2508
Sök

Kylarvätska utan vatten, bra skit ?

Adder
972 Inlägg
15 mars 2013
Trådstartare
#1
http://www.youtube.com/watch?v=t7PykrgzWPQ

http://www.evanscoolant.co.uk

Någon som testat detta ?

Kylarvätska utan vatten. Sliter inte på motorn (alu), du behöver aldrig byta den, den kyler bättre, bygger inte upp något tryck osv.

Varför har man aldrig hört talats om detta ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

10 163 Inlägg
15 mars 2013
#2
Såg detta på wheeler dealers förutt frågade läraren på fordon om det men han hade alldrig hört tallas om det det låter ju fasligt intresant iallafal undrar dock om detta går att få tag i i svergie. smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

15 mars 2013
#3
Jag tror inte det är så bra när man kör på bana, vad jag har förstått så kyler det inte bättre än vatten. Och arbetstemperaturen verkar bli högre vilket inte är bra då oljetempen borde ligga högre då också.

Från Evans Coolants hemsida:

"Q. Will Evans Waterless Coolant cause my engine to run at a higher temperature?

A. No. The operating temperature of the coolant may increase slightly, however the temperature inside the engine will be more consistent."


Edit:
Intressant läsning: http://www.ffcars.com/forums/17-factory … olant.html

Vätskan brinner och har en låg flampunkt, Självantänder vid 371 grader C läste jag. Tyvärr talar nackdelarna emot detta för mycket tycker jag.
Senast redigerat av Smurfenglubb (15 mars 2013)

Offroad Racing
3 122 Inlägg
15 mars 2013
#4
Fördelen med en sån här vätska är att vid överhettning kokar den inte utan fortsätter kyla motorn jämnt. Vanligt vatten som överhettas kokar ju o då uteblir kylverkan helt.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
15 mars 2013
#5
http://flandersmotorsport.se/   Återförsäljare i sverige.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
15 mars 2013
#6
Smurfenglubb skrev:
Jag tror inte det är så bra när man kör på bana, vad jag har förstått så kyler det inte bättre än vatten. Och arbetstemperaturen verkar bli högre vilket inte är bra då oljetempen borde ligga högre då också.

Från Evans Coolants hemsida:

"Q. Will Evans Waterless Coolant cause my engine to run at a higher temperature?

A. No. The operating temperature of the coolant may increase slightly, however the temperature inside the engine will be more consistent."


Edit:
Intressant läsning: http://www.ffcars.com/forums/17-factory … olant.html

Vätskan brinner och har en låg flampunkt, Självantänder vid 371 grader C läste jag. Tyvärr talar nackdelarna emot detta för mycket tycker jag.

Med test av gasbrännare vs Evans så började det inte brinna.. Då ska man nog vara mera orolig över soppa och olje-ledningar som läcker.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

18 Inlägg
16 mars 2013
#7
Evans är framtagen från början för F1 och dom kör bana så ja det funkar jätte bra på banan.
Precis, vatten har något bättre värmeledningsförmåga och därmed kommer motors kyltemperatur vara något högre ca 3-7grader varmare än tidigare, det kommer att resultera i att motorn kommer få en bättre förbränning då en motor mår bättre av en högre temperatur, svar på detta kommer att finnas framåt våren på en ca % ökning av förbränning och resulterad effekt ökning.
Varför vill man ligga kvar på 80-90grader för igentligen? rädd för att det ska koka och topp packningen går och toppen blir skev? vid 100grader är det fortfarande 80grader kvar till det kokar.
Nya corvetten har en arbetstemperatur på runt 116grader med ett ganska högt tryck, den motorn hade garranterat presterat bättre om man fick hälla i evans.
Oljetemperatur och kyltemperatur är 2 skillda delar som generellt inte påverkar varrandra.

för mer info kan man gå in på den sidan som skrevs tidigare för svensk återförsäljare.


Adder
972 Inlägg
16 mars 2013
Trådstartare
#8
Smurfenglubb skrev:
Jag tror inte det är så bra när man kör på bana, vad jag har förstått så kyler det inte bättre än vatten. Och arbetstemperaturen verkar bli högre vilket inte är bra då oljetempen borde ligga högre då också.

Från Evans Coolants hemsida:

"Q. Will Evans Waterless Coolant cause my engine to run at a higher temperature?

A. No. The operating temperature of the coolant may increase slightly, however the temperature inside the engine will be more consistent."


Edit:
Intressant läsning: http://www.ffcars.com/forums/17-factory … olant.html

Vätskan brinner och har en låg flampunkt, Självantänder vid 371 grader C läste jag. Tyvärr talar nackdelarna emot detta för mycket tycker jag.

Tja men tycker ändå de väger upp med många fördelar.

I just detta fall så med vanlig kylarvätska blir den ju idiot varm när du t ex står på tomgång t ex innan du ska ut på banan och när du kör kyls den ned. Medans med denna håller den en jämnar temp vilket borde vara en stor fördel.

Den är de ju frågan hur många som kör på bana varje helg mm. Så är den inte så lämpad till de som kör bara finns de ju ändå bra många andra som kan nyttja den.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\


Sök