3093
Sök

Seat Leon FR -07 Vit gegga under oljelock? Samt lite startproblem!

22 Inlägg
24 mars 2013
Trådstartare
#1
Hallå! Köpte bilen för ett tag sedan och hade inte kollat under oljelocket, bilen går riktigt bra och har inga missljud eller liknande. En dag i förra veckan fick jag dock för mig att öppna oljelocket och där satt de fast riktigt seg vit gegga som. Fick lite panik och åkte till en "halvdan" bilmekaniker som skrämde upp mig till skyarna "Ja det där kan ju vara topplocket som håller på att ryka, räkna med 20K". Åkte därefter direkt till SEAT som svarade att det är normalt att dom koxar (vad nu de betyder) och att dom inte trodde de var något.

Rengjorde oljelocket från all skit och har sedan dess kört ca 7 mil och nu är de fullt med vit gegga igen... Någon här som haft liknande problem? Nämnas ska väl göras att jag inte meskör med bilen heller den är ju tänkt för att jobba lite! Sen har jag även haft problem när den ska starta ibland, hostar som till innan den startar...  Ungefär såhär låter den http://www.youtube.com/watch?v=65IfMquz … p;index=13

Hoppas någon schyst människa har något svar!

141 Inlägg
24 mars 2013
#2
Givetvis ska där inte vara denna vita gegga vid locket, bevis på att det går in vatten i oljan, då sannolikt det är toppen eller packningen som gått. Vit rycker den något? Sen att SEAT (VAG) säg det är normallt, är ju bevis på kompetensen på deras verkstäder.


755 Inlägg
24 mars 2013
#3
kan vara kondens i oljan, antingen köp en "toplockspacknings provare" (det är en sak du sätter på kylaren med 2 behållare med kemikalier i, den reagerar med avgaserna och ändrar färg) eller ett oljebyte (dvs byta oljan och filtret så kondensen försvinner ur oljan, om det nu är någon kondens i oljan)

If you want to win, You mustn't loose.

22 Inlägg
24 mars 2013
Trådstartare
#4
Silenceville skrev:
Givetvis ska där inte vara denna vita gegga vid locket, bevis på att det går in vatten i oljan, då sannolikt det är toppen eller packningen som gått. Vit rycker den något? Sen att SEAT (VAG) säg det är normallt, är ju bevis på kompetensen på deras verkstäder.

Någon som vet vilka man ska gå till isåfall? Har blockets begagnat försäkring och känns som jag vill få de här fixat innan den går ut (juni)

22 Inlägg
24 mars 2013
Trådstartare
#5
MSpader skrev:
kan vara kondens i oljan, antingen köp en "toplockspacknings provare" (det är en sak du sätter på kylaren med 2 behållare med kemikalier i, den reagerar med avgaserna och ändrar färg) eller ett oljebyte (dvs byta oljan och filtret så kondensen försvinner ur oljan, om det nu är någon kondens i oljan)

Vars hittar jag en toplockspackningsprovare då? Antar att de är kondens i oljan då de är vitt. Bytte olja vid 4600 mil och den har gått 5000 nu! Känns liiiite ovärt om man inte går till botten med problemet?

755 Inlägg
24 mars 2013
#6
Memme112 skrev:
MSpader skrev:
kan vara kondens i oljan, antingen köp en "toplockspacknings provare" (det är en sak du sätter på kylaren med 2 behållare med kemikalier i, den reagerar med avgaserna och ändrar färg) eller ett oljebyte (dvs byta oljan och filtret så kondensen försvinner ur oljan, om det nu är någon kondens i oljan)

Vars hittar jag en toplockspackningsprovare då? Antar att de är kondens i oljan då de är vitt. Bytte olja vid 4600 mil och den har gått 5000 nu! Känns liiiite ovärt om man inte går till botten med problemet?

Biltema har en: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o … re-191299/

Finns en bra video på YT som beskriver och visar hur man använder och hur den fungerar men kan inte hitta den just nu då jag sitter på ett strypt nät, kan länka när jag kommer hem om du skulle vilja.

If you want to win, You mustn't loose.

5 119 Inlägg
24 mars 2013
#7
Inte alls ovanligt att det är vit/brun gegga vid oljelocken. på många av vags motorer är det helt normalt. speciellt 1,6l motorn är det så gått som standard. speciellt om bilen går många korta sträckor. Beror på att den har väldigt tät vevhusventilation och oljan blandar sig vid just oljelocket med kondensvatten vilket bildar denna gegga.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

22 Inlägg
24 mars 2013
Trådstartare
#8
Hmm så ska jag vara stört orolig för att motorn kommer få ett meltdown eller ska jag bara vänta och se om de händer nå mer eller fara och be seat felsöka hela skiten?

Hade känt typ likadant om de inte kommit så fort på bara 7 mil så är de fullt med gegga igen liksom! Och om jag häller i något som typ REDLINE så dör väl motorn av all skit som kommer ner i oljan?

22 Inlägg
30 mars 2013
Trådstartare
#9
Tänkte att jag uppdaterar tråden lite, finns alldeles för många olika trådar där inte svaren kommer fram! Idag hade jag haft bilen ute som vanligt och tempen var ca -1 grad ute (alltid vid 0 grader det börjar krångla). Vred på nyckeln och trodde inte jag skulle få igång bilen, hostade som den hade influensan! Fick rådet av seat att slänga in någon sort motorrengöring då dom trodde jag hade vatten i spridarna... Har köpt redline så vi får väl se vad som händer nu framöver! Uppdaterar om de blir någon förändring!

1 Inlägg
20 april 2013
#10
Hej. Har det blivit någon förändring med "hostandet" vid start
Eller är det fortfarande likadant? Har sjäv exakt samma problem
,Med min leon cupra 07, om man nu ska kalla de så.

Life to short for slow cars!

22 Inlägg
27 april 2013
Trådstartare
#11
Blev lite bättre faktiskt med motorrengöringen! Dock så har jag blivit väldigt noggrann med att vänta tills alla lampor släcks när man vrider på tändningen. När krockkuddelampan slocknat brukar jag vrida och efter de så har de blivit betydligt mindre hostningar. DOCK så kan de ju bero på att de blivit varmare ute också men förhoppningsvis inte! Nu har jag istället problem med att sommardäcken lever om uta bara den! Fattar inte vad de beror på om jag måste balansera om eller....
Väldigt irriterande äre med startproblemet, ack om de är bättre nu så ibland startar den fortfarande väldigt segt.

162 Inlägg
27 april 2013
#12
är den svårstartad oavsett hur mycket soppa du har i tanken? kan vara kondens i tanken. dedär med vit gegga är ganska standard på VAG motorerna, till en viss gräns iallafall satt de beror ju på hur mycket de e! om de är en del så hade jag inte tvekat på att byta toppackningen, iallafall kolla skicket på den gamla!
drar den nå vatten eller olja?

Ju fortare du kör, ju mindre tid förbrukar du på vägen och därefter minskar risken för olyckor!

680 Inlägg
27 april 2013
#13
den vita geggan kommer ofta på många bilar om man bara kör mest korta strekor och mycket stadskörning, blir kondens


22 Inlägg
28 april 2013
Trådstartare
#14
Idag hittade jag av en slump. Bilen dör typ när jag lossar på oljelocket på min 2.0 tfsi! Kan man lämna in o be dom kolla topplockspackningen? Är det dyrt? Kanske att de är lite oftare med mindre i tanken har faktiskt inte tänkt på de! :S Fast idag hade jag fullt med bensin och den var lite bångstyrig.
Kollade även kylarvätskan... lite under min strecket när den är kall och precis över när den är varm. Saken är den att jag tror de varit låg ett bra tag... Oljan har jag inte kollat på senaste tiden. Ska görat! Men sist vare bra med olja!


Sök