3155
Sök

Importera från Irland

354 Inlägg
18 april 2013
Trådstartare
Tjenare killar. Jag har tänkt köpa en bil utav en privatperson från Irland nu i maj och har lite frågor vilka papper det är som gäller.

Jag har sökt men inte kommit fram till något vettigt. Är det samma som från England? V5 dokumentet som är det viktiga eller har det något annat?

Vore soft att komma i kontakt med någon som gjort samma resa själv.

Tack på förhand / Magnus

354 Inlägg
20 april 2013
Trådstartare
Ingen som sitter inne på info?

2 024 Inlägg
20 april 2013
Provat att ringa transportstyrelsen och fråga vad det är de vill ha i pappersväg?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

1 938 Inlägg
20 april 2013
Efter den extremt svåra googlingen som tog mig 4 timmar och 27 minuter att komma på vad jag skulle söka efter bestämde jag mig för "importera bil", tillvägagångssättet var så att jag skrev det i googles sökfält, efter 2 sekunder var jag som i chock, det fanns massa alternativ, vilket skulle jag ta? 3 timmar senare bstälde jag mig för att testa den 4e sökträffen och allt stod i klartext....

Jag förstår att det är svårt att googla, men försök....

Import från EU-land:

Steg 1
Från EU-länderna kan du importera alla typer av personbilar. Enda kravet är att de har varit ”i trafik”. Ingen extra tull eller moms betalas i Sverige. Bara om bilen har gått mindre än 600 mil ELLER är nyare än ett halvår ska moms betalas i Sverige. Köper du en sådan bil ska du få tillbaka moms från inköpslandet efter det att du har betalt svensk moms.

Steg 2
Få bilen hemkörd på lastbil eller kör hem bilen själv på utländska exportregistreringsskyltar. Du ska inte stanna i tullen, kör direkt hem.

Väl hemma ansöker du om en ursprungskontoll på Transportstyrelsen (www.transportstyrelsen.se) och skickar med bilens registreringshandlingar i original och ett inköpskvitto (kopia duger) med din ansökan. Pris 700 kr. Efter några dagar får du ett ärendenummer. Nu ringer du Bilprovningen på 0771-600500 och bokar tid för en registreringsbesiktning. Pris  1 680 kronor. Boka samtidigt en kontrollbesiktning, pris 300 kr.

Efter besiktningen kommer nya svenska registreringsskyltar med posten, normalt efter tre dagar.

Steg 3
Äldre bilar kan behöva kompletteras med en sidoblinkers i framskärmen. Det har alltid nyare modeller, från och med mitten av 1990-talet.

Steg 4
Ställ på bilen, försäkra bilen i ett svenskt försäkringsbolag. Efter påställning kommer en räkning på den vanliga vägskatten. Tuta och kör!

Sök