3885
Sök

Byta toppackning Saab 9000 turbo.

390 Inlägg
14 mars 2013
Trådstartare
#1
Hej alla goa gubbar!

Ska ge mig i kast med att byta toppackingen på min 9000 som troligen är trasig.

Motorn är en 2,0T (fulltryckare med 185 hk) Italien import, årsmodell 92, den gamla 2,0 motorn utan balansaxlar.

Kan någon ge mig en bra beskrivning på hur jag ska göra? Förstår i runda slängar men en utförlig beskrivning skulle vara bra. Sökt runt lite men hittar inte något vettigt.


Tack på förhand!


It's time to nut up, or shut up !
181 Inlägg
14 mars 2013
#2
Lossa allt som sitter ivägen i princip.. Jag brukar lossa insuget, Turbo, Grenrör.. Insuget kan va lite trixigt med nån undre skruv. Sen får du ju somsagt nolla motorn och hänga av kamkedjan innan du lyfter toppen.


390 Inlägg
14 mars 2013
Trådstartare
#3
Men detta med att nolla motorn och hur ska jag hänga av kedjan? smile


It's time to nut up, or shut up !
181 Inlägg
14 mars 2013
#4
Kedjan hänger du av genom att ta bort kedjespännare i vänster bakkant på motorn, då blir kedjan slapp. Nolla motorn gör du genom att ställa kammarna mot sina inställningsmärken på överfallena vid kamdrevena.. Syns ganska tydligt.. Nolla motorn innan du tar bort kedjespännaren, sen lossar du insugsdrevet och vickar av de från kammen så är kedan lös. Bara att lyfta topp sen.


390 Inlägg
14 mars 2013
Trådstartare
#5
Hur ska jag dra runt motorn? Men annars fattar jag hur jag ska göra nu big_smile


54 Inlägg
14 mars 2013
#6
turbo_sport skrev:
Hur ska jag dra runt motorn? Men annars fattar jag hur jag ska göra nu big_smile

¨

Lägg ur växeln, ta ett spärrskaft och en hylsa som passar på svänghjulets bult sen så drar du svänghjulet moturs till du kommer till nollmarkeringen, vet inte hur det är på 9000 men på 99an så måste man kolla på kam-drevet så att det är nollat där efter som att när svänghjulet har snurrat 2 varv så har kamdrevet snurrat 1 varv, alltså kolla Nollpunkten på svänghjulet och kamdrevet.
Senast redigerat av AntonGunnarsson (14 mars 2013)

5 710 Inlägg
15 mars 2013
#7
Att dra runt på svänghjulet blir svårt på en 9000 men.....man demonterar plasten i höger hjulhus och vrider på remskivan där (32mm hylsa) Nollan hittar du på svänghjulet genom att lysa men en ficklampa ned i ett hål i sprängkåpan.

Skall man ta det lite från början går det till ungefär såhär.
• Ställ den på pallbockar
• Dränera motorn på kylvätska, sitter en vattenkran i bakkant på kylet på vänster sida längst ned.
• Demontera plasten i höger hjulhus.
• Häng av drivremmen (här kvävs ett specialverktyg för att spärra remspännaren) tips:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=165691
• Skruva bort AC-kompressor och lägg den brevid men slangarna kopplade.
• Skruva bort insug (pilligt)
• Man kan lyfta toppen med grenrör + turbo montera men jag brukar skruva bort paketet.
• Demontera ventilkåpa.
• Lossa på kamdrevets skruvar, dessa kan sitta något jävulskt så du kan behöva hålla imot på kammarna.
Demontera inte skruven.
• Nolla motorn, tänk på att vevaxeln gör 2 varv när kammarna gör 1 så kolla på svänghjulet och kammarna så nollan blir på bägge.
• Lossa kamkedjespännaren.
• Plocka bort kamdreven
• Lossa toppen (krävs utvändig torx) Det sitter 2 luriga M8 skruv på transmissionskåpan oxo, glöm ej dessa.
• Lyft toppen, det är bra att var 2 i detta läge då det är ryggknäckarställning, tungt och att du måste joxa med kedjan och en släpa till kedjan som kan störa.

Detta är taget rakt ur huvudet så jag kan ha missat något.....

Lycka till!

MVH Jonas
..............

390 Inlägg
28 mars 2013
Trådstartare
#9
Nu har jag kommit så lång att det är dags å ta bort kamkedjan, men eftersom man ska lossa dreven så kommer ju motorn att dras runt lite och den kommer inte å vara nollad då? Eller hur ska man göra?

Mvh Oscar


5 710 Inlägg
2 april 2013
#10
jonTe skrev:
• Lossa på kamdrevets skruvar, dessa kan sitta något jävulskt så du kan behöva hålla imot på kammarna.

MVH Jonas
..............


Sök