3783
Sök

Polermaskin, medel, trissor?

139 Inlägg
1 mars 2013
Trådstartare
#1
Tänkte köpa polermaskin och trissor. Har aldrig polerat med maskin förut, men antar att en dubbeltrissig oscillerande maskin är att rekommendera för nybörjare? Är typ clas olsson/biltema nåt att ha eller är det bara skit?
Sen vet jag inget om olika trissor osv, men jag vill ha ett bra startkitt som klarar de flesta typer av lacker.
Har tvättrepor på Bmw:n som jag tänkte försöka få bort, men kommer att börja på en volvo 245:a där det inte gör något om det blir lite skador på lacken, tänker att det är bra med lite övning innan man går på finbilen.
Sen tar jag gärna emot alla tänkbara tips och trix, samt tips på vilka medel jag ska använda.
Tack på förhand!


243 Inlägg
3 mars 2013
#2
svampen92 skrev:
Tänkte köpa polermaskin och trissor. Har aldrig polerat med maskin förut, men antar att en dubbeltrissig oscillerande maskin är att rekommendera för nybörjare? Är typ clas olsson/biltema nåt att ha eller är det bara skit?
Sen vet jag inget om olika trissor osv, men jag vill ha ett bra startkitt som klarar de flesta typer av lacker.
Har tvättrepor på Bmw:n som jag tänkte försöka få bort, men kommer att börja på en volvo 245:a där det inte gör något om det blir lite skador på lacken, tänker att det är bra med lite övning innan man går på finbilen.
Sen tar jag gärna emot alla tänkbara tips och trix, samt tips på vilka medel jag ska använda.
Tack på förhand!

Ska du lära dig polera och har ett bra objekt så tycker jag du ska gå på enkelmaskin direkt.
Vill du bara få bilen fin och inte tänker satsa på att lära dig om polering är det bättre med dubbelmaskin.

Dubbelmaskinerna i dom billigare klasserna funkar ok och med tanke på vad dom bättre kostar är det ditt enda alternativ. Om du inte vill gå och lägga 7000:- på en maskin förstås.
Skillnaden är att dom billigare för ett jävla oljud samt inte klarar av att gå lika djupt i poleringen, dom dippar i varv vid hårt tryck osv. Men vid finare poleringar funkar dom utmärkt.

Trissor finna i olika hårdheter, olika tillverkare har olika nivåer i olika färger så man får känna och lära sig fram.
Men medelhård som man säger är det vanligaste vid en sån här polering.
Kolla upp vad du har för mått på maskinen du tänkt köra med och köp trissor som passar..
Hårda trissor vid grov rubbing, medelhård vid finare rubbing och mjuka trissor vid polish eller utlägg av skydd.


Skrev precis en instruktion i en annan tråd, dock handlade det om en matt bil. Men den poleringen skiljer inte mycket från att plocka tvättrepor. Klistrar in det nedan om det kan vara till någon hjälp..

********
*
Dubbelmaskin
Grov Rubbing
Vax
Två medelhårda trissor
Två mjuka trissor
Fibertrasor
Maskeringstejp.
*

Tvätta bilen med ENDAST schampo, ingen avfettning eller dylikt på matt bil.
Torka bilen torr samt låt det torka under lister etc.
Maskera alla gummi och plastdetaljer som är olackerad.
Kör dubbelmaskin med medelhårda trissor samt grov rubbing, polera med HÅRT tryck över hela bilen.
Kan nästan garantera att det är omöjligt att köra sönder lacken även vid kanter med en dubbelmaskin.
Eftersom dubbelmaskinen är oscillerande kan du köra en grov rubbing utan att oroa dig för hologram.
Det är svårt att bryta ner en grov rubbing med dubbelmaskin dock, så använd så lite medel du kan utan att det påverkar poleringen negativt.
Polera en sektion åt gången till önskat resultat är uppnått, torka bort ev. rester och gå på nästa sektion tills hela bilen är klar.
När bilen är polerad och alla ev. rester är borttorkade tar du dom två mjuka trissorna på dubbelmaskinen och kör ut vaxet jämnt över hela bilen. Detta ska inte poleras in utan bara läggas ut. Låt stå tills det har torkat och torka sedan av resten med fiberduk. Sen är det klart.

Självklart skall detta göras inomhus för bästa medgörande och resultat. Om du bestämt måste stå ute så stå i skugga.

Märken på medel, maskin och trissor spelar ingen större roll just vid en sån här polering.
Självklart är något av dom dyrare att föredra framför mackmedel. Men inte livsviktigt.

139 Inlägg
3 mars 2013
Trådstartare
#3
marcus0510 skrev:
svampen92 skrev:
Tänkte köpa polermaskin och trissor. Har aldrig polerat med maskin förut, men antar att en dubbeltrissig oscillerande maskin är att rekommendera för nybörjare? Är typ clas olsson/biltema nåt att ha eller är det bara skit?
Sen vet jag inget om olika trissor osv, men jag vill ha ett bra startkitt som klarar de flesta typer av lacker.
Har tvättrepor på Bmw:n som jag tänkte försöka få bort, men kommer att börja på en volvo 245:a där det inte gör något om det blir lite skador på lacken, tänker att det är bra med lite övning innan man går på finbilen.
Sen tar jag gärna emot alla tänkbara tips och trix, samt tips på vilka medel jag ska använda.
Tack på förhand!

Ska du lära dig polera och har ett bra objekt så tycker jag du ska gå på enkelmaskin direkt.
Vill du bara få bilen fin och inte tänker satsa på att lära dig om polering är det bättre med dubbelmaskin.

Dubbelmaskinerna i dom billigare klasserna funkar ok och med tanke på vad dom bättre kostar är det ditt enda alternativ. Om du inte vill gå och lägga 7000:- på en maskin förstås.
Skillnaden är att dom billigare för ett jävla oljud samt inte klarar av att gå lika djupt i poleringen, dom dippar i varv vid hårt tryck osv. Men vid finare poleringar funkar dom utmärkt.

Trissor finna i olika hårdheter, olika tillverkare har olika nivåer i olika färger så man får känna och lära sig fram.
Men medelhård som man säger är det vanligaste vid en sån här polering.
Kolla upp vad du har för mått på maskinen du tänkt köra med och köp trissor som passar..
Hårda trissor vid grov rubbing, medelhård vid finare rubbing och mjuka trissor vid polish eller utlägg av skydd.


Skrev precis en instruktion i en annan tråd, dock handlade det om en matt bil. Men den poleringen skiljer inte mycket från att plocka tvättrepor. Klistrar in det nedan om det kan vara till någon hjälp..

********
*
Dubbelmaskin
Grov Rubbing
Vax
Två medelhårda trissor
Två mjuka trissor
Fibertrasor
Maskeringstejp.
*

Tvätta bilen med ENDAST schampo, ingen avfettning eller dylikt på matt bil.
Torka bilen torr samt låt det torka under lister etc.
Maskera alla gummi och plastdetaljer som är olackerad.
Kör dubbelmaskin med medelhårda trissor samt grov rubbing, polera med HÅRT tryck över hela bilen.
Kan nästan garantera att det är omöjligt att köra sönder lacken även vid kanter med en dubbelmaskin.
Eftersom dubbelmaskinen är oscillerande kan du köra en grov rubbing utan att oroa dig för hologram.
Det är svårt att bryta ner en grov rubbing med dubbelmaskin dock, så använd så lite medel du kan utan att det påverkar poleringen negativt.
Polera en sektion åt gången till önskat resultat är uppnått, torka bort ev. rester och gå på nästa sektion tills hela bilen är klar.
När bilen är polerad och alla ev. rester är borttorkade tar du dom två mjuka trissorna på dubbelmaskinen och kör ut vaxet jämnt över hela bilen. Detta ska inte poleras in utan bara läggas ut. Låt stå tills det har torkat och torka sedan av resten med fiberduk. Sen är det klart.

Självklart skall detta göras inomhus för bästa medgörande och resultat. Om du bestämt måste stå ute så stå i skugga.

Märken på medel, maskin och trissor spelar ingen större roll just vid en sån här polering.
Självklart är något av dom dyrare att föredra framför mackmedel. Men inte livsviktigt.

Mycket bra tips! Spelar det nån större roll vilken dubbeltrissig maskin jag köper eller är det typ samma skit allt somsäljs? tongue


243 Inlägg
3 mars 2013
#4
svampen92 skrev:
marcus0510 skrev:
svampen92 skrev:
Tänkte köpa polermaskin och trissor. Har aldrig polerat med maskin förut, men antar att en dubbeltrissig oscillerande maskin är att rekommendera för nybörjare? Är typ clas olsson/biltema nåt att ha eller är det bara skit?
Sen vet jag inget om olika trissor osv, men jag vill ha ett bra startkitt som klarar de flesta typer av lacker.
Har tvättrepor på Bmw:n som jag tänkte försöka få bort, men kommer att börja på en volvo 245:a där det inte gör något om det blir lite skador på lacken, tänker att det är bra med lite övning innan man går på finbilen.
Sen tar jag gärna emot alla tänkbara tips och trix, samt tips på vilka medel jag ska använda.
Tack på förhand!

Ska du lära dig polera och har ett bra objekt så tycker jag du ska gå på enkelmaskin direkt.
Vill du bara få bilen fin och inte tänker satsa på att lära dig om polering är det bättre med dubbelmaskin.

Dubbelmaskinerna i dom billigare klasserna funkar ok och med tanke på vad dom bättre kostar är det ditt enda alternativ. Om du inte vill gå och lägga 7000:- på en maskin förstås.
Skillnaden är att dom billigare för ett jävla oljud samt inte klarar av att gå lika djupt i poleringen, dom dippar i varv vid hårt tryck osv. Men vid finare poleringar funkar dom utmärkt.

Trissor finna i olika hårdheter, olika tillverkare har olika nivåer i olika färger så man får känna och lära sig fram.
Men medelhård som man säger är det vanligaste vid en sån här polering.
Kolla upp vad du har för mått på maskinen du tänkt köra med och köp trissor som passar..
Hårda trissor vid grov rubbing, medelhård vid finare rubbing och mjuka trissor vid polish eller utlägg av skydd.


Skrev precis en instruktion i en annan tråd, dock handlade det om en matt bil. Men den poleringen skiljer inte mycket från att plocka tvättrepor. Klistrar in det nedan om det kan vara till någon hjälp..

********
*
Dubbelmaskin
Grov Rubbing
Vax
Två medelhårda trissor
Två mjuka trissor
Fibertrasor
Maskeringstejp.
*

Tvätta bilen med ENDAST schampo, ingen avfettning eller dylikt på matt bil.
Torka bilen torr samt låt det torka under lister etc.
Maskera alla gummi och plastdetaljer som är olackerad.
Kör dubbelmaskin med medelhårda trissor samt grov rubbing, polera med HÅRT tryck över hela bilen.
Kan nästan garantera att det är omöjligt att köra sönder lacken även vid kanter med en dubbelmaskin.
Eftersom dubbelmaskinen är oscillerande kan du köra en grov rubbing utan att oroa dig för hologram.
Det är svårt att bryta ner en grov rubbing med dubbelmaskin dock, så använd så lite medel du kan utan att det påverkar poleringen negativt.
Polera en sektion åt gången till önskat resultat är uppnått, torka bort ev. rester och gå på nästa sektion tills hela bilen är klar.
När bilen är polerad och alla ev. rester är borttorkade tar du dom två mjuka trissorna på dubbelmaskinen och kör ut vaxet jämnt över hela bilen. Detta ska inte poleras in utan bara läggas ut. Låt stå tills det har torkat och torka sedan av resten med fiberduk. Sen är det klart.

Självklart skall detta göras inomhus för bästa medgörande och resultat. Om du bestämt måste stå ute så stå i skugga.

Märken på medel, maskin och trissor spelar ingen större roll just vid en sån här polering.
Självklart är något av dom dyrare att föredra framför mackmedel. Men inte livsviktigt.

Mycket bra tips! Spelar det nån större roll vilken dubbeltrissig maskin jag köper eller är det typ samma skit allt somsäljs? tongue

Jag kan inte tänka mig att det skiljer mer än namn på dom smile
Senast redigerat av marcus0510 (3 mars 2013)

139 Inlägg
3 mars 2013
Trådstartare
#5
marcus0510 skrev:
svampen92 skrev:
marcus0510 skrev:

Ska du lära dig polera och har ett bra objekt så tycker jag du ska gå på enkelmaskin direkt.
Vill du bara få bilen fin och inte tänker satsa på att lära dig om polering är det bättre med dubbelmaskin.

Dubbelmaskinerna i dom billigare klasserna funkar ok och med tanke på vad dom bättre kostar är det ditt enda alternativ. Om du inte vill gå och lägga 7000:- på en maskin förstås.
Skillnaden är att dom billigare för ett jävla oljud samt inte klarar av att gå lika djupt i poleringen, dom dippar i varv vid hårt tryck osv. Men vid finare poleringar funkar dom utmärkt.

Trissor finna i olika hårdheter, olika tillverkare har olika nivåer i olika färger så man får känna och lära sig fram.
Men medelhård som man säger är det vanligaste vid en sån här polering.
Kolla upp vad du har för mått på maskinen du tänkt köra med och köp trissor som passar..
Hårda trissor vid grov rubbing, medelhård vid finare rubbing och mjuka trissor vid polish eller utlägg av skydd.


Skrev precis en instruktion i en annan tråd, dock handlade det om en matt bil. Men den poleringen skiljer inte mycket från att plocka tvättrepor. Klistrar in det nedan om det kan vara till någon hjälp..

********
*
Dubbelmaskin
Grov Rubbing
Vax
Två medelhårda trissor
Två mjuka trissor
Fibertrasor
Maskeringstejp.
*

Tvätta bilen med ENDAST schampo, ingen avfettning eller dylikt på matt bil.
Torka bilen torr samt låt det torka under lister etc.
Maskera alla gummi och plastdetaljer som är olackerad.
Kör dubbelmaskin med medelhårda trissor samt grov rubbing, polera med HÅRT tryck över hela bilen.
Kan nästan garantera att det är omöjligt att köra sönder lacken även vid kanter med en dubbelmaskin.
Eftersom dubbelmaskinen är oscillerande kan du köra en grov rubbing utan att oroa dig för hologram.
Det är svårt att bryta ner en grov rubbing med dubbelmaskin dock, så använd så lite medel du kan utan att det påverkar poleringen negativt.
Polera en sektion åt gången till önskat resultat är uppnått, torka bort ev. rester och gå på nästa sektion tills hela bilen är klar.
När bilen är polerad och alla ev. rester är borttorkade tar du dom två mjuka trissorna på dubbelmaskinen och kör ut vaxet jämnt över hela bilen. Detta ska inte poleras in utan bara läggas ut. Låt stå tills det har torkat och torka sedan av resten med fiberduk. Sen är det klart.

Självklart skall detta göras inomhus för bästa medgörande och resultat. Om du bestämt måste stå ute så stå i skugga.

Märken på medel, maskin och trissor spelar ingen större roll just vid en sån här polering.
Självklart är något av dom dyrare att föredra framför mackmedel. Men inte livsviktigt.

Mycket bra tips! Spelar det nån större roll vilken dubbeltrissig maskin jag köper eller är det typ samma skit allt somsäljs? tongue

Jag kan inte tänka mig att det skiljer mer än namn på dom smile

¨
Okej, får väl bli en sån till att börja med då smile


Grafisk Designer
220 Inlägg
5 april 2013
#6
Jag har köpt biltemas dubbeltrissiga och fick hem produkter från både Bollnäs Bilvård och Pingens idag smile

Köpte Menzernas paket som är på kampanj nu hos Pingens (man fick mer för pengarna där) innehållande
FastGloss 500 (Grov rubbing för att ta bort de värsta reporna) PowerFinish 2200 (Normalt polermedel för att ta bort hologram m.m) och SuperFinish 4000 (Extra fint polermedel som avslutning för maximal finish) och sen tar jag Meguiars NXT 2.0 vax som avslut smile Menzernas medel finns i paket färdigt för 450kr just nu.

Köpte även trissor passande min biltemamaskin, den har 100mm trissor. Köpte röd tvistad lamullstrissa för den grova rubbingen, gula trissor för mellan rubbingen, lila trissor för superfinish och svarta trissor för vaxet smile Anledningen att jag skriver så "utförligt" är för att jag själv ville veta innan jag beställe men detta paketet är jag nöjd med och ska duga för normalt användande hehe smile

Lycka till iaf smile

Mvh

Emil Svensson
V70R -04
Grundare av
facebook.se/breakinnecksdaily

508 Inlägg
5 april 2013
#7
Ingen som kör med försegling efter vaxet ?


Grafisk Designer
220 Inlägg
5 april 2013
#8
Skalman skrev:
Ingen som kör med försegling efter vaxet ?

Man tar antingen vax eller lackförsegling, inte både och?

Emil Svensson
V70R -04
Grundare av
facebook.se/breakinnecksdaily

508 Inlägg
5 april 2013
#9
fonziebear skrev:
Skalman skrev:
Ingen som kör med försegling efter vaxet ?

Man tar antingen vax eller lackförsegling, inte både och?

Både och skadar inte smile Då vet man att det står i mot saltet bättre smile

Rätta mig gärna för jag kan ha fel .


314 Inlägg
5 april 2013
#10
Jag är inte jätte duktig  på att polera tycker jag själv men jag använder Festols polermaskin och 3M:s trissor samt medel. Polera min bil förra helgen och fick inga polerroser eller liknande. Ett tipps om du vill vara försiktig när du kör med polermaskinen är att köra på låga varv samt att ha ytterst lite vatten på trissan och TA INTE för hård trissa! Så minskar du risken för polerrosor./en lackerare


243 Inlägg
7 april 2013
#11
Skalman skrev:
fonziebear skrev:
Skalman skrev:
Ingen som kör med försegling efter vaxet ?

Man tar antingen vax eller lackförsegling, inte både och?

Både och skadar inte smile Då vet man att det står i mot saltet bättre smile

Rätta mig gärna för jag kan ha fel .

Jo både och skadar..
Lägger du vax först täpper du igen lacken så inte förseglingen sätter sig ordentligt.
Lägger du vax på förseglingen kan du skada lackskyddet..

Det är bara en Smartab grej att vaxa innan lackförsegling. Helt ologiskt.

236 Inlägg
7 april 2013
#12
man lägger försegling först, sen kan man toppa det med ett vax, men se till att förseglingen härdat riktigt

Man måste ha humor


Sök