3347
Sök

KÖPRÅD: Audi A3 2.0T 05-XX vs BMW 325i 05-XX

10 Inlägg
26 mars 2013
Trådstartare
#1
Hej Garaget!

Jag har snart jobbat ihop en härlig summa att handla bil för och har tänkt att lägga mig på max 120k totalt, gärna mindre

De bilarna jag har tittat på är Audi A3 2.0T Quattro Sportback från 05 och framåt, samt BMW 325i sedan från 05 och framåt.

Önskemål:

* Max cirka 12-13k mil (Om nu detta är en bra tanke, är det en stor service vid tex 13k som man helst slipper?)
* 18-19" fälgar, drömmen vore tex M-Sport/RS4 fälgar men inget krav (Kan givetvis köpa detta vid sidan av)
* OK ljudpaket ("minst" Audi Concert/BMW Professional)
* Tonade bakrutor skall finnas eller finnas med eller i beräkningen smile
* Automat/DSG-låda eller manuell har ingen betydelse, men att köpa en Stockholms-körd DSG/Automat på 14k mil kanske inte är att rekommendera, eller vad tror ni?

Ska den kosta 120k i rent inköp måste det i princip vara med minst 18" sommar-fälgar, ljud, toning osv.

Så nu till den stora frågan, vad tycker ni?

Servicekostnader, barnsjukdomar, kända fel, körglädje, andrahandsvärde?
Vad gäller utseende är jag såld på båda så länge ett par snygga fälgar sitter på wink

Kommer att köra bilen 1500-2000 mil per år och ha den i minst 3 år. Hur ser begagnat-marknaden ut för en bil som gått runt 17-20k mil?

Handlar det bara om att bestämma sig eller finns det några kända fel med modellerna, tips och råd mottages tacksamt! smile
Senast redigerat av anting (26 mars 2013)

Forummoderator
17 987 Inlägg
26 mars 2013
#2
anting skrev:
Hej Garaget!

Jag har snart jobbat ihop en härlig summa att handla bil för och har tänkt att lägga mig på max 120k totalt, gärna mindre

De bilarna jag har tittat på är Audi A3 2.0T Quattro Sportback från 05 och framåt, samt BMW 325i sedan från 05 och framåt.

Önskemål:

* Max cirka 12-13k mil (Om nu detta är en bra tanke, är det en stor service vid tex 13k som man helst slipper?)
* 18-19" fälgar, drömmen vore tex M-Sport/RS4 fälgar men inget krav (Kan givetvis köpa detta vid sidan av)
* OK ljudpaket ("minst" Audi Concert/BMW Professional)
* Tonade bakrutor skall finnas eller finnas med eller i beräkningen smile
* Automat/DSG-låda eller manuell har ingen betydelse, men att köpa en Stockholms-körd DSG/Automat på 14k mil kanske inte är att rekommendera, eller vad tror ni?

Ska den kosta 120k i rent inköp måste det i princip vara med minst 18" sommar-fälgar, ljud, toning osv.

Så nu till den stora frågan, vad tycker ni?

Servicekostnader, barnsjukdomar, kända fel, körglädje, andrahandsvärde?
Vad gäller utseende är jag såld på båda så länge ett par snygga fälgar sitter på wink

Kommer att köra bilen 1500-2000 mil per år och ha den i minst 3 år. Hur ser begagnat-marknaden ut för en bil som gått runt 17-20k mil?

Handlar det bara om att bestämma sig eller finns det några kända fel med modellerna, tips och råd mottages tacksamt! smile

Om bilarna i sig har jag ingen åsikt. Även om jag personligen hade valt BMW då dessa förekommer mindre i trådar om problem. DSG bör du undvika. Många hävdar att de är perfekta lådor -vilket de är om de fungerar- men lika många har haft problem med dessa. Om media har förstorat upp problemen låter jag vara osagt men jag hade undvikit DSG...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 mars 2013
#3
Jag tycker du har gjort ett lite udda val, A3 borde snarare jämföras med en 1-serie och trean med A4. Om valet står mellan A3 och 3-serie hade jag valt BMW utan att tveka eftersom det är en större, säkrare och bekvämare bil utan att för den sakens skull bli klumpig att köra som en 5-serie eller A6 kan upplevas som. Om valet stått mellan 3-serie och A4 blir det däremot till att blanda in tycke och smak på ett annat vis.

Att du dessutom siktar mot 325i hade gjort valet än enklare, sex är mer än fyra i mina ögon och BMW´s sexor är smidiga samt snåla maskiner.

Nackdelen med BMW utifrån dina krav är ljudanläggningen de är hopplösa på den punkten tyvärr. Redan med standardstereon får du hyfsat ljud i en Volvo eller Audi medan varken Hifi Professional eller Harman Kardon till BMW är så mycket att hänga i granen. Det är helt ok ljud som kan låta riktigt bra på låg volym men faller platt om man vrider upp ljudet. Även BMW har visserligen bra anläggningar men de kostade en smärre förmögenhet utöver HK-stereon och av den anledningen är det väldigt få bilar som har den utrustningen.

Lycka till med köpet!
Senast redigerat av Rquired (26 mars 2013)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

10 Inlägg
26 mars 2013
Trådstartare
#4
Tack för svaren!

Har också hört något i stil med vad du säger om ljudsystemen tidigare, men tack för att du bekräftade det. Om man låt säga har en Professional-stereo, hur många lappar måste man upp med, och är det ens värt det, för att få något bättre, säg 2 högtalare till, slutsteg och en liten låda?

Resten då, någon input? Hur är det med milantalet, smart att köpa en bil som precis fått sig en 12k-mila service? Förstår att det är udda val med dessa två bilar wink

Vänliga hälsningar

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 mars 2013
#5
anting skrev:
Tack för svaren!

Har också hört något i stil med vad du säger om ljudsystemen tidigare, men tack för att du bekräftade det. Om man låt säga har en Professional-stereo, hur många lappar måste man upp med, och är det ens värt det, för att få något bättre, säg 2 högtalare till, slutsteg och en liten låda?

Resten då, någon input? Hur är det med milantalet, smart att köpa en bil som precis fått sig en 12k-mila service? Förstår att det är udda val med dessa två bilar wink

Vänliga hälsningar

Biljud är tyvärr inget jag intresserat mig för så jag vet inte, BMW-forumet Autopower har en mediasektion där kan du förmodligen hitta mycket av svaren på dina frågor eller ställa en fråga om du så vill. Det finns också uppgraderingar att köpa från tredje part, Schmiedmann säljer ett från Alpine till exempel men frågan är om det är värt priset (ca 3500:-)?

BMW har inga dyra servicepunkter som t.ex ett kamremsbyte utan använder sig av en kedja, varken 12 eller 20.000mil är mycket för en BMW eller Audi om de skötts hyfsat så du behöver inte lägga så mycket vikt vid milen. Audi har däremot ett kamremsbyte vid 18.000mil på 2.0TFSI kan du undvika det sparar du en bra slant.

Angående växellådan så verkar DSG6 hålla hyfsat och de främsta problemen finns på den sjuväxlade varianten även om sexan hos VW har två svaga punkter, mekatronikenheten och svänghjulet. Problemen har främst diskuterats kring VW och Audi´s låda är annorlunda, bland annat bättre kyld. Frågan är om Audi hamnat i skymundan eller om problemen är lika stora alternativt färre där?

Andrahandsvärdet är starkt och lite mil på mätaren är inget problem man man tycka vad man vill om BMW och Audi, man kan även avfärda dem som opålitliga skitbilar om man vill men eftertraktade modeller som begagnade är det. Tänk på att välja rätt exemplar om du vill att den skall vara lätt att sälja, det finns rätt gott om A3 och 3-serie så köper du ett exemplar i en udda färg eller ett som saknar populär utrustning finns en risk att folk väljer andra bilar före din. Det kan du å andra sidan dra nytta av när du köper bilen, så det kanske går jämt ut i slutändan?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

10 Inlägg
30 mars 2013
Trådstartare
#6
Rquired skrev:
anting skrev:
Tack för svaren!

Har också hört något i stil med vad du säger om ljudsystemen tidigare, men tack för att du bekräftade det. Om man låt säga har en Professional-stereo, hur många lappar måste man upp med, och är det ens värt det, för att få något bättre, säg 2 högtalare till, slutsteg och en liten låda?

Resten då, någon input? Hur är det med milantalet, smart att köpa en bil som precis fått sig en 12k-mila service? Förstår att det är udda val med dessa två bilar wink

Vänliga hälsningar

Biljud är tyvärr inget jag intresserat mig för så jag vet inte, BMW-forumet Autopower har en mediasektion där kan du förmodligen hitta mycket av svaren på dina frågor eller ställa en fråga om du så vill. Det finns också uppgraderingar att köpa från tredje part, Schmiedmann säljer ett från Alpine till exempel men frågan är om det är värt priset (ca 3500:-)?

BMW har inga dyra servicepunkter som t.ex ett kamremsbyte utan använder sig av en kedja, varken 12 eller 20.000mil är mycket för en BMW eller Audi om de skötts hyfsat så du behöver inte lägga så mycket vikt vid milen. Audi har däremot ett kamremsbyte vid 18.000mil på 2.0TFSI kan du undvika det sparar du en bra slant.

Angående växellådan så verkar DSG6 hålla hyfsat och de främsta problemen finns på den sjuväxlade varianten även om sexan hos VW har två svaga punkter, mekatronikenheten och svänghjulet. Problemen har främst diskuterats kring VW och Audi´s låda är annorlunda, bland annat bättre kyld. Frågan är om Audi hamnat i skymundan eller om problemen är lika stora alternativt färre där?

Andrahandsvärdet är starkt och lite mil på mätaren är inget problem man man tycka vad man vill om BMW och Audi, man kan även avfärda dem som opålitliga skitbilar om man vill men eftertraktade modeller som begagnade är det. Tänk på att välja rätt exemplar om du vill att den skall vara lätt att sälja, det finns rätt gott om A3 och 3-serie så köper du ett exemplar i en udda färg eller ett som saknar populär utrustning finns en risk att folk väljer andra bilar före din. Det kan du å andra sidan dra nytta av när du köper bilen, så det kanske går jämt ut i slutändan?

Tackar för ditt lång inlägg. Har kikat lite på Autopower, och många pratar om problem med ojämn gång på 6:orna. Står även om problemet på vissa beg-tester. Någon som vet något om detta?

Spinner vidare inför köpet också, vad för typ av människa är det bäst att köpa bil av?

Drömmen vore ju en gubbe som förvarar pärlan i varmgarage, tvättar den för hand varje söndag och drar sig för att åka med den korta turer.

Men om frågan står mellan en "Garaget-kille" som pysslar om den väl, tvättar den för hand, aldrig drar på med kall motor och så vidare, men kör den relativt hårt. Och jämför det med Anders 45 år som tvättar den med borstar på Statoil varannan månad och servar den bara när han måste, vad skulle ni välja, generellt sagt?

Sedan undrar jag även hur många ägare, (icke handlare osv) som är OK för en bil runt 05-07?
Såg en fräsch bil med 6 ägare från 06, det är ju i princip 1 ägare per år, varför?

Med vänliga hälsningar


Sök