3849
Sök

Backade in i en sten! hjälp!

12 Inlägg
14 april 2013
Trådstartare
hej!
hoppas någon kan hjälpa mig. jag backade in i en stor sten idag, tråkigt nog. det var väääldigt låg hastighet, men när jag kollade, fanns det märken från stenen på avgasröret. jag trodde först att det inte påverkade något, men sen när jag skulle åka hem, började bilen plötsigt brumma, på högre varv, inget som märktes vid låga varv. vad är det som kunde ha hänt? har jag tryckt hela avgassystemet fram en bit? något man kan åtgärda själv?
öppen för alla förslag och tips!!! och ev. kostnadsförslag
audi a4 2.4. 2000... brukar ju gå väldigt tyst...

JFfoto
14 april 2013
Förmodligen har du nog böjt avgasröret någonstans, bästa är att hissa/krypa under bilen och kolla/lyssna.

Är nog inte dyrt, säkert något du kan fixa själv, svårt att säga när man inte vet hur det ser ut..

2 251 Inlägg
16 april 2013
Endera en riktig krök på avgsssystemet så det där blivigt mer eller mindre tätt eller så har avgassystemet flyttat sig så att det ibland ligger mot chassiet. Ryck o bän i avgassystemet så märker du det senare. Får inte då slå emot.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
16 april 2013
Ja testa att rycka i avgasröret, om det då skramlar eller dunkar så ligger det emot nånstans. Svårt att veta på din beskrivning om det är högre avgasljud eller om det är ett mer skorrande läte av att det ligger emot nånstans. Är avgasljudet högre så får du krypa under o inspektera, förmodligen hittar du en skada nånstans under.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

2 251 Inlägg
16 april 2013
Endera en riktig krök på avgsssystemet så det där blivigt mer eller mindre tätt eller så har avgassystemet flyttat sig så att det ibland ligger mot chassiet. Ryck o bän i avgassystemet så märker du det senare. Får inte då slå emot.

12 Inlägg
17 april 2013
Trådstartare
avgasarna går ut bak, som de ska... det låter typ vid framdörrarna, men kör man lungt låter det inte mycket, det e när man kommer över 2500-3000 rpm, som den låter väldigt mycket. det e en ganska låg, brummande ljud. dock inget jätte ljud, låter som typ sportavgas.
kan säga att jag tror inte nåt har lossnat, körde tjejens golf till jobbet, där nåt lossnade, och kunde inte ens höra musiken, typ 130 decibel, då gick inte avgasarna ut bak, och det var dövande ljud, det var 2 klämmor som hade losnat då...
ska hissa o kolla imorrn...
tack för alla tips!
något tips för o kolla igenom hela avgassystem? lokalisera ljudet när motorn e igång el dyligt?

12 Inlägg
17 april 2013
Trådstartare
kan tilläga att första inlägget var när det precis hände, när jag startade bilen dagen efter, lät den på låga varv också, men inte mycket...

169 Inlägg
17 april 2013
Ha motorn igång och håll för utblåset så ser och hör du om det läcker någonstans.

577 Inlägg
17 april 2013
håll för avgasröret så det blir tryck så hör du vart de pyser

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

12 Inlägg
21 april 2013
Trådstartare
hissade upp bilen och såg att det var en liten liten hål i början av avgasröret. har lagat med gum gum. ska ut o köra imorrn... hoppas det går bra!!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
21 april 2013
Går nog ett tag, men rätt snart kommer det börja läcka igen. Det enda hållbara är att svetsa igen hålet (om nu röret är så pass friskt att det går)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Sök