2292
Sök

Körkortsråd: C eller CE

358 Inlägg
23 april 2013
Tog CE 2011 och jag råder dig att ta båda samtidigt istället för att skjuta på E till senare. Blir lättsammare när du har kvar teorin i huvudet och är igång med övningskörningen.

7 274 Inlägg
23 april 2013
Ta bägge samtidigt och satsa på att göra ditt bästa så kanske du med lite tur gör ett bra intryck på lärarna så kanske någon av dom kan hjälpa dig med jobb framöver.
Kolla upp om komvux erbjuder utbildningar. Då behöver du bara betala utbildningsmaterial och körkortsavgiften.

430 Inlägg
23 april 2013
håller med alla andra du fått råd av tidigare...satsa på full utbildning direkt, enda sättet att bli attraktiv på arbetsmarknaden också...
helst alltså: CE kort, ykb, adr, samt truck då täcker du det mesta folk efterfrågar...

dock kostar ju detta en bra slant, men om du är arbetslös eller pratar med ams om att byta jobb så kan du ev få dem att betala allt åt dig...ett tips då är att du går till ett åkeri före å får med dig ett intyg som säger att du får jobb bara du innehar korrekt utbildning.
det skriks fortfarande efter duktiga chaffisar i sverige och europa så jobb har du garanterat!

lycka till/micke

Mopar or no car!

847 Inlägg
23 april 2013
Trådstartare
Polara skrev:
håller med alla andra du fått råd av tidigare...satsa på full utbildning direkt, enda sättet att bli attraktiv på arbetsmarknaden också...
helst alltså: CE kort, ykb, adr, samt truck då täcker du det mesta folk efterfrågar...

dock kostar ju detta en bra slant, men om du är arbetslös eller pratar med ams om att byta jobb så kan du ev få dem att betala allt åt dig...ett tips då är att du går till ett åkeri före å får med dig ett intyg som säger att du får jobb bara du innehar korrekt utbildning.
det skriks fortfarande efter duktiga chaffisar i sverige och europa så jobb har du garanterat!

lycka till/micke

Har jobb just nu. Dock vet jag inte hur länge till. Dagen efter jag berättade för chefen att jag och Frugan ska ha barn i Augusti så förlängde dom min provanställning. Den tar slut precis när högsäsongen är slut i Juli. Antar att dom inte vill ha nån som med stor sannolikhet kommer vabba i framtiden.

Vet inte hur det är med ams här i Värmland. Är ju stora skillnader vad jag förstått. I Dalarna bla. Måste man vart arbetslös i minst 1 år innan man kan få börja gå kurser. I Sthlm behövde polarn vara arbetslös i 1 timme innan han fick en truckkurs. Helt sjukt tycker jag.

Yrkeschaufför
165 Inlägg
23 april 2013
Finns det inget komvux i närhet som har chafförsutbildning? Jag tog min kort samt YKB via komvuxhär i stockholm, totalt gick allt på max 5000 kr inklusive alla uppkörningar och teoriprov etc. Tog 6 månader och man får studiestöd som man inte behöver betala tillbaka samtidigt.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
23 april 2013
Tog C privat år 2010 och totalkostnaden för det landade på ca: 18 000 kr. YKB-kursen som jag genomförde direkt efter gick på 11 000 kr smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

430 Inlägg
23 april 2013
mr_green skrev:
Polara skrev:

lycka till/micke

Har jobb just nu. Dock vet jag inte hur länge till. Dagen efter jag berättade för chefen att jag och Frugan ska ha barn i Augusti så förlängde dom min provanställning. Den tar slut precis när högsäsongen är slut i Juli. Antar att dom inte vill ha nån som med stor sannolikhet kommer vabba i framtiden.

Vet inte hur det är med ams här i Värmland. Är ju stora skillnader vad jag förstått. I Dalarna bla. Måste man vart arbetslös i minst 1 år innan man kan få börja gå kurser. I Sthlm behövde polarn vara arbetslös i 1 timme innan han fick en truckkurs. Helt sjukt tycker jag.

ok ja det är ju alltid svårt att kombinera ett nytt jobb och barn, surt gjort av din arbetsgivare tycker jag!
tror nog att ams i värmland är rättså bra, iaf enl en del andra värmlänningar jag pratat med, men det ändras fort också beroende på budget osv...
men ge aldrig upp! vill du så finns det alltid ett sätt... smile

Mopar or no car!

430 Inlägg
23 april 2013
IceEyes skrev:
Tog C privat år 2010 och totalkostnaden för det landade på ca: 18 000 kr. YKB-kursen som jag genomförde direkt efter gick på 11 000 kr smile

då kom du undan rätt billigt wink , övningskört mycket privat?

Mopar or no car!

Sök