740in fick bränslestopp här om dagen (då tankmätaren är ur funktion). Jag slängde i ett antal liter bensin som jag hade med mig och försökte starta bilen, men något resultat uteblev. Jag kontaktade en bekant som kunde bogserade 740in. Treans växel var i och efter några minuter blev det äntligen liv i motorn. 740 gick på tomgång några minuter när den sedan med en smäll stängde av sig. Jag vred om tändningen och den startade som inget hänt. Jag körde en kilometer när den sedan började bluddra och till sist bara misstända (baktända) för att sedan dö. Vi bogserade 740in till en mack och slängde i 15 liter 95, men den vägrade starta. Åter igen försökte vi få den att starta genom att bogsera, men inget hände. Bilen fick stå en timme ute i kylan under tiden jag tog en kopp kaffe. Pappa min skulle sedan bogsera hem 740in, men 740in startade och gick normalt. Den gick bra hela vägen hem (13km). Vad skönt tänkte jag! Men icke sa Nicke. Idag körde jag en sträcka på 15km med en hastighet av 150km/h. Framme vid ändamålet började 740in åter igen bluddra och misstända för att sedan dö, åter igen . Problemet uppstår iallafall när bilen blir varm.
Bilen är en Volvo 744 -88 med lh2.2 och b230f. Motorn är original och har aldrig krånglat förut. Det jag gjort samma dag innan den började strula var att byta olja och fläktrem, men detta borde väll inte påverka gången av motorn? Det finns massvis med trådar om taskiga 740is som vägrar starta och liknande, men jag behöver ett mer specifikt svar så jag slipper byta ut alla komponenter på bilen.
de lättaste du kan göra nu är ju att ställa den på tomgång o koppla bort sladden till givarna. börjar motorn gå änu sämre så e de inte fel på den givaren blir det ingen skillnad elr den går bättre så e det förmodligen den givaren som jävlas. sen när den inte startar så kolla om den får bensin o gnista
Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
vad kom du fram till? de allra enklaste är förresten att byta bränsle pumpsrelä o spridarrelä. lödningarna i de kan va dåliga. dom funkar när dom e kalla sen när de börjar bli varma så börjar de glappa o ha sej
Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Givarna var inget fel på. Det skulle kunna vara något relä som du säger. Men det kanske är bäst att börja med ett nytt fördelarlock, rotor och bränslefilter? Det är liksom basen till att motorn fungerar...
Givarna var inget fel på. Det skulle kunna vara något relä som du säger. Men det kanske är bäst att börja med ett nytt fördelarlock, rotor och bränslefilter? Det är liksom basen till att motorn fungerar...
ja det kan man ju alltid prova
Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Nu är det fixat! Jag bytte fördelarlock, rotor och bränslefilter, men utan resultat. Fick reda på att min 740 hade hallgivare, så jag bytte ut den mot en ny. Nu fungerar kärran klockrent igen!