3723
Sök

Dump/avlastnings- eller pysventil till saaben?

43 Inlägg
8 maj 2013
Trådstartare
#1
Tjenare, tänkte köpa en ventil som gör att det låter när man växlar. Men är inte säker på om det är dump/avlastningsventil eller pysventil man ska köpa.
Om jag förstått rätt så är pysventil till för att släppa laddtrycket tidigare(?) och återcirkulerande dumpventil för att skicka tillbaka övertryck tillbaka i systemet och återanvändas i nästa laddning.

Någon som har erfarenhet av detta??


Jag har en:

Saab 900 ll 2.0T Talladega -97

Bilen är inte modifierad med någonting tidigare dvs. trim eller dylikt.


tack för svar!

3 860 Inlägg
8 maj 2013
#2
Har du sökt någon info om vad de olika ventilerna gör, hur de fungerar och hur dom används eller var dom inte bör användas??

Här är en bra klistrad tråd om dumpventilen: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798 (det är denna ventil som ger ifrån sig ett pysande ljud vid gassläpp)

Pysventiler används för att "lura" boxen kan man väl enkelt säga och man skruvar/ställer då upp laddtrycket, har inte med pysljudet att göra.

På din bil sitter med stor sanolikhet redan en avlastnings-/dumpventil monterad från fabrik, borde sitta som på volvon och då alltså nere på turbon.
Det enklaste för att få fram pysljudet är att man byter ut luftfiltret mot ett öppet sport filter. Då kommer man höra org dumpen härigenom. Sen kanske man tycker att det inte pyser högt nog, och då beror det sannolikt på att bilen är org och inte laddar särskilt högt och då inget högt ljud.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

43 Inlägg
8 maj 2013
Trådstartare
#3
spokenratt skrev:
Har du sökt någon info om vad de olika ventilerna gör, hur de fungerar och hur dom används eller var dom inte bör användas??

Här är en bra klistrad tråd om dumpventilen: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798 (det är denna ventil som ger ifrån sig ett pysande ljud vid gassläpp)

Pysventiler används för att "lura" boxen kan man väl enkelt säga och man skruvar/ställer då upp laddtrycket, har inte med pysljudet att göra.

På din bil sitter med stor sanolikhet redan en avlastnings-/dumpventil monterad från fabrik, borde sitta som på volvon och då alltså nere på turbon.
Det enklaste för att få fram pysljudet är att man byter ut luftfiltret mot ett öppet sport filter. Då kommer man höra org dumpen härigenom. Sen kanske man tycker att det inte pyser högt nog, och då beror det sannolikt på att bilen är org och inte laddar särskilt högt och då inget högt ljud.

Jo jag läste precis om en kille här på forumet som endast köpte ett sportluftfilter istället för dumpventil, och det lät väldigt bra i mitt tycke. Tack för svaret!

43 Inlägg
8 maj 2013
Trådstartare
#4
infeap skrev:
spokenratt skrev:
Har du sökt någon info om vad de olika ventilerna gör, hur de fungerar och hur dom används eller var dom inte bör användas??

Här är en bra klistrad tråd om dumpventilen: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798 (det är denna ventil som ger ifrån sig ett pysande ljud vid gassläpp)

Pysventiler används för att "lura" boxen kan man väl enkelt säga och man skruvar/ställer då upp laddtrycket, har inte med pysljudet att göra.

På din bil sitter med stor sanolikhet redan en avlastnings-/dumpventil monterad från fabrik, borde sitta som på volvon och då alltså nere på turbon.
Det enklaste för att få fram pysljudet är att man byter ut luftfiltret mot ett öppet sport filter. Då kommer man höra org dumpen härigenom. Sen kanske man tycker att det inte pyser högt nog, och då beror det sannolikt på att bilen är org och inte laddar särskilt högt och då inget högt ljud.

Jo jag läste precis om en kille här på forumet som endast köpte ett sportluftfilter istället för dumpventil, och det lät väldigt bra i mitt tycke. Tack för svaret!

Vad ska man ha för luftfilter istället då? Kollade runt lite och hittade ett på speedparts.se men känns lite väl dyrt för mig just nu.   Tittade vidare på skruvat.se istället och hittade dessa två:

http://www.skruvat.se/Sportluftfilter-P175789.aspx (erkännter befintliga i lådan)
http://www.skruvat.se/Koniskt-sportluft … 78993.aspx (helt ny öppet)

Det andra jag länkade, det koniska, hur ska man isåfall montera detta så att det blir bra? Eller måste man käpa monteringssats och avskärmare till det? hmm

3 860 Inlägg
8 maj 2013
#5
Är osäker på hur ditt motorrum ser ut, men såhär? http://www.garaget.org/?car=44078&image=564086

http://www.garaget.org/?car=44078&image=564086 detta di kikade på hos speedparts? Är väl inte så dyrt för ett av de mer erkända märkena bland filter tillverkarna med deras avskärmningplåt? Annars kan jag rekomendera AEM dryflow filter, filter som man slipper olja in och då änn mindre risk att man sabbar LMM.

Det första du länkade till som ersätter org filtret kommer ge dig det ljudet du vill ha då det filtret ska sitta inne i org luftfilter box, den boxen ska ju bort och ersättas med ett ÖPTER filter.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

43 Inlägg
8 maj 2013
Trådstartare
#6
spokenratt skrev:
Är osäker på hur ditt motorrum ser ut, men såhär? http://www.garaget.org/?car=44078&image=564086

http://www.garaget.org/?car=44078&image=564086 detta di kikade på hos speedparts? Är väl inte så dyrt för ett av de mer erkända märkena bland filter tillverkarna med deras avskärmningplåt? Annars kan jag rekomendera AEM dryflow filter, filter som man slipper olja in och då änn mindre risk att man sabbar LMM.

Det första du länkade till som ersätter org filtret kommer ge dig det ljudet du vill ha då det filtret ska sitta inne i org luftfilter box, den boxen ska ju bort och ersättas med ett ÖPTER filter.

Hängde inte riktigt med på hur du menade med det sista du skrev. Om jag byter filter till det sportluftfiltret som jag länkade först (som ska sitta i befintlig box), så kommer jag få det "pysljudet" jag vill ha. Men även om jag byter bort hela lådan till ett öppet filter så kommer jag få samma resultat?
Blev lite förvirrad på hur du skrev det hmm

Och japp, precis så som du länkade ser min ut (dock med luftbox till vänster istället för öppet filter)
Senast redigerat av infeap (8 maj 2013)

klabbarpan
3 041 Inlägg
8 maj 2013
#7
Dumpen sitter ej på turbon. Sitter en återcirkulerande på tryckröret mot insuget. Köp ett torrfilter typ aem. Gällande lmm så sitter det ingen på 97:orna om jag minns rätt utan mapsensor. Så du kan köra med en öppen om den är rätt inställd. Men ett sportfilter är att rekommendera då det ger dig dumpljudet du vill ha.


43 Inlägg
8 maj 2013
Trådstartare
#8
nixon89 skrev:
Dumpen sitter ej på turbon. Sitter en återcirkulerande på tryckröret mot insuget. Köp ett torrfilter typ aem. Gällande lmm så sitter det ingen på 97:orna om jag minns rätt utan mapsensor. Så du kan köra med en öppen om den är rätt inställd. Men ett sportfilter är att rekommendera då det ger dig dumpljudet du vill ha.

Med ett sportfilter menar du ett sådant jag bara ersätter med det befintliga i luftboxen?

klabbarpan
3 041 Inlägg
8 maj 2013
#9
infeap skrev:
nixon89 skrev:
Dumpen sitter ej på turbon. Sitter en återcirkulerande på tryckröret mot insuget. Köp ett torrfilter typ aem. Gällande lmm så sitter det ingen på 97:orna om jag minns rätt utan mapsensor. Så du kan köra med en öppen om den är rätt inställd. Men ett sportfilter är att rekommendera då det ger dig dumpljudet du vill ha.

Med ett sportfilter menar du ett sådant jag bara ersätter med det befintliga i luftboxen?

Nu syftade jag på ett öppet. Sätter du ett i original lådan så är det ju plus minus noll wink men du kan ju alltid skaffa en öppen dumö då det funkar på din bil.


43 Inlägg
8 maj 2013
Trådstartare
#10
nixon89 skrev:
infeap skrev:
nixon89 skrev:
Dumpen sitter ej på turbon. Sitter en återcirkulerande på tryckröret mot insuget. Köp ett torrfilter typ aem. Gällande lmm så sitter det ingen på 97:orna om jag minns rätt utan mapsensor. Så du kan köra med en öppen om den är rätt inställd. Men ett sportfilter är att rekommendera då det ger dig dumpljudet du vill ha.

Med ett sportfilter menar du ett sådant jag bara ersätter med det befintliga i luftboxen?

Nu syftade jag på ett öppet. Sätter du ett i original lådan så är det ju plus minus noll wink men du kan ju alltid skaffa en öppen dumö då det funkar på din bil.

jaja okej!, har du någon sida att rekommendera till dumpventiler som inte är allt för dyra? smile

http://www.ridetech.se/tuning-motor/dum … tiler/2460

känns väldigt billigt? yikes
Senast redigerat av infeap (8 maj 2013)

klabbarpan
3 041 Inlägg
43 Inlägg
9 maj 2013
Trådstartare
#12
Fick bli detta tillslut!
http://www.creatix.se/dumpventil-oppen- … att/1471-0

plus en aluminium plugg, var inte säker på om jag behövde det så köpte till en för säkerhets skull!

tackar för alla svar


Sök