Efter den extremt svåra googlingen som tog mig 4 timmar och 27 minuter att komma på vad jag skulle söka efter bestämde jag mig för "importera bil", tillvägagångssättet var så att jag skrev det i googles sökfält, efter 2 sekunder var jag som i chock, det fanns massa alternativ, vilket skulle jag ta? 3 timmar senare bstälde jag mig för att testa den 4e sökträffen och allt stod i klartext....
Jag förstår att det är svårt att googla, men försök....
Import från EU-land:
Steg 1
Från EU-länderna kan du importera alla typer av personbilar. Enda kravet är att de har varit ”i trafik”. Ingen extra tull eller moms betalas i Sverige. Bara om bilen har gått mindre än 600 mil ELLER är nyare än ett halvår ska moms betalas i Sverige. Köper du en sådan bil ska du få tillbaka moms från inköpslandet efter det att du har betalt svensk moms.
Steg 2
Få bilen hemkörd på lastbil eller kör hem bilen själv på utländska exportregistreringsskyltar. Du ska inte stanna i tullen, kör direkt hem.
Väl hemma ansöker du om en ursprungskontoll på Transportstyrelsen (
www.transportstyrelsen.se) och skickar med bilens registreringshandlingar i original och ett inköpskvitto (kopia duger) med din ansökan. Pris 700 kr. Efter några dagar får du ett ärendenummer. Nu ringer du Bilprovningen på 0771-600500 och bokar tid för en registreringsbesiktning. Pris 1 680 kronor. Boka samtidigt en kontrollbesiktning, pris 300 kr.
Efter besiktningen kommer nya svenska registreringsskyltar med posten, normalt efter tre dagar.
Steg 3
Äldre bilar kan behöva kompletteras med en sidoblinkers i framskärmen. Det har alltid nyare modeller, från och med mitten av 1990-talet.
Steg 4
Ställ på bilen, försäkra bilen i ett svenskt försäkringsbolag. Efter påställning kommer en räkning på den vanliga vägskatten. Tuta och kör!