2880
Sök

2x2 spolar i 1ohm samt batterifråga.

27 Inlägg
10 april 2013
Trådstartare
Hej, har beställt två st 12" basar med 2x2 ohms spolar vardera och enligt länken nedan går det inte köra basarna i
1 ohm tillsammans?
http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … ofer_imp=3

Har ett spl ice 3500 som drar ganska mycket ström speciellt om jag nu måste köra det i 0.5ohm så funderar på om det räcker med batterikapacitet på ca 200ah för att kunna spela säg runt 30min med motorn på tomgång?

Batterierna är två vanliga bilbatterier på 100ah styck samt en kondensator på 3.7f för att inte volten ska dippa för mycket i snabba bas slag. (har inte räknat med org batteriet som ligger på 70ah nu)

Btw, första inlägget så var snälla smile
Har också sökt men inte hittat svar som matchade min fråga.

400 Inlägg
10 april 2013
Hej!

Du kan inte koppla dina basar i 1ohm totalt. 0.5ohm eller 2ohm är dina alternativ.

Mitt förslag är att du testar först köra på 2ohm. Känner du att effekten inte räcker till, kan du pröva i 0.5ohm och hålla koll på hur lågt din spänning sjunker när du vrider på.

Svårt att säga om din batteribank räcker till utan att veta närmare info, såsom märke och modell på batterier, hur grova kablar du har, hur stark generator, kollat genom laddkablage etc etc.

Samt mer info och modellnamn på basarna så är det lättare att ge tips angående om du "bör" köra i 2ohm eller 0.5ohm.

smile

27 Inlägg
10 april 2013
Trådstartare
JonatanR skrev:
Hej!

Du kan inte koppla dina basar i 1ohm totalt. 0.5ohm eller 2ohm är dina alternativ.

Mitt förslag är att du testar först köra på 2ohm. Känner du att effekten inte räcker till, kan du pröva i 0.5ohm och hålla koll på hur lågt din spänning sjunker när du vrider på.

Svårt att säga om din batteribank räcker till utan att veta närmare info, såsom märke och modell på batterier, hur grova kablar du har, hur stark generator, kollat genom laddkablage etc etc.

Samt mer info och modellnamn på basarna så är det lättare att ge tips angående om du "bör" köra i 2ohm eller 0.5ohm.

smile

Okej, har somsagt inte fått hem basarna ännu men då var det så illa alltså... Blir nog till att köra i 0.5ohm då förmodligen.
Det är ett par begagnade Spl dynamics xtr12d2s.
Generatorn är orginal, vet faktiskt inte vad den laddar men har kompletterat med 50mm2 kabel utöver standard iallafall och är draget 50mm2 kablar i bilen också.

Batterierna är biltema silver batterier 100ah vardera.

Tack för svaret! skönt med lite respons big_smile

400 Inlägg
11 april 2013
Då kör du med samma setup som mig vad gäller basar + steg. Kan säga att de lirar jättefint tillsammans, du kommer säkert bli nöjd.

Du kommer nog vilja köra i 0.5ohm då dessa basar älskar effekt smile

Det låter bra vad gäller kablage, dina batterier har jag ingen erfarenhet av men de borde nog duga! Håll bara koll på spänningen när du börjar testa smile

Sök