3799
Sök

Någon med bra koll ang diesel trimboxar?

12 086 Inlägg
7 april 2013
Trådstartare
#1
Jag köpte en trimbox till min Passat, en justerbar..

Jag har förstått att man lurar systemet att dieseln är varmare än den är.
Jag har programvara så jag kan se hur varm dieseln är. Jag har testat lite med olika justeringar på boxen men blir inte riktigt klok på vad som är bäst och om det blir sämre när det blir för varmt?

Någon som har en boxad VW 1,9tdi som har någon koll i detta?

71 Inlägg
7 april 2013
#2
Jag hade för mig att när du ska öka effekten så lurar du tempgivaren att dieseln är kallare?

När jag justerar på min golf 4 så visar färddatorn liknande liter/mil som när den är nystartad. 50liter/100mil (inget skämt) men sen går den ner till "normal förbrukning"...

jag skulle dock skippa box o köra evrymod och knapp/tryckvakt eller liknande smile

12 086 Inlägg
7 april 2013
Trådstartare
#3
Ok.. Ja, det är mycket möjligt jag har fel tongue Jag vill veta hur det ligger till oavsätt.

Har du PD motorn?
Evrymod skulle ju va ett alternativ men nu har jag ju köpt den här skiten så det vore ju synd att inte använda den.
Mitt främsta mål med boxen är iofs att få ner förbrukningen en aning.

71 Inlägg
7 april 2013
#4
Nee, jag har vanlig pump tongue 90hk wink. Annars för 3000 spänn finns det ju firmor som optimerar programvaran, det är lite mer värt pengarna smile Men tillbaks till boxen... Om du vrider åt effekt-hållet för mycke så börjar ju motorn skutta pga väldigt överskott med diesel. Om man backar tillbaks runt ½-1 varv så brukar det bli bra, men så mycke råder jag till att inte ställa på.. ´Vrider man inte tillbaks så får du smaka ratt när pumpen säger ifrån vid fullgas hmm

12 086 Inlägg
7 april 2013
Trådstartare
#5
Jag har PD motorn, 115hk. Min justerskruv kan man skruva säkert 20 varv. Dieseltempen ändras ca 1 grad per halvvarv. Skuttar gör den inte, men den går aningen ryckigt på tomgång när jag har maxat tempen smile

71 Inlägg
7 april 2013
#6
men brukar inte boxarna till pd motorerna ha "fasta lägen" på den potten?

12 086 Inlägg
7 april 2013
Trådstartare
#7
Min har det inte är en sak som är säker tongue

Jag är ju ute och svävar på saker jag inte förstår mig på, och jag hittar dåligt med information på the world wide webb. Men tänker man logiskt så borde ju dieseln bli tunnare/ta mer plats när den är varm. Således borde systemet pytsa i mer diesel för att få in samma energi, men i själva verket pytsar den in mer än den tror då dieseln är kallare och innehåller mer energi per volym..?!

12 086 Inlägg
7 april 2013
Trådstartare
#8
Finns det någon här med kunskaper utöver vad det är för bultdelning på en Volvo?! Jävla skitforum!

2 174 Inlägg
7 april 2013
#9
Germax skrev:
Finns det någon här med kunskaper utöver vad det är för bultdelning på en Volvo?! Jävla skitforum!

+1 gissningslekar här bara hela tiden..


71 Inlägg
8 april 2013
#10
Vad är det för box du har förresten? Är det en du köpt till bilen i fråga eller är det en box du köpt av bekant eller okänd man som sagt att de ska funka? :S

12 086 Inlägg
8 april 2013
Trådstartare
#11
Boxen är köpt till VW, nått polsk skit. Billig va den, men med tanke på vad det är så är det ju inte billigt. Det verkar som det är en vanlig potentiometer, den visar konstant bränsletemp oavsätt faktisk temp, olika beroende på hur man ställer justerskruven förståss.

71 Inlägg
8 april 2013
#12
är det bara en vridpot i? Inga andra komponenter i lådan? Annars råder jag dig att skaffa kcr-box, eller åka till någon som kan mappa styrsystemet. De må kosta lite mer men skillnaden blir större och bättre.


Sök