2507
Sök

Var korta fjäderbenet Volvo 940 om jag vill ha 240 dämpare

Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
23 mars 2013
#21
bästa är om man kör med gasdämparna som är till glt/turbo som är av uppsiddown stilen
där kan man korta dom i nederkant gjorde så på min 245:a

då blir den kortare på alla sätt både 2cm lägre=2cm längre fjädringsväg och sen kortar man dämparen så man får bra inspänning av fjädern.

tror inte att låsmutter eller ej har någon betydelse när man drar fast dom.

förövrigt ingen som sitter på 2st orginal fästmuttrar till glt/turbo dämparna har 2st 240 R-sportdämpare till min 740 men saknar muttrarna. vet att jag hade sånna muttar på mina Sprint dämpare till min 940 men inte hittat som reservdel

Kör fort så hinner inget hända...

115 Inlägg
24 mars 2013
#22
Zzoink skrev:
nisseper skrev:
Diss skrev:
1. kapa mitt på benet
2. tabort 2cm
3. svetsa ihop
4. sätt i 240 dämparen

KLART

förstår inte hur det kan vara så svårt?

Behöver man göra något med 240-dämparen för att den ska passa eller är det bara montera den som om det vore 740/940-dämpare?

vissa svarvar om toppen och gängar om, vet inte varför men antar att det är för att få mer gänga! jag kör med dom som dom är men gängan kommer inte upp till själva låsringen på låsmuttern i toppen "/

Måste man ha mer gänga eller går det bra ändå när man kortar fjäderbenet också?
Vad menar du med att gängan inte kommer upp till låsringen? Är lite osäker på hur det ser ut, men en mutter vet jag sitter högst upp på stötdämparen.

Adrenaline Junkie
264 Inlägg
24 mars 2013
#23
tänk om alla lägger denna tiden på att gå ut i garaget och slänga ihop ett par fjäderben istället, då hade ni haft flera par på lager smile


115 Inlägg
24 mars 2013
#24
Diss skrev:
tänk om alla lägger denna tiden på att gå ut i garaget och slänga ihop ett par fjäderben istället, då hade ni haft flera par på lager smile

Medans man skaffar det som behövs så kan man lika gärna fråga för att vara säker. Har inte gjort något sådant här tidigare så jag är väldigt osäker.
Men du som kan får gärna hjälpa till att svara på frågorna wink

Själv har jag bara två funderingar. Första är om man behöver göra något som helst ingrepp på 240-dämparen för att få den att passa när man kapat 2cm på benet, alltså om det är bolt on?

Det andra är om man lika gärna kan kapa ovan skålen som nedan?

Adrenaline Junkie
264 Inlägg
24 mars 2013
#25
för de första så har jag redan skrivit hur man gör, och svaret på dina frågor finns redan i tråden


1 230 Inlägg
24 mars 2013
#26
1. Jaa dom är bolt on.
2. Jaa du kan kapa precis vart du vill på fjäderbenet, vara du tar bort totalt 2cm smile


115 Inlägg
25 mars 2013
#27
Kanon då ska jag helt klart testa smile

Om man kortar benet 20mm och kapar fjädern 3 varv och plockar bort genomslagsgummit, sitter fjädrarna fast då med upphissad bil?

Kommer polisen eller bilprovningen kunna säga någonting om denna setup på fjäderbenen?


Sök