3158
Sök

Laddtryck

926 Inlägg
30 mars 2013
Trådstartare
#1
Tja, nu har jag kopplat in en magnetventil i min saab och det är en ltt på 154 hk. W till wastegaten c till kompressor delen på turbon och R på insuget. Så den är rätt inkopplad, det är ingen skillnad på laddtrycket, ska laddtrycket ändras? Och jag vet att det e tattigt men för att ställa upp trycket kan jag lägga in brickor?

Mvh

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING

7 274 Inlägg
30 mars 2013
#2
R ska kopplas mellan turbon och luftfiltret.
Laddtrycket ändras bara om du har en annan programvara i boxen.


926 Inlägg
30 mars 2013
Trådstartare
#3
Ja det är där den e inkopplad, så det går inte alls att ställa upp laddet utan att pogramera om styrboxen?

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING

Large Cap
1 816 Inlägg
30 mars 2013
#4
Saab9-3SE skrev:
Ja det är där den e inkopplad, så det går inte alls att ställa upp laddet utan att pogramera om styrboxen?

Jo, klart det går men det är inte att rekommendera

113 Inlägg
30 mars 2013
#5
fått för mig dagens bllar måste "mappas"


342 Inlägg
30 mars 2013
#6
Vänta nu här? Du har lagt in ett trimprogram i styrboxen väll? annars kommer du få exakt noll hästar av din nya magnetventil.

113 Inlägg
30 mars 2013
#7
olof102 skrev:
Vänta nu här? Du har lagt in ett trimprogram i styrboxen väll? annars kommer du få exakt noll hästar av din nya magnetventil.

typ  hehe


926 Inlägg
30 mars 2013
Trådstartare
#8
Även om jag lägger in brickor?

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING

460 Inlägg
30 mars 2013
#9
Saab9-3SE skrev:
Även om jag lägger in brickor?

Det är inte att rekommendera då motorn kan spika och ev. rasa..

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

Bilälskare
283 Inlägg
30 mars 2013
#10
GasGlad1337 skrev:
Saab9-3SE skrev:
Även om jag lägger in brickor?

Det är inte att rekommendera då motorn kan spika och ev. rasa..

borde man inte kunna skruva ut wg:n lite så laddet köas på de sätter?? gjorde de på min 9000 2,3Ftt å fick ca från 0,8 till 1,0 i ladd. snurrade ca 2 varv på wastegaten.

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D

342 Inlägg
30 mars 2013
#11
Jo klawd22 så går att göra, men det är inte helt rätt!

Problemet är om motorn skulle börja tokspika, styrsystemet kommer då inte kunna sänka laddet till rätt nivå för att spikningarna ska upphöra, risken finns att kolvar/ventiler smälter eftersom mycket värme genereras.
Senast redigerat av olof102 (30 mars 2013)

926 Inlägg
30 mars 2013
Trådstartare
#12
olof102 skrev:
Jo klawd22 så går att göra, men det är inte helt rätt!

Problemet är om motorn skulle börja tokspika, styrsystemet kommer då inte kunna sänka laddet till rätt nivå för att spikningarna ska upphöra, risken finns att kolvar/ventiler smälter eftersom mycket värme genereras.

aha okej tack för informationen, då kanske det blir chipp från nordic ist, det kostar bara 2000:- så de kan det va värt.

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING

926 Inlägg
31 mars 2013
Trådstartare
#13
jag kopplade in en laddtrycksmätare igår med för å kolla om det hade ändrats men laddet var på 0.45, och jag har inte pillat på wastegaten, påvägen upp till elmia så började bilen ladda upp till 1.4 bar... så jag stannade och tog bort magnetventilen och kopplade på det som det var orginal och då laddade den 0.45 igen, vad hände?

Tacksam för svar

MVH

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING

34 Inlägg
31 mars 2013
#14
Saab9-3SE skrev:
jag kopplade in en laddtrycksmätare igår med för å kolla om det hade ändrats men laddet var på 0.45, och jag har inte pillat på wastegaten, påvägen upp till elmia så började bilen ladda upp till 1.4 bar... så jag stannade och tog bort magnetventilen och kopplade på det som det var orginal och då laddade den 0.45 igen, vad hände?

Tacksam för svar

MVH

Kopplade du in mätaren på ett T-kors? Kan ha blivit nån läcka vid anslutningen.


Sök