Sitter och är bakis så jag kan lika järna skriva lite om erfarenheter om 7M
Oljesystemet är inte så dåligt men dom hade lite otur när dom tänkte !!
Kylningen till oljan ligger på överflödet från oljepumpen med den yttre tryckregulatorn. Det funkar när Esster 68 är ute och kör men inte för Kalle 18 med smeknamnet Blyfot.
Då oljan blir varm så ökar genomflödet för viscositeten minskar i oljan. Detta är rätt korkat då minskar oljemängden till oljekylaren med mindre kylning som följd
Men det har en fördel !! Oljepumpen är överdimensionerad. Tanken var att den skulle försörja både motorn och oljekylen så plockar man bort den yttre regulatorn med filterhus och monterar en adapter och drar det över en separat filterhållare och 16 radig oljekyl. Då går all olja till motorn kyld. !
Ett vevlagerna går ner på dessa motorer är just detta att olje flödet blir för högt på grund av hög oljetemperatur.
Det du nämde att där är en kanal på dom övre lagerhalverna på ramlagerna är kanalen till vevlager kanalen.
Den ligger i linje med hålet i vevaxelen så flödet kan hållas hög både i genom ram och till vevlager.
Det som händer när oljetemperaturen blir hög och man ligger på högre varv är att centrifugalkraften ökar flödet ut till vevlagerna och lager spelet håller inte imot på grund av den låga densiteten i oljan så får man olje brist i lagret ?
Då tänker man , Men om flödet ökar så ska det väl inte vara några problem ? Men man har ett törstigt ramlager med! Och det innebär att man inte har tryck ut till ramlagert men ett högt flöde. Hög temp och lågt tyck?
Då kommer något som kallas kavitation. Slarvitt kan man säga att oljan koka och det är inte bra för lagret som får skader och kan inte hålla kvar oljefilmen.
Så får man ner temperaturen på oljan så håller motorn skit bra. Det som man kan säga är att när motorn har gått 20 000 mil så blir det 2 resor värre då lager spelen har ökat på grunda av slitage.
På stakarna är det oljekylningen till kolvarna men på ´GTE motorn sitte det även i blocket men inte på GE motorn
så Toyota tyckte väl att det var onödigt att plugga dom på GTE motorn. Men det är int fel att plugga dom på en GTE motor.