3394
Sök

2,5" - 3" avgassystem?

68 Inlägg
19 mars 2013
Trådstartare
Tjena, hade en liten fråga som involverar lite avgassystem.
Undrar vilket som är bäst till min bil (Volvo 240)
Är ett 2,5" system bättre eller är ett 3" system bättre?

OBS! Detta ska byggas ihop hemma med extraktorgrenrör och racekat inom en snar framtid, men vill gärna veta lite hur det påverkar bilens effekt och ljud smile

Tack på förhand

415 Inlägg
19 mars 2013
Du får högre gashastighet med 2,5" så det är ju att föredra, blås i ett sugrör och i ett stuprör så märker du skillnaden. Ljudet är lite svårt att säga det beror på allt från material, storlek/form på dämpare och längd på systemet.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

226 Inlägg
19 mars 2013
3" är överkurs på en icke turbo motor...  2,5" och 2 st fullflödes ljuddämpare med race kat duger gott å väl.

68 Inlägg
19 mars 2013
Trådstartare
Super40 skrev:
Du får högre gashastighet med 2,5" så det är ju att föredra, blås i ett sugrör och i ett stuprör så märker du skillnaden. Ljudet är lite svårt att säga det beror på allt från material, storlek/form på dämpare och längd på systemet.

Okej, för jag är ute efter en lite piggare acceleration om man säger så, och sen vilket ljud man får, det får man ju ta. men jag ska använda rostfritt och sportljuddämpare och en racekatalysator så det borde nog bli både lite fart och lite ljud på bilen smile

68 Inlägg
19 mars 2013
Trådstartare
madness82 skrev:
3" är överkurs på en icke turbo motor...  2,5" och 2 st fullflödes ljuddämpare med race kat duger gott å väl.

okej, då får det duga då smile

415 Inlägg
19 mars 2013
SeniorRambo skrev:
Super40 skrev:

Okej, för jag är ute efter en lite piggare acceleration om man säger så, och sen vilket ljud man får, det får man ju ta. men jag ska använda rostfritt och sportljuddämpare och en racekatalysator så det borde nog bli både lite fart och lite ljud på bilen smile

Det låter som en bra plan, du får nog lite klang i systemet med rostfritt men gillar man det inte så kan man testa lite olika dämpare tills man är nöjd. Jag har liknande på min i 2,5" och det funkar bra.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

68 Inlägg
19 mars 2013
Trådstartare
Super40 skrev:
SeniorRambo skrev:
Super40 skrev:

Det låter som en bra plan, du får nog lite klang i systemet med rostfritt men gillar man det inte så kan man testa lite olika dämpare tills man är nöjd. Jag har liknande på min i 2,5" och det funkar bra.

Japp. Ja precis smile

Jag tackar för svaret smile

106 Inlägg
21 mars 2013
Eller så kör du original bara och inte förpestar världen mer än vad en volvo 240 redan gör? :-D

68 Inlägg
21 mars 2013
Trådstartare
birgppa skrev:
Eller så kör du original bara och inte förpestar världen mer än vad en volvo 240 redan gör? :-D

Haha jag tror inte att den gör så mycket skada om jag byter avgassystem wink

106 Inlägg
22 mars 2013
SeniorRambo skrev:
birgppa skrev:

Jo det kommer låta uta bara fa-an antagligen neutral

ingen aning
687 Inlägg
22 mars 2013
Ta modell efter mitt som jag har på min 245a. Tycker själv att det blev riktigt bra, inte för högt ljud upp till 2000 varv men där efter så blir det bra mycket mer till 8000.. big_smile

även zebran har sina fläckar

68 Inlägg
23 mars 2013
Trådstartare
birgppa skrev:
SeniorRambo skrev:
birgppa skrev:

Jo det kommer låta uta bara fa-an antagligen neutral

Haha jo, det är ju sant hmm
Men jag vill inte att det ska höras för mycket, mest att den ska gå lite bättre smile

68 Inlägg
23 mars 2013
Trådstartare
volvo_240_tic skrev:
Ta modell efter mitt som jag har på min 245a. Tycker själv att det blev riktigt bra, inte för högt ljud upp till 2000 varv men där efter så blir det bra mycket mer till 8000.. big_smile

Okej, vad har du för modell på ditt då? tongue

ingen aning
687 Inlägg
23 mars 2013
SeniorRambo skrev:
volvo_240_tic skrev:

2,5" från tema, original dragning och upphängning(den blev flyttad till det nya röret)
Senast redigerat av volvo_240_tic (23 mars 2013)

68 Inlägg
24 mars 2013
Trådstartare
volvo_240_tic skrev:
SeniorRambo skrev:
volvo_240_tic skrev:

2,5" från tema, original dragning och upphängning(den blev flyttad till det nya röret)

Okej, ska tänka på det när jag ska svetsa ihop mitt egna sen till sommaren tongue
Tack för tipset smile

ingen aning
687 Inlägg
24 mars 2013
Kom bara ihåg att rostfritt ger ett något skarpare ljud.

68 Inlägg
24 mars 2013
Trådstartare
volvo_240_tic skrev:
Kom bara ihåg att rostfritt ger ett något skarpare ljud.

Okej, det är det jag ska använda också så smile

Tack för tipset smile

10 163 Inlägg
24 mars 2013
har 2,5tum från katten ljust nu på min egen bygt upphängt i orginal upphängning och ljudet är riktigt doft och skönt båda dämparna är något mindre än orginal dämparna och ena är en simons andra en biltema jag hade hemma så ja med racekatt och extraktor borde du få ett riktigt fint ljud. smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

68 Inlägg
24 mars 2013
Trådstartare
Djo skrev:
har 2,5tum från katten ljust nu på min egen bygt upphängt i orginal upphängning och ljudet är riktigt doft och skönt båda dämparna är något mindre än orginal dämparna och ena är en simons andra en biltema jag hade hemma så ja med racekatt och extraktor borde du få ett riktigt fint ljud. smile

Okej smile
Får se hur lätet blir, bara den blir lite piggare än vad den är nu tongue

Sök