3651
Sök

Ta bort första ljuddämparen på bmw 740 (v8)

12 Inlägg
20 mars 2013
Trådstartare
Tja, har en bmw 740 ial, mellersta burken är helt uppäten av rost!

Antingen så kapar jag av burken och svetsar rak rör mellan katten och sista burken, eller byter ut den till en ny mellanburk och då istället byter ut den bakre till en fullflödesdämpare.

Det är 2 syften med detta'!

1 den ska igenom besiktningen, problem utan första burken?
2 den får gärna börja låta lite mera v8:a aktigt;)

Stämmer det att motoreffekten kan bli sämre utan den första burken?
Tips på bra lösningar? som inte är allt för dyra:)

Tack för hjälp!smile

197 Inlägg
20 mars 2013
Hej dude

Min första avgasförändring på min E32 var att ta bort mellanburken (det är en resonator) och jag svetsade ihop 2st mindre ljuddämpare och dom satt "upp och ner".  Ljudet var OK, inget särskilt förbättring och det var mest pga den sista dämpare var svindyrt.. Sen hittad jag n nästan ny DINAN ljuddämpare. Ljudet var mycket bättre och den satt mycket bättre. Jag tror att en DINAN är en ny originaldämpare som de bara öppnade och tog bort den sista plåtbiten så det sista kammare var borta. Här finns bilder på en ljuddämpare så du kanske ser vad jag menar.

http://www.bimmerboard.com/forums/posts/472672

Antar att de är ungefär samma ljuddämpare på en E38? På E32 735i sitter 1st lambdasond och den är innan katalysatorn. Är inte så insatt på E38 men jag skulle tro att motoreffekten har en del att göra med var lamndasonden sitter på din bil. Och även när det gäller besiktning.

Sok på forum efter "740i" eller "Eisenbach", jag skrev nånting häromdan och visade en annan avgassystem som liknade den som jag hade gjort med 2st ljuddämpare bak.

Jag heter AutoCool. Can you .se why?

243 Inlägg
21 mars 2013
dudedude skrev:
Tja, har en bmw 740 ial, mellersta burken är helt uppäten av rost!

Antingen så kapar jag av burken och svetsar rak rör mellan katten och sista burken, eller byter ut den till en ny mellanburk och då istället byter ut den bakre till en fullflödesdämpare.

Det är 2 syften med detta'!

1 den ska igenom besiktningen, problem utan första burken?
2 den får gärna börja låta lite mera v8:a aktigt;)

Stämmer det att motoreffekten kan bli sämre utan den första burken?
Tips på bra lösningar? som inte är allt för dyra:)

Tack för hjälp!smile

Sätt dit en ny mellanburk och dra rakrör bak från den utan slutdämpare. Det ger mysigast ljud.
Senast redigerat av marcus0510 (21 mars 2013)

Sök