3398
Sök

Vevhusventilation saab 93 -99, Bårök vid start. Varför?

10 Inlägg
7 april 2013
Trådstartare
Hej.smile
Har en saab 93 -99, Motor B204E, som ryker vitt c:a 15-20 sek efter start. Går bort sedan när jag åkt en bit.
Motorn går fint och inga problem.
Jag funderar på om det har ngt med vevhusventilationen-slangar-backventil att göra? Har hört talas om att saab kan bete sig så.

Först när jag startar motorn går den lungt och fint. Det ryker inget särskilt ur avgasröret. Efter c:a 15-20 sek tomgång börjar rök synas i avgasröret. Det blir rätt mycket vit rök som kommer , men motorn går bra.
Tror att det är oljerök?

Har försökt förstå vad som händer. Läst lite, men vet inte riktigt. Kan det vara stopp i någon slang till oljefällan??
Eller backventilen.
Det egendomliga är att det först inte alls kommer någon rök. Om det vore en ventiltätning t.ex. skulle oljeröken komma nästan direkt, tror jag?

Kan någon ge en teori vad som är felet!?
Själv är jag inte så kunnig, även om jag försökt läsa lite om vevhusventilation mm.

:/LeJon

5 710 Inlägg
8 april 2013
Om man får gissa lite kommer röken från turbon. Luktar röken bränd olja?
Precis sådär gjorde en gammal T8:a som jag ägde för 100 år sedan. Gick en stund och släppte sedan ifrån sig en stor rökpuff. Min teori var att under värmeutvidgningen läckte tätningen i lagderdelen under ett ögoblick och olja från lagerdelen tar sig ut i ett varmt turbinhus och förångas = vit rök.
Turbon byttes senare och problemet försvann.

MVH Jonas
..............

Sök