4361
Sök

Var korta fjäderbenet Volvo 940 om jag vill ha 240 dämpare

194 Inlägg
3 februari 2013
Trådstartare
#1
hej
jag skulle vilja åka lågt men ändå kunna besiktiga bilen med kapade fjädrar. Jag har hört att man kan sätta på 240is dämpare fram på volvo 940 för att dem är kortare. Jag har även hört att man måste kapa fjäderbenet, varför måste jag göra det? och var ska det kortas?

Vissa faller för grupptryck andra för laddtryck :)
Kolla gärna min 945a turbo dizzel :)

Metallica or die
108 Inlägg
3 februari 2013
#2
Du kan ha stötdämparna från 240 i fram, lägg i brickor i benet innan du sänker ner stötdämparen, för 240 stötdämparen är kortare, då kan du åka lågt och bekvämt.

194 Inlägg
3 februari 2013
Trådstartare
#3
aha okej, så man måste inte korta fjäderbenet? smile
Ska jag ta ur dämparen och lägga ner brickor i fjäderbenet? smile

Vissa faller för grupptryck andra för laddtryck :)
Kolla gärna min 945a turbo dizzel :)

Adrenaline Junkie
264 Inlägg
3 februari 2013
#4
Knerten skrev:
Du kan ha stötdämparna från 240 i fram, lägg i brickor i benet innan du sänker ner stötdämparen, för 240 stötdämparen är kortare, då kan du åka lågt och bekvämt.

nej för fan... korta fjäderbenet ca 2cm då 240ns är ungefär 2cm kortare och i med 240 dämpare.. varför byta till kortare stötdämpare utan att kapa? förstår inte sammanhanget..


Avstängd
201 Inlägg
3 februari 2013
#5
Korta 19 mm under tallriken, räker med ca 5-7 cm under men det spelar ingen roll. Du tjänar 4 cm slaglängd och kortar 2 cm så 6 cm sammanlagt tjänar du på det. Kapa fjädrarna 3 varv så blir det som bottsänkt!

Full av massa grönt, flytande diarré (alltså SKIT)

194 Inlägg
3 februari 2013
Trådstartare
#6
Aha okej, nu hänger jag med wink men tar inte tallriken emot hjulet när den kommer längre ner?wink

Vissa faller för grupptryck andra för laddtryck :)
Kolla gärna min 945a turbo dizzel :)

Avstängd
201 Inlägg
3 februari 2013
#7
Beror på hur mycker däck du har smile

Full av massa grönt, flytande diarré (alltså SKIT)

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
3 februari 2013
#8
på tal om 240 dämparna ingen som vet vart man får tag i muttarna till fjädernbenen för uppsiddown dämparna

har decarbo racingdämpare från 240 till min 740 men har inte kunnat montera dom pga muttarna saknas =/

Kör fort så hinner inget hända...

46 Inlägg
4 februari 2013
#9
Någon som har bilder eller kanske en liten guide hur man kortar fjäderbenen och vart.

Eller räcker kanske med bilder på kortade fjäderben smile

Jag är inte kriminell, jag har bara en annan syn på lagen!
Gilla mullvad crew @ facebook för mer info om meets och bilder från meeten!

Adrenaline Junkie
264 Inlägg
4 februari 2013
#10
Dansken__ skrev:
Någon som har bilder eller kanske en liten guide hur man kortar fjäderbenen och vart.

Eller räcker kanske med bilder på kortade fjäderben smile

1. kapa mitt på benet
2. tabort 2cm
3. svetsa ihop
4. sätt i 240 dämparen

KLART

förstår inte hur det kan vara så svårt?
Senast redigerat av Diss (4 februari 2013)


46 Inlägg
4 februari 2013
#11
Diss skrev:
Dansken__ skrev:
Någon som har bilder eller kanske en liten guide hur man kortar fjäderbenen och vart.

Eller räcker kanske med bilder på kortade fjäderben smile

1. kapa mitt på benet
2. tabort 2cm
3. svetsa ihop
4. sätt i 240 dämparen

KLART

förstår inte hur det kan vara så svårt?

De verkade ju inte så svårt smile

Ska man bara kapa orginal fjädrarna och andvända dem?

EDIT. såg att de stod längre upp om fjädrarna!!
Senast redigerat av Dansken__ (4 februari 2013)

Jag är inte kriminell, jag har bara en annan syn på lagen!
Gilla mullvad crew @ facebook för mer info om meets och bilder från meeten!

1 230 Inlägg
6 februari 2013
#12
Dansken__ skrev:
Diss skrev:
Dansken__ skrev:
Någon som har bilder eller kanske en liten guide hur man kortar fjäderbenen och vart.

Eller räcker kanske med bilder på kortade fjäderben smile

1. kapa mitt på benet
2. tabort 2cm
3. svetsa ihop
4. sätt i 240 dämparen

KLART

förstår inte hur det kan vara så svårt?

De verkade ju inte så svårt smile

Ska man bara kapa orginal fjädrarna och andvända dem?

EDIT. såg att de stod längre upp om fjädrarna!!

Men se till så du svetsar dit dom rakt så inte fjäderbent blir snett!  för då har du problem sen wink men kapar du rakt är det ju bara läga emot dom sen svetsa smile


Adrenaline Junkie
264 Inlägg
6 februari 2013
#13
Zzoink skrev:
Dansken__ skrev:
Diss skrev:

1. kapa mitt på benet
2. tabort 2cm
3. svetsa ihop
4. sätt i 240 dämparen

KLART

förstår inte hur det kan vara så svårt?

De verkade ju inte så svårt smile

Ska man bara kapa orginal fjädrarna och andvända dem?

EDIT. såg att de stod längre upp om fjädrarna!!

Men se till så du svetsar dit dom rakt så inte fjäderbent blir snett!  för då har du problem sen wink men kapar du rakt är det ju bara läga emot dom sen svetsa smile

eller bara sätta i stötdämparen först, sen punkta, ta ur stötdämparen och helsvetsa..?


46 Inlägg
6 februari 2013
#14
Diss skrev:
Zzoink skrev:
Dansken__ skrev:

De verkade ju inte så svårt smile

Ska man bara kapa orginal fjädrarna och andvända dem?

EDIT. såg att de stod längre upp om fjädrarna!!

Men se till så du svetsar dit dom rakt så inte fjäderbent blir snett!  för då har du problem sen wink men kapar du rakt är det ju bara läga emot dom sen svetsa smile

eller bara sätta i stötdämparen först, sen punkta, ta ur stötdämparen och helsvetsa..?

Eller om man fixar ett rör med samma diameter som det är inuti fjäderbenet. Eller så gör man som Diss sa smile

Jag är inte kriminell, jag har bara en annan syn på lagen!
Gilla mullvad crew @ facebook för mer info om meets och bilder från meeten!

1 230 Inlägg
6 februari 2013
#15
jaa jag använde dom gamla 940 dämparna när jag punktade smile men bara tänkte så man inte svetsar utan att tänka på det smile


2 266 Inlägg
6 februari 2013
#16
Lättare och korta fjäderbenet på ovansidan fjädertallriken, bara kapa ovanför svetsen på tallriken och sen strax under gängorna i röret.
Då finns ingen risk att man gör hela benet snett samt att man kan ha stora hjul utan att tallriken tar i däcket.

svetsdiff !!!

Adrenaline Junkie
264 Inlägg
6 februari 2013
#17
PMPerformance skrev:
Lättare och korta fjäderbenet på ovansidan fjädertallriken, bara kapa ovanför svetsen på tallriken och sen strax under gängorna i röret.
Då finns ingen risk att man gör hela benet snett samt att man kan ha stora hjul utan att tallriken tar i däcket.

tycker jag hade rätt stora fälgar på min 740 ( kolla gamla bilar ) och där tog de då inte i , men iofs vill man ha balongdäck så kan det vara värt det smile


2 266 Inlägg
6 februari 2013
#18
Diss skrev:
PMPerformance skrev:
Lättare och korta fjäderbenet på ovansidan fjädertallriken, bara kapa ovanför svetsen på tallriken och sen strax under gängorna i röret.
Då finns ingen risk att man gör hela benet snett samt att man kan ha stora hjul utan att tallriken tar i däcket.

tycker jag hade rätt stora fälgar på min 740 ( kolla gamla bilar ) och där tog de då inte i , men iofs vill man ha balongdäck så kan det vara värt det smile

Ja nog finns de plats kvar men tänkte att de kan ta i hjulet.

svetsdiff !!!

115 Inlägg
23 mars 2013
#19
Diss skrev:
Dansken__ skrev:
Någon som har bilder eller kanske en liten guide hur man kortar fjäderbenen och vart.

Eller räcker kanske med bilder på kortade fjäderben smile

1. kapa mitt på benet
2. tabort 2cm
3. svetsa ihop
4. sätt i 240 dämparen

KLART

förstår inte hur det kan vara så svårt?

Behöver man göra något med 240-dämparen för att den ska passa eller är det bara montera den som om det vore 740/940-dämpare?

1 230 Inlägg
23 mars 2013
#20
nisseper skrev:
Diss skrev:
Dansken__ skrev:
Någon som har bilder eller kanske en liten guide hur man kortar fjäderbenen och vart.

Eller räcker kanske med bilder på kortade fjäderben smile

1. kapa mitt på benet
2. tabort 2cm
3. svetsa ihop
4. sätt i 240 dämparen

KLART

förstår inte hur det kan vara så svårt?

Behöver man göra något med 240-dämparen för att den ska passa eller är det bara montera den som om det vore 740/940-dämpare?

vissa svarvar om toppen och gängar om, vet inte varför men antar att det är för att få mer gänga! jag kör med dom som dom är men gängan kommer inte upp till själva låsringen på låsmuttern i toppen "/



Sök