2455
Sök

Är hjullager eller spindelled dålig?

Volvo850-92
1 678 Inlägg
6 maj 2013
Trådstartare
Hej!
Volvo 850 GLT 1992 här!

Jag har hissat upp min bil på snedden och tagit bort vänster fram/bakdäck.
Jag tar i bromskivan kl 12 och kl 6 och trycker in med kl 12 och ut med kl 6, och vise versa. Det låter inget.
Jag tar i bromsskivan kl 9 och kl 3 och trycker in med kl 3 och ut med kl 9, och vise versa. Det går att röra sig en bit tills det tar stopp.

Vad är då som är glappt? Spindelled eller hjullager.

Mätarställning 23k mil.

2 845 Inlägg
6 maj 2013
Volvo740-88 skrev:
Hej!
Volvo 850 GLT 1992 här!

Jag tar i bromskivan kl 12 och kl 6 och trycker in med kl 12 och ut med kl 6, och vise versa. Det låter inget.
Jag tar i bromsskivan kl 9 och kl 3 och trycker in med kl 3 och ut med kl 9, och vise versa. Det går att röra sig en bit tills det tar stopp.

Mätarställning 23k mil.

Styrled skullle jag tippa på, om det nu inte är själva bromsskivan som "glappar" då du tagit bort hjulet. vet inte hur det ser ut på 850.

Volvo850-92
1 678 Inlägg
6 maj 2013
Trådstartare
uhlin skrev:
Volvo740-88 skrev:
Hej!
Volvo 850 GLT 1992 här!

Mätarställning 23k mil.

Styrled skullle jag tippa på, om det nu inte är själva bromsskivan som "glappar" då du tagit bort hjulet. vet inte hur det ser ut på 850.

Det är inte bromsskivan som glappar. Det har jag kollat.

2 845 Inlägg
6 maj 2013
Volvo740-88 skrev:
uhlin skrev:
Volvo740-88 skrev:
Hej!
Volvo 850 GLT 1992 här!

Mätarställning 23k mil.

Det är inte bromsskivan som glappar. Det har jag kollat.

Ok, kolla då på styrleden, eftersom du har glappet "kvart i tre"

253 Inlägg
6 maj 2013
sätt på däcket snurra hjulet och håll handen på fjädern. Känner du att det vibrerar eller känns konstigt i fjädern så är det hjullagret.
Håller du handen på däcket 9 och 3 och vickar det sid leds och det glappar så är det nog styrleden. Om du inte kan avgöra vad det är så be om hjälp så vickar "hen" på hjulet och du håller handen på styrleden.

Håller du handen 12 och 6 och vickar upp och ner och det glappar så är det nog spindelleden :-)

244 -75 projekt med T5 !! Kom in i familjen du med !:-)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 14&p=1

Volvo850-92
1 678 Inlägg
6 maj 2013
Trådstartare
RFMF skrev:
sätt på däcket snurra hjulet och håll handen på fjädern. Känner du att det vibrerar eller känns konstigt i fjädern så är det hjullagret.
Håller du handen på däcket 9 och 3 och vickar det sid leds och det glappar så är det nog styrleden. Om du inte kan avgöra vad det är så be om hjälp så vickar "hen" på hjulet och du håller handen på styrleden.

Håller du handen 12 och 6 och vickar upp och ner och det glappar så är det nog spindelleden :-)

Jadu....bra fråga.

Alltså axeln till motorn från bromsskivan rör sig om jag vickar 9 och 3.
Snälla, använd inte ordet...du vet vad wink

Volvo850-92
1 678 Inlägg
6 maj 2013
Trådstartare
Men jag skulle nog inte tro att det är hjullager för så mycket kan den inte glappa. Det skulle vara helt omöjligt.
Det riktigt känns att den glappar 2-3 mm.

Sök