PROVKÖRNING
Kontroll Funktion, skador, kärvning, körbarhet. Vid körning görs slutlig kontroll av system 1 - 8 med bland annat iakttagelser/felindikationer som grund. Om provkörning utförs före kontroll av system 1 - 8 ska iakttagelser/
TSFS 2010:84
felindikationer ligga till grund för fortsatt kontroll. Brist som kan hänföras till viss position ska föras där. Exempel på brister som konstaterats vid besiktningen, och som därmed kan hänföras till en viss position, är
- konstaterad skada/skevhet i stomme eller hjulupphängning som medför försämrad körbarhet,
- påtaglig sneddragning vid bromsning på väg, eller
- tecken på felaktig bromskraftfördelning som förstärks vid provkörning, pulserande bromsverkan som förstärks vid provkörning. (Texten hämtad på sidan 84 från:
http://transportstyrelsen.se/Global/Reg … 010-84.pdf)
Dvs. att om besiktningsmannen/kvinnan inte provkör bilen så är inte besiktningen slutförd och dom gör ett tjänstefel. ( undantag om det inte finns någon möjlighet för personen i fråga att få plats i fordonet och ingen annan kollega som får plats finns tillgänglig.)
Däremot får de inte vara vårdslösa med ditt fordon. Om det är något speciellt med era bilar förklara det då till den som besiktigar istället för att hålla käften och bara vara misstänksamma. Den som besiktiar bilen kanske inte är beredd på att bilen som ska ha 200hk har 5-600 hk, sinterlamell och fan & hans moster. Besiktnings organen är försäkrade och ska ersätta skador som inte har orsakats av brister på fordonet utan av dåligt handhavande.