svampen92 skrev:
Tänkte köpa polermaskin och trissor. Har aldrig polerat med maskin förut, men antar att en dubbeltrissig oscillerande maskin är att rekommendera för nybörjare? Är typ clas olsson/biltema nåt att ha eller är det bara skit?
Sen vet jag inget om olika trissor osv, men jag vill ha ett bra startkitt som klarar de flesta typer av lacker.
Har tvättrepor på Bmw:n som jag tänkte försöka få bort, men kommer att börja på en volvo 245:a där det inte gör något om det blir lite skador på lacken, tänker att det är bra med lite övning innan man går på finbilen.
Sen tar jag gärna emot alla tänkbara tips och trix, samt tips på vilka medel jag ska använda.
Tack på förhand!
Ska du lära dig polera och har ett bra objekt så tycker jag du ska gå på enkelmaskin direkt.
Vill du bara få bilen fin och inte tänker satsa på att lära dig om polering är det bättre med dubbelmaskin.
Dubbelmaskinerna i dom billigare klasserna funkar ok och med tanke på vad dom bättre kostar är det ditt enda alternativ. Om du inte vill gå och lägga 7000:- på en maskin förstås.
Skillnaden är att dom billigare för ett jävla oljud samt inte klarar av att gå lika djupt i poleringen, dom dippar i varv vid hårt tryck osv. Men vid finare poleringar funkar dom utmärkt.
Trissor finna i olika hårdheter, olika tillverkare har olika nivåer i olika färger så man får känna och lära sig fram.
Men medelhård som man säger är det vanligaste vid en sån här polering.
Kolla upp vad du har för mått på maskinen du tänkt köra med och köp trissor som passar..
Hårda trissor vid grov rubbing, medelhård vid finare rubbing och mjuka trissor vid polish eller utlägg av skydd.
Skrev precis en instruktion i en annan tråd, dock handlade det om en matt bil. Men den poleringen skiljer inte mycket från att plocka tvättrepor. Klistrar in det nedan om det kan vara till någon hjälp..
********
*
Dubbelmaskin
Grov Rubbing
Vax
Två medelhårda trissor
Två mjuka trissor
Fibertrasor
Maskeringstejp.
*
Tvätta bilen med ENDAST schampo, ingen avfettning eller dylikt på matt bil.
Torka bilen torr samt låt det torka under lister etc.
Maskera alla gummi och plastdetaljer som är olackerad.
Kör dubbelmaskin med medelhårda trissor samt grov rubbing, polera med HÅRT tryck över hela bilen.
Kan nästan garantera att det är omöjligt att köra sönder lacken även vid kanter med en dubbelmaskin.
Eftersom dubbelmaskinen är oscillerande kan du köra en grov rubbing utan att oroa dig för hologram.
Det är svårt att bryta ner en grov rubbing med dubbelmaskin dock, så använd så lite medel du kan utan att det påverkar poleringen negativt.
Polera en sektion åt gången till önskat resultat är uppnått, torka bort ev. rester och gå på nästa sektion tills hela bilen är klar.
När bilen är polerad och alla ev. rester är borttorkade tar du dom två mjuka trissorna på dubbelmaskinen och kör ut vaxet jämnt över hela bilen. Detta ska inte poleras in utan bara läggas ut. Låt stå tills det har torkat och torka sedan av resten med fiberduk. Sen är det klart.
Självklart skall detta göras inomhus för bästa medgörande och resultat. Om du bestämt måste stå ute så stå i skugga.
Märken på medel, maskin och trissor spelar ingen större roll just vid en sån här polering.
Självklart är något av dom dyrare att föredra framför mackmedel. Men inte livsviktigt.