3408
Sök

Bilafär gick inte som den skulle hur gör jag med skatten?

150 Inlägg
5 april 2013
Trådstartare
Hej jag har nyligen köpt en beg bil från Hedin bil. Bilen i fråga är en 2006 Kia Magentis 2,7 v6 och allt verkade okej med bilen. Efter att jag läst på internet om soppaförbrukning så kom jag fram till ca 0,8 +/- 0,2 blandad körning. Sanningen är dock att den drar runt 1,3 liter milen bara motorväg och det är inte rimligt när försäljarna också sagt ca 0,8. Nu till det roliga, Försäljarna har sagt att dom kan backa afären så jag får tillbaka min gamla bil som jag hade i inbyte. och då är min fråga hur gör jag med skatten? den e nybetald (ca 1800kr) och det vill jag ju inte att Hedin bil ska få då jag bara kört bilen i ca 2v. Kan jag ställa av den samma dag som jag får tillbaks min gamla bil?

MVH Alex_T

6 634 Inlägg
5 april 2013
Om du ställer av den via internet samma dag ska pengarna komma till dig, vill du vara på säkra sidan så ställ av den dagen innan.

De/Dem

1 705 Inlägg
5 april 2013
Bilhandlarna brukar ju vara snabba som satan att ställa av bilar så fort dom köper dom, så varför skulle inte du kunna göra samma sak?
Ställ av den samma dag eller dagen innan du lämnar den hos dom bara så du är säker på att du fortfarande står som ägare, annars är det dom som får tillbaks pengarna.

2 174 Inlägg
5 april 2013
Trodde du själv ärligt talat på 0,8 från en 2,7 liters sexa? Det borde vem som helst förstå.

450 Inlägg
5 april 2013
beror väl på hur man kör, yttre förhållanden etc etc.

biltillverkarnas uppgifter är väl ett snitt vid optimala förhållanden.

bilen trippar ju inte ner till 0,8 direkt du kör på en motorvägs påfart.

Muttley
5 april 2013
hangman skrev:
Trodde du själv ärligt talat på 0,8 från en 2,7 liters sexa? Det borde vem som helst förstå.

Varför?  1,3 är stor skillnad mot 0.8. Eller 9.2 som teknikens värld skriver.
Kör han som man ska och bilen är i gott skick så är de för mycket. 
Alla v6or dricker inte mycket.

1 365 Inlägg
5 april 2013
Fast 1.3 är ju sjukt mycket på motorväg. En 328 drar väl runt 0.85 -0.9 motorväg.   

hangman skrev:

Muttley
5 april 2013
Och i vilket fall som helst är de skitsamma för att säljaren har ju inte gett rätt beskrivning.

Ställ av bilen innan du lämnar den. Blir han sur får du hänvisa till hans misstag.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
5 april 2013
Större motorer brukar ju kunna gå snålare än små motorer på motorvägen.
1, 3 känns jävligt mycket.
Min 4, 4 v8 ligger på 0, 8 på motorvägen. Och då är den 16år gammal.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

3 059 Inlägg
5 april 2013
tkd_rille skrev:
Och i vilket fall som helst är de skitsamma för att säljaren har ju inte gett rätt beskrivning.

Och det har dom väl aldrig gjort. smile

Muttley
5 april 2013
Smajly skrev:
tkd_rille skrev:

Om man tyder lite snabbt skall försäljaren ha sagt att den snitta 0.8?  Då är de rätt mycket i motorvägsfart.  Min ligger runt 0,9 i 100 så de var mycket smile

3 059 Inlägg
5 april 2013
tkd_rille skrev:
Smajly skrev:
tkd_rille skrev:

Om man tyder lite snabbt skall försäljaren ha sagt att den snitta 0.8?  Då är de rätt mycket i motorvägsfart.  Min ligger runt 0,9 i 100 så de var mycket smile

Men sen har han även sökt info på nätet själv och kommit fram till att den ska "bara" dra runt litern/straxs under..

Vad säger att det är fel på säljarens info? Inget! Han säger bara vad han vet att bilmodellen ska dra.. inte vad varje enskild bil drar smile
Sen kanske det är fel på trådskaparens uträkning eller hans körsätt som gör att den snittar mer än litern.

Varför häva ett köp av en bil man vill ha för att man tror att den drar mer än den ska stället för att få den undersökt på en verkstad för säljarens räkning.

Muttley
5 april 2013
Smajly skrev:
tkd_rille skrev:
Smajly skrev:

Men sen har han även sökt info på nätet själv och kommit fram till att den ska "bara" dra runt litern/straxs under..

Vad säger att det är fel på säljarens info? Inget! Han säger bara vad han vet att bilmodellen ska dra.. inte vad varje enskild bil drar smile
Sen kanske det är fel på trådskaparens uträkning eller hans körsätt som gör att den snittar mer än litern.

Varför häva ett köp av en bil man vill ha för att man tror att den drar mer än den ska stället för att få den undersökt på en verkstad för säljarens räkning.

Jo har säljaren sagt 0.8 så ska den inte ligga på 1.3. 
Sen såklart är ju alternativet att felsöka bilen men Hedin verkar visst gå med på att häva köpet.
Sen om man själv undersöker info om bilen och säljaren intygar det så anser jag iallafall att jag inte fått rätt uppgifter.

Varför ts vill häva vet ju dock inte jag.

3 059 Inlägg
5 april 2013
tkd_rille skrev:
Smajly skrev:
tkd_rille skrev:

Jo har säljaren sagt 0.8 så ska den inte ligga på 1.3. 
Sen såklart är ju alternativet att felsöka bilen men Hedin verkar visst gå med på att häva köpet.
Sen om man själv undersöker info om bilen och säljaren intygar det så anser jag iallafall att jag inte fått rätt uppgifter.

Varför ts vill häva vet ju dock inte jag.

Jo sant..

150 Inlägg
5 april 2013
Trådstartare
Tack för alla svar angående förbrukningen så ligger motorn på ca 1.3 liter milen under 2000rpm och det är inte normalt. Bromsar och så satt åt som fan dagen jag köpte den med det blev åtgärdat samma dag mekanikern sa då att han trott att den stått i garage en längre tid. Sen så e de klart att ens körstill har stor inverkan på förbrukningen men som sagt så e köpet redan makulerat och jag får tillbaks min gamla bil. Felsökning kunde jag ha lämnat in bilen på men då jag inte tyckte att det skulle vara det smidigaste så får jag bara tillbaks min gamla bil helt enkelt därav min fråga ang skatten. MVH Alex_T

Sök