Pappa han en passat tdi 4motion som gått ca 25 tusen mil. För kanske 100-150 mil sedan så börja den gå dåligt, den ryker (svart) och går ryckigt/knackigt.
Låter inte som nått mekaniskt ljud, typ som en ventil eller liknande utan låter mer bultande på nått sätt (låter nästan som en ångbåt på tomgång)
Känner man på insugsslangar och luft burk så känns det som att det på nått sätt bultar i dem, i samma puls som det bultande ljudet. Har kollat lmm och den värkar vara hel, hade inne bilen på verkstad för några veckor sedan men de kunde inte komma på vad det var för nått, dom skulle ta hem grejer så de kan kolla komp, han trodde att den kanske inte gick på alla cylindrar men visste inte alls.
Bilen har ju gått ganska långt nu även fast den är slå och låter hel kass, så hade det varit nått jätte allvarligt (som någon ventil som hängt sig eller liknande) så tycker man at den borde rasat för länge sen!:-P
Mycket tacksam för svar, vore gött å få bilen att gå bra igen!
Ja får nog bli så! Han på verkstaden skulle ta hem grejer för att göra det, och höra av sig men det har han inte gjort så får väl åka till någon annan:)
25000 är inte mycket för den motorn. Ett ganska vanligt fel är mängdmätaren .. men fel på den brukar bara göra bilen orkeslös! Har bilen genomgått en diagnos?
Nä den borde ju gå minst lika mycket till :-p Okej, men kan mängdmätaren göra så det "bultar" i luft systemet/ motorn.? Nej den har inte gått igenom nån diagnos, inte mer än att han på verkstaden kolla påt, men han trodde ju att den inte gick på alla cylindrar, men vore konstigt för den har ju gått långt med felet utan att varken bli bättre eller sämre!
Blir till att skicka den på diagnos och komp test!!
Hallåj har en passat tdi -03 4-motion med samma problem undrar om du hittade nått fel? Finns inga felkoder eller liknade på min. väldigt tacksam för svar!! Mvh
Hade en 2003a Tdi 130 hästars. På torpeden sitter en klen tygklädd slang som sitter ihop med en hård plastslang. Styrningen till wastegaten om jag inte minns fel. Av nån anledning hade den åkt isär. Rök kopiöst och motorsvag. Kolla sånt också så inte du har samma fel. Om du kollar just bakom luftburken lite in mot mitten av torpedvägen så hittar du ett par sådana slangar. Ett tips bara. Va helt villrådig.
Har gjort kompprov på min nu va runt 25 bar på alla 4 cyl... Hittar ingen vakuumslang som åkt isär heller ska va om nått av plaströren spräckts. Nån som har andra idéer? Mvh Jimmy
Ingen som har några förslag?? har haft ur spridarna och kollat 3st av dom var den mekaniska "pumpen" trasig, efter ca 3 mils körande så rasade även turbon???? gick dock bättre efter byte spridare med nu efter turbo bytet så kom felet tillbaka och är som de började kommer och går lite under gång...... Tacksam för svar
har provat byte egr ventilen dock utan skillnad har även provat att blockerat egr kanalen. finns inga felkoder och spridare/lmm och alla värden ser bra ut och jobbar som dom ska. börjar ana om det är något fel i toppen men undrar vad?? ingen som har fler ideér??