mars 2013
Säger ju sig själv Hondan varje dag om den inte är allt för rostig.

Roligast och köra går snålast och meka är nog lika då det inte avancerade bilar på nåt sätt.

Hondan ser ju ljusår bättre ut också.

Är väl en anledning att en äldre Honda kostar lika som en klart nyare Skoda.

4 261 Inlägg
6 mars 2013
tycker skoda är en av dom fulaste bilarna ja sett;smile skulle inte ens tänkta 1 sekund utan köpt honda direkt..
så fort man hittar en i bra skick alltså;))

tycker sj att nyare bilar e fan tråkiga. för mke automatik samt el..finns mer bilkänsla i dom gamla bilarna tycker ja
Senast redigerat av panda666 (6 mars 2013)

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
6 mars 2013
hondan är ju en roligare bil ... inget snack om saken !

men skodan är nog lättare att leva med

4 261 Inlägg
6 mars 2013
därför valde ja mitsubishi colt. jättesvårt att hitta en honda vei i bra skick.
det är just den hondan som drar minst alltså vad jag har hört.
vem pallar köra skoda smile man får kanske leva med en annan bil så länge

124 Inlägg
6 mars 2013
Trådstartare
panda666 skrev:
därför valde ja mitsubishi colt. jättesvårt att hitta en honda vei i bra skick.
det är just den hondan som drar minst alltså vad jag har hört.
vem pallar köra skoda smile man får kanske leva med en annan bil så länge

Vadå därför valde jag en colt, förklara! wink

124 Inlägg
6 mars 2013
Trådstartare
CHEEVA skrev:
hondan är ju en roligare bil ... inget snack om saken !

men skodan är nog lättare att leva med

Hur menar du lättare att leva med?? smile

68 Inlägg
6 mars 2013
Hondan är en grymt rolig bil även att den inte har en allt för stor motor. Skön att sitta i, ligger fint på vägen. Skulle satsa på Hondan då Skoda är väldigt "plastiga" smile

Kolla gärna in mitt Saab projekt! Black Loudy

124 Inlägg
6 mars 2013
Trådstartare
Blir nog ingen VEI eftersom att dom är så svåra att få tag i i hatchback modellen, så blir nog något större motoralternativ!
Men de jobbiga är att dom börjar bli gamla och rostiga! sad

1 798 Inlägg
6 mars 2013
Naj hondas civic är ju poppis o rostar tyvärr väldigt bra. Men skulle köpa nästan va som helst istället för en skoda felicia har bara åkt i en o de räcker hehe. Köp annan valfri japanare eller någon polo eller nåt

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

68 Inlägg
6 mars 2013
Kan rekommendera golf, grymt roliga bilar ligger fint på vägen o sköna att köra. Eventuellt en polo Båda är bensinsnåla om man inte tar de största motorerna. Golf TSI är väldigt skön måste ja erkänna!smile de har även rostgaranti i ca 10 år. smile

124 Inlägg
6 mars 2013
Trådstartare
Healiy skrev:
Kan rekommendera golf, grymt roliga bilar ligger fint på vägen o sköna att köra. Eventuellt en polo Båda är bensinsnåla om man inte tar de största motorerna. Golf TSI är väldigt skön måste ja erkänna!smile de har även rostgaranti i ca 10 år. smile

Tveksamt om jag får tag på en bil som är yngre än 10 år med tanke på att min budget är 20 000! sad

68 Inlägg
6 mars 2013
packepk skrev:
Healiy skrev:

Tveksamt om jag får tag på en bil som är yngre än 10 år med tanke på att min budget är 20 000! sad

Jag kör en golf 1.8I GT 3a de går fint, de är inte så dyra i dagsläget. Drar ca 0.6 vid blandad körning:)

124 Inlägg
6 mars 2013
Trådstartare
De kanske bara är jag, men jag tycker att "vanliga" vw är så tråkiga och så fula utseendemässigt eftersom varenda jävel har en sån!

Men vart sitter rosten på honderna då? Är det utbytbara delar eller balkar och grejer??

4 261 Inlägg
6 mars 2013
Healiy skrev:
packepk skrev:
Healiy skrev:

Jag kör en golf 1.8I GT 3a de går fint, de är inte så dyra i dagsläget. Drar ca 0.6 vid blandad körning:)

stämmer helt rätt;) tycker dom flesta småbilar är trötta..fula..

dom bästa är säkert japanska små bilar..så som honda-mitsubishi..etc

valde colt tills ja hittar en fet honda civic vei..

men colten är helt ok..väldigt lättkörd och väldigt pigg. drar runt 0.6-7 blandad tror jag.

kommer återkomma med förbrkunings siffror senare;)

124 Inlägg
6 mars 2013
Trådstartare
Bullet--- skrev:
packepk skrev:
De kanske bara är jag, men jag tycker att "vanliga" vw är så tråkiga och så fula utseendemässigt eftersom varenda jävel har en sån!

Men vart sitter rosten på honderna då? Är det utbytbara delar eller balkar och grejer??

Mestadels skärmkanter bak + hjulhus om man har otur, bagagelucka och under dörrar. Det är dem vanligaste. Undertill brukar dem klara sig bra.

Är sånt svårtatt göra själv om man aldrig gjort sånt förut, men endå över medelmåttigt händig! wink

Saabifierad
2 031 Inlägg
7 mars 2013
packepk skrev:

Hur kan du ens fundera över en Skoda Felicia om du finner Volkswagenbilar så "tråkiga"??? roll

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

124 Inlägg
10 mars 2013
Trådstartare
Så vad ligger en Skoda 1.3 mpi vs Honda civic lsi 1.5

Vart ligger dessa två motoralternativ i bränsleförbrukningen?

Skulle va snällt om någon som visste kunde svara! smile

Sök