3222
Sök

Supra MK3 |

Får hoppas att det kommer bli en helt crazy bil. =D

. . .
21 872 Visningar
Uppdaterades senast 27 mars 2013
. . .
82 Inlägg
4 februari 2013
Trådstartare
#41
Awesome! Tyvärr har det hänt en jävla massa saker så vi får ligga lite lågt med projektet just nu. Men den som väntar på något gott! big_smile


. . .
82 Inlägg
11 mars 2013
Trådstartare
#42
Får hoppas det kan börjas pula med Supran snart igen! Ludde kör itu bilar som en annan ja vet inte vad man ska säga men han lyckas iallafall!

Medans han bygger om och lagar så lekte jag med min alto! =D Har tyvärr ingen bild på vad han gjort så ni får se alton. Hoppas ni som följer har tålamod att vänta. Vi har ju även kommit in i det nya garaget mycket bättre plats och allt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176463/176463-b2813bd9398b9874f4d2b503751c223d.jpg

Slipat huven till Domo Kun. Han ska bara rosta så blir han fin! Måste även fixa en arm till ser lite konstigt ut :b
Tänderna har försvunnit nästan helt också får ta och måla om det med men det är kul att fixa. :)

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176463/176463-9527fdc5ddda1103e5ba134d5640d134.jpg


-----------------------------------
Bilarna + lite av garaget

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176463/176463-73a20d4a7975f982273356ca63b92001.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176463/176463-f1ee63c01e0ae3b8607b15d4d1060c44.jpg

Ludde har hittat en lite större turbo haha den ska kanske vara med på supran vem vet. ;)


4 Inlägg
27 mars 2013
#43
Meckat med motorer i helgen!! Har inte blivit så mycket inlägg på grund av massa annat i vägen men nu ska de kunna börja rulla på med Supran igen big_smilebig_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178782/178782-cdeef28301b0a8f365a86ec5842e81f6.jpg

FÖRSTA BILDEN PÅ JIM AKA WOOPILOOP

https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178782/178782-9818d62dda02326699960bdaea91691b.jpg

Håller på att riva motorn vi köpte lös, verkar ha skurit oljepumpen så får se om de finns något användbart!

https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178782/178782-8d07b896dd58758a899f6f5d9430afb0.jpg

"Tyskstukade verktygslådor" haha fetaste på garaget.org?

https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178782/178782-72c748656d117158a493f8a8eb6f32cd.jpg

Undrar just om supran har lika mycket vårkänslor som jag? tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178782/178782-9fe39e78f6359caaea245542f7b7c2de.jpg

Börjar få isär de mesta nu

https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178782/178782-0122f841c6268d53e7a81f9f15000963.jpg

Hmm... Skulle behövt honas men hade inte tänkt använda detta blocket så de kan kvitta att de är lite repigt

https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178782/178782-2a3b36693f88ea12a62184030faaccc4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178782/178782-225e8587bb10aa7a536f292fb3aa672c.jpg

Plockar ut ventiler...

https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178782/178782-faca264bb44d4b7aac694e5cd05eb661.jpg

Tycker det är lite skumt att det alltid är vevstakslagerna som går men aldrig ramlagerna???
Har nog kommit på varför nu efter rivningen.
På bilden ser ni de övre ramlagerna, en skåra i lagret gör att oljefilmen kan fördelas fint.

På vevstakslagerna finns ingen skåra och sen fanns där en kanal i staken som ja först trodde va till smörjning av kolvbulten men kanalen går bara ut i sidan till ingenting, någon som vet vad denna kanal har för funktion??

https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178782/178782-58aeeb482e5324e223618ccb68df93da.jpg

Här hittade jag en reduceringsventil i oljepumpen som hade satt sig halvt öppnad :s ja då blir där ju inte särskilt bra oljetryck.. fattar inte varför där sitter en bredvid oljefiltret också hade väl räckt med en? Aja så kan de vara.

Nu i helgen är det Elmia som gäller för hela slanten så blir inget meck då så blir till att vänta till nästa helg smile pusshej

4 Inlägg
10 maj 2013
#44
Godmorgon gott folk!! Uppdatering..

Skrev tidigare om en ventil i "oljefilterhållarhuset" detta är en bypass ventil ifall oljefilter skulle bli igensatt, har alltså inget med oljetryck att göra, fel av mig :S

I alla fall, hänt sedan senaste uppdateringen:

Svarvat av 300 gram på axeln mellan kamremmen och oljepumpen
https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178782/178782-ba152b5e9364aaa148caa3a99cd5a11d.jpg

Pga MK3ans känsliga smörjsystem kommer vi göra lite små justeringar för att förbättra detta, som tex på bilden nedan, skåror i lagringarna som glider på oljefilm, istället för att oljan har lämnat bussningen efter 180 graders rotation så tack vare spåren kan oljan fördelas jämnare över hela bussningen
https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178782/178782-f92e1556e4b72a0d48b4200330265b7f.jpg

Har gett mig på att lätta kolvarna för hand, får se vad de kan bli för resultat, de kanske havererar, vem vet tongue

Här är en orginal kolv
https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178782/178782-d6759250f107c0d0d37df9f4f82b37a7.jpg

Här är en dålig kolv jag använde att experimentera med, med modifieringar som gjorts på denna kolv bör ja kunna skala av 20 gram per kolv
https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178782/178782-4160ae7ed3067cd299b2e9cef81ed1d6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178782/178782-021bfe38b6667ec40ba73390e01cafd5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178782/178782-0ffa60185a21421752d8dbd957b0a87d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178782/178782-d1e66acda3d4b445199a1f23106f9ff8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178782/178782-68861b9e806ce975aa376f787065afa3.jpg

Prototypkolven är bara grovhuggen så jag skulle kunna veta ungefär vad jag skulle spara i vikt och ha en mall, slut resultatet kommer givetvis vara släta, jämna, identiska kolvar
Får se om det går att spara någon vikt på kolvbultarna och Eagel stakarna
Stakarna väger redan 100 gram mindre än original

Under tiden jag pillar med kolvar fixar Jim toppen
https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178782/178782-5e6e1b2d560fab151b06b6621ae218e5.jpg

Ställningarna till höger på bilden kommer användas senare när det ska viktas stakar
https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178782/178782-9b35ae5ec4c64f0de7158efd2dd88b7d.jpg

Over And Out!!

866 Inlägg
10 maj 2013
#45
Tänk på att tar du vingarna på kolven så är det större risk för högre down leak och även då för höga teperaturer vid ringspåren. Detta för att kolven tillåts en höger vinkel mot cylinder linjen. Och Det är ingen större mening med det då varvtalregistert på 7M motorn slutar vid 6500 V/min och med 91mm i slag så blir den inte högvarvig men väldigt höga arbetstryck (vridmoment) så kolvarna behöver stadga i cylindern.
Toppen Avgasportarna !!!! Kattastrof!! Ska ta ett foto hur det kan se ut när det funkar.
Trevligt at ni är igång! :-)

4 Inlägg
10 maj 2013
#46
tekniknissen1 skrev:
Tänk på att tar du vingarna på kolven så är det större risk för högre down leak och även då för höga teperaturer vid ringspåren. Detta för att kolven tillåts en höger vinkel mot cylinder linjen. Och Det är ingen större mening med det då varvtalregistert på 7M motorn slutar vid 6500 V/min och med 91mm i slag så blir den inte högvarvig men väldigt höga arbetstryck (vridmoment) så kolvarna behöver stadga i cylindern.
Toppen Avgasportarna !!!! Kattastrof!! Ska ta ett foto hur det kan se ut när det funkar.
Trevligt at ni är igång! :-)

Är medveten om att kolvar är koniska, 7m kolvarna är 0,8 mm mindre längst upp jämfört med vingspetsarna, men kolven med avslipade vingar har samma mått som dom med vingar, diametern börjar inte minska för än 6mm ovanför den avslipade kanten, så i min teori så ska de inte påverka något, har du provat detta på 7m kolvar? eller det är tumregel när man håller på med kolvar överlag?

Tanken med viktminskning är inte höga varv utan gasrespons, hade dock tänkte flytta varvstoppen till 7000 eller 7500 rpm i framtiden

Jasså ja de får du gärna göra big_smile
Vet inte om Woopiloop frågade dig om du hade eller visste någon som hade Lexus LLM? Vi jagar sådan för tillfället

866 Inlägg
10 maj 2013
#47
Okej .. Det som är intressant är avståndet från kolvbultens centrum till vingspetsen. Du minskar avståndet så tillåts kolven att röra sig något mer då stödpunkten ligger närmare centum på kolvbulten. Så kolvspelet har inget med det att göra. Vi provade med CP kolvar i 7M motorn som var typ 85 gram lättare en ross och det var ingen som helst skillnad. på respons eller effekt men där imot så gav CP kolvarna upp vid 800 Nm och 3-4000 mil
Då var det kolvrings balken mella först och andra ring som blev så utmattad att den lämnade kolven :-)
Inget komp och blårök men oftast så gick det att rädda då kolvingarna låg staplade på ringbalken mellan andra  ringen och oljerings spåret.
Vi slipa kammar med duration på 286 med 9 mm lyft med större ventiler och porta för bättre differans mellan insug och avgas men 5700 V/min var det stopp för vride 1144 Nm. Så Det är inte lönt att försöka varva en 7M motor med så långt slag med så litet borr. Små ventiler och rätt dåligt ned plats för större. det gick på avgas sidan och gå upp några mm. Det som kan göras för att förbättra flödet är i förbränings rummet som är skit dåligt och även avgaskanalen. Insug OK!
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-89f127a75b9aed2fc940ec32806b529e.jpg


   Som ni ser så är det en dålig ofärdig topp som har skräpat på en hylla i 10 år!
Men det får duga smile Klämspalterna är bara ivägen då det var aldrigt tänkt att köra höga ladd i denna motorn
så man tar bort dom så man kan utnyttja öppning arean på ventilerna mycket bättre, även lite vid ventilsätet ut mot cylinderväggen. Detta gör man på båda sidor. Referens vinkelen tar man i mellan ventilena. Spar 2-3 mm klämspalt vid pilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-b2c026c70ab0ce935a2631ab4b474590.jpg

På avgasporten sitter där 2 knölar (vid pilarna) jämna till dom och även som vid vänstra porten är där något som inte ska var där.   Detta ökar flödet på avgas från 170 CFM till 183 CFM vid 6,5 mm lyft och 225 till 230 CFM insug så differansen bli bättre.  Nu ska jag ta en kall Öl !! god natt !!big_smile

866 Inlägg
12 maj 2013
#48
Sitter och är bakis så jag kan lika järna skriva lite om erfarenheter om 7M big_smile
Oljesystemet är inte så dåligt men dom hade lite otur när dom tänkte !!
Kylningen till oljan ligger på överflödet från oljepumpen med den yttre tryckregulatorn. Det funkar när Esster 68 är ute och kör men inte för Kalle 18 med smeknamnet Blyfot.big_smile
Då oljan blir varm så ökar genomflödet för viscositeten minskar i oljan. Detta är rätt korkat då minskar oljemängden till oljekylaren med mindre kylning som följd roll

Men det har en fördel !! Oljepumpen är överdimensionerad. Tanken var att den skulle försörja både motorn och oljekylen så plockar man bort den yttre regulatorn med filterhus och monterar en adapter och drar det över en separat filterhållare och 16 radig oljekyl. Då går all olja till motorn kyld. !
Ett vevlagerna går ner på dessa motorer är just detta att olje flödet blir för högt på grund av hög oljetemperatur.
Det du nämde att där är en kanal på dom övre lagerhalverna på ramlagerna är kanalen till vevlager kanalen.
Den ligger i linje med hålet i vevaxelen så flödet kan hållas hög både i genom ram och till vevlager.
Det som händer när oljetemperaturen blir hög och man ligger på högre varv är att centrifugalkraften ökar flödet ut till vevlagerna och lager spelet håller inte imot på grund av den låga densiteten i oljan så får man olje brist i lagret ?
Då tänker man , Men om flödet ökar så ska det väl inte vara några problem ? Men man har ett törstigt ramlager med! Och det innebär att man inte har tryck ut till ramlagert men ett högt flöde. Hög temp och lågt tyck?
Då kommer något som kallas kavitation. Slarvitt kan man säga att oljan koka och det är inte bra för lagret som får skader och kan inte hålla kvar oljefilmen.
Så får man ner temperaturen på oljan så håller motorn skit bra. Det som man kan säga är att när motorn har gått  20 000 mil så blir det 2 resor värre då lager spelen har ökat på grunda av slitage.
På stakarna är det oljekylningen till kolvarna men på ´GTE motorn sitte det även i blocket men inte på GE motorn
så Toyota tyckte väl att det var onödigt att plugga dom på GTE motorn. Men det är int fel att plugga dom på en GTE motor.smile
Senast redigerat av tekniknissen1 (12 maj 2013)


Sök