På en Volvo 740 från 1990 så går detta utan större ingrepp tack vare samma ram i fram. Den gamla årsmodellen av 740 (1982-1989) måste HELA ramen framtill bytas ut och svetsas.
Delarna tagna från en Volvo 940, men en tidigare modell rekommenderas eftersom de senare modellerna har svetsade järn i ramen framtill. Detta upptäcktes på en bilskrot på en Volvo 945 SE.
Detta behövs:
- 940 Strålkastare med lister
- 940 Varselljus
- Fästen för 940 strålkastare
- Övre 940 plastdetalj (hål för motorhuvens krok)
- Plastdetaljer för HÖ och VÄ isättning av 940-grill.
90:ans fästen för lyktor (dessa ersätts av 940:ns).
940:ns fästen för lyktor.
Jag har gjort enligt det utförande jag fann originalbilarna var konstruerade. Har endast gjort detta jobbet en gång och det är otroligt lätt.
OBS: KOPPLA FÖRST UR ALLA STRÖMKABLAR TILL LAMPOR OCH TORKARMOTORER INNAN PÅBÖRJAT JOBB!
1: Ta bort varselljusen, sedan strålkastarna och järnen samtidigt vilket sitter fast i ramen intill kylaren.
Dessa järn är böjda utåt från mitten i fram.
2: Sätt dit 940:ns järn som går inåt mitten och har ett större hål på högersidan (sett framifrån) där insugsets plaströr ska sitta. Går ej att sätta fel eftersom lyktorna annars ej får plats i järnen.
3: Lägg intill 940-strålkastaren och kolla järnens position och hål. Centrera efter stötfångarens linjer som ligger jäms med strålkastarlisterna.
4: Skruva fast plastdetaljer för grillens fästen och strålkastarna i samma skruv på höger och vänster sida. Utan dessa plastdetaljer kan ej grillen sättas fast.
5: Montera grill och ställ in strålkastarhöjden.
TILLÄGG:
Detta är mitt egna sätt att byta front. Anmärkningar och synpunkter med dålig attityd eller kränkningar av mitt utförande eller förklaringar i text kommer anmälas till moderatorer omedelbart.
/Mike_87