2405
Sök

Volvo V70 -02 (Startproblem, ej batteriet)

3 Inlägg
2 april 2013
Trådstartare
Hej

Svärfar har en Volvo enligt rubriken. Ibland startar inte bilen. Kall som varm. Det som hjälper är att kasta på ett par startkablar 1 gång och ge bilen extra kräm. Efter detta är det som ingenting hänt. Bilen kan gå i månader. Det har hänt flertalet gånger. Då svärfar är närmare 70 vill jag gärna hjälpa honom bli av med detta fenomen. Batteriet är testat och okej, den laddar som den skall. Det är alltså inte batteriet. Det är en automat/Bensinare om det skulle kunna vara avgörande.

Vad kan det bero på? Något vanligt fel på den modellen/årgången kanske? Jag har inte det problemet med samma kriterier av bil fast manuell.

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
3 april 2013
Bara för att batteriet är testat och mätaren visar att det är okej så betyder inte det att så är fallet. Du kan ju ha testat batteriet när det mycket kräm i det. T.ex efter en lång körning eller laddning via laddare.

Jag var iväg och testade batteriet på en nyare V70 diesel, efter att ha haft startproblem på morgonen. Mätaren sa att det var okej, men bilen vägrade starta när man använt dieselvärmaren på morgonen. Nytt batteri löste det problemet.

Och om nu bilen startar med extra kräm betyder ju det att det egna batteriet inte klarar av jobbet.

Eller är bilen helt stendöd då den inte vill starta? Försöker inte ens?

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

* Voff voff *
10 597 Inlägg
3 april 2013
Kolla så att lilla kabeln för styrströmmen till startmotorn sitter på ordentligt och inte är ärgad. Det är en flatstiftskontakt och efter några år kan den vibrera loss och/eller ärga. Du når den om du sticker in handen från förarsidan in under insuget.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
3 april 2013
Brådhis skrev:
Kolla så att lilla kabeln för styrströmmen till startmotorn sitter på ordentligt och inte är ärgad. Det är en flatstiftskontakt och efter några år kan den vibrera loss och/eller ärga. Du når den om du sticker in handen från förarsidan in under insuget.

//Brådhis

Det felet borde väl dock inte avhjälpas genom starthjälp?

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

* Voff voff *
10 597 Inlägg
3 april 2013
F4S4N skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

Det felet borde väl dock inte avhjälpas genom starthjälp?

Inte alls omöjligt att den extra ström starthjälpen ger gör så att strömmen tar sig igenom det ärg som finns på stiftet.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Sök