Gick under kvällen ut och provstartade min gamla Celica, som stått förvarad utomhus över vintern. Totalt har bilen startats c:a fem gånger sedan november månad. Vid starten sticker motorn direkt upp till 3000 varv, och då den nått normalt varvtal hörs ett knackande ljud. Ifall man ökar varvtalet fortsätter knackandet, men märkligt nog intensifieras det inte, utan det håller samma ljudnivå och hastighet som på tomgång. När man sedan stänger av gnisslar det till precis då motorn stannat.
Jag vill också tillägga att bilen ryker från motorrummet. Då jag köpte bilen, fick jag stanna efter en mils körning. Detta då det under en hård acceleration plötsligt började ryka såpass, att rutorna immade igen. Röken såg ut att komma från detta lilla inringade hål (klicka på bilden):
Efter att ha lämnat in bilen på verkstad byttes kopplingen, och vänster frambroms reparerades. Röken försvann då, men nu är en likartat doftande rök tillbaka igen. Röken är grå och kommer från kylarslangens infästning till motorn.
Har aldrig haft några problem med vare sig överhettning eller kylarläckage. Avgasröken är normal, dock luktar det ganska bränt några meter bakom bilen, om den fått gå en liten stund. Vad kan detta bero på?