Såg detta på wheeler dealers förutt frågade läraren på fordon om det men han hade alldrig hört tallas om det det låter ju fasligt intresant iallafal undrar dock om detta går att få tag i i svergie.
Jag tror inte det är så bra när man kör på bana, vad jag har förstått så kyler det inte bättre än vatten. Och arbetstemperaturen verkar bli högre vilket inte är bra då oljetempen borde ligga högre då också.
Från Evans Coolants hemsida:
"Q. Will Evans Waterless Coolant cause my engine to run at a higher temperature?
A. No. The operating temperature of the coolant may increase slightly, however the temperature inside the engine will be more consistent."
Fördelen med en sån här vätska är att vid överhettning kokar den inte utan fortsätter kyla motorn jämnt. Vanligt vatten som överhettas kokar ju o då uteblir kylverkan helt.
Jag tror inte det är så bra när man kör på bana, vad jag har förstått så kyler det inte bättre än vatten. Och arbetstemperaturen verkar bli högre vilket inte är bra då oljetempen borde ligga högre då också.
Från Evans Coolants hemsida:
"Q. Will Evans Waterless Coolant cause my engine to run at a higher temperature?
A. No. The operating temperature of the coolant may increase slightly, however the temperature inside the engine will be more consistent."
Evans är framtagen från början för F1 och dom kör bana så ja det funkar jätte bra på banan. Precis, vatten har något bättre värmeledningsförmåga och därmed kommer motors kyltemperatur vara något högre ca 3-7grader varmare än tidigare, det kommer att resultera i att motorn kommer få en bättre förbränning då en motor mår bättre av en högre temperatur, svar på detta kommer att finnas framåt våren på en ca % ökning av förbränning och resulterad effekt ökning. Varför vill man ligga kvar på 80-90grader för igentligen? rädd för att det ska koka och topp packningen går och toppen blir skev? vid 100grader är det fortfarande 80grader kvar till det kokar. Nya corvetten har en arbetstemperatur på runt 116grader med ett ganska högt tryck, den motorn hade garranterat presterat bättre om man fick hälla i evans. Oljetemperatur och kyltemperatur är 2 skillda delar som generellt inte påverkar varrandra.
för mer info kan man gå in på den sidan som skrevs tidigare för svensk återförsäljare.
Jag tror inte det är så bra när man kör på bana, vad jag har förstått så kyler det inte bättre än vatten. Och arbetstemperaturen verkar bli högre vilket inte är bra då oljetempen borde ligga högre då också.
Från Evans Coolants hemsida:
"Q. Will Evans Waterless Coolant cause my engine to run at a higher temperature?
A. No. The operating temperature of the coolant may increase slightly, however the temperature inside the engine will be more consistent."
Vätskan brinner och har en låg flampunkt, Självantänder vid 371 grader C läste jag. Tyvärr talar nackdelarna emot detta för mycket tycker jag.
Tja men tycker ändå de väger upp med många fördelar.
I just detta fall så med vanlig kylarvätska blir den ju idiot varm när du t ex står på tomgång t ex innan du ska ut på banan och när du kör kyls den ned. Medans med denna håller den en jämnar temp vilket borde vara en stor fördel.
Den är de ju frågan hur många som kör på bana varje helg mm. Så är den inte så lämpad till de som kör bara finns de ju ändå bra många andra som kan nyttja den.