Hur reagerar besiktningsmännen på sinterlamell?

Audi_powah
15 juli 2012 · 1 515 Inlägg

Dirtymike skrev:

Audi_powah skrev:

Dirtymike skrev:

Jag gör det varje gång.
Min Ford Excursion blev spegelös förra gången så ingen rör mina bilar längre.
Du ska ha i tanke att så fort dom har sönder din bil så får du stå för det sj.

Aj då, illa!... Mjo, vad jag hört och läst så får man knappt ett öre som ersättning heller.

Men de kan inte neka och säga, " vi måste få köra, annars blir du inte godkänd" eller liknande?

Jag fick pynta 3500kr.
Nope det kan dom inte.

Oj, inte kul! Sista gången de kör någon utav mina bilar då, tack! smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
stoltosmart
15 juli 2012 · 885 Inlägg

Dirtymike skrev:

Audi_powah skrev:

Dirtymike skrev:

Jag gör det varje gång.
Min Ford Excursion blev spegelös förra gången så ingen rör mina bilar längre.
Du ska ha i tanke att så fort dom har sönder din bil så får du stå för det sj.

Aj då, illa!... Mjo, vad jag hört och läst så får man knappt ett öre som ersättning heller.

Men de kan inte neka och säga, " vi måste få köra, annars blir du inte godkänd" eller liknande?

Jag fick pynta 3500kr.
Nope det kan dom inte.

Men detta kan jo inte stämma hört om många som fått ersättning ifrån bilprovningen när de har haft sönder bilar

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
KHRacing
15 juli 2012 ·

Dirtymike skrev:
Jag gör det varje gång.
Min Ford Excursion blev spegelös förra gången så ingen rör mina bilar längre.
Du ska ha i tanke att så fort dom har sönder din bil så får du stå för det sj.

Det där stämmer inte Mike, SBP / andra besiktningsorgan har speciella försäkrningar så ggör att de är försäkrade emot liknande skador från det att fordonet rullar in i hallen tills efter provkörningen.

Källa: SwedaC smile

har heller aldrig hört talas om att man kan neka dem provkörningen o köra själv. skall se te att testa detta nästa gång, tack för tipset

TonyWallin
17 juli 2012 · 32 Inlägg

Tack för svaren folks!

Dirtymike
17 juli 2012 · 1 532 Inlägg

KHRacing skrev:

Dirtymike skrev:
Jag gör det varje gång.
Min Ford Excursion blev spegelös förra gången så ingen rör mina bilar längre.
Du ska ha i tanke att så fort dom har sönder din bil så får du stå för det sj.

Det där stämmer inte Mike, SBP / andra besiktningsorgan har speciella försäkrningar så ggör att de är försäkrade emot liknande skador från det att fordonet rullar in i hallen tills efter provkörningen.

Källa: SwedaC smile

har heller aldrig hört talas om att man kan neka dem provkörningen o köra själv. skall se te att testa detta nästa gång, tack för tipset

Jag var på dom.
Jag brukar inte ge mig men jag fick pynta sj.

Jeep J20 (1978)
discokapten Kapten på disco!
17 juli 2012 · 1 729 Inlägg

Dirtymike skrev:

KHRacing skrev:

Dirtymike skrev:
Jag gör det varje gång.
Min Ford Excursion blev spegelös förra gången så ingen rör mina bilar längre.
Du ska ha i tanke att så fort dom har sönder din bil så får du stå för det sj.

Det där stämmer inte Mike, SBP / andra besiktningsorgan har speciella försäkrningar så ggör att de är försäkrade emot liknande skador från det att fordonet rullar in i hallen tills efter provkörningen.

Källa: SwedaC smile

har heller aldrig hört talas om att man kan neka dem provkörningen o köra själv. skall se te att testa detta nästa gång, tack för tipset

Jag var på dom.
Jag brukar inte ge mig men jag fick pynta sj.

Synd att du gav dig, antingen så snackar du skit eller så är det katastrof, sbp HAR försäkringar just för skador åsamkade av besiktningsmän...

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Alex-s Bakhjulskrafs
17 juli 2012 · 1 479 Inlägg

discokapten skrev:

Dirtymike skrev:

KHRacing skrev:
Det där stämmer inte Mike, SBP / andra besiktningsorgan har speciella försäkrningar så ggör att de är försäkrade emot liknande skador från det att fordonet rullar in i hallen tills efter provkörningen.

Källa: SwedaC smile

har heller aldrig hört talas om att man kan neka dem provkörningen o köra själv. skall se te att testa detta nästa gång, tack för tipset

Jag var på dom.
Jag brukar inte ge mig men jag fick pynta sj.

Synd att du gav dig, antingen så snackar du skit eller så är det katastrof, sbp HAR försäkringar just för skador åsamkade av besiktningsmän...

har haft flera bilar på jobb där besiktningsmän förstört saker. bla ryckt loss hela handbromsspaken så den knäckts från fästet. bilägarna får själva hosta upp kostnaderna + ombes

Senast redigerat av Alex-s (17 juli 2012)

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
discokapten Kapten på disco!
17 juli 2012 · 1 729 Inlägg

Alex-s skrev:

discokapten skrev:

Dirtymike skrev:

Jag var på dom.
Jag brukar inte ge mig men jag fick pynta sj.

Synd att du gav dig, antingen så snackar du skit eller så är det katastrof, sbp HAR försäkringar just för skador åsamkade av besiktningsmän...

har haft flera bilar på jobb där besiktningsmän förstört saker. bla ryckt loss hela handbromsspaken så den knäckts från fästet. bilägarna får själva hosta upp kostnaderna + ombes

Om sakerna är dåliga ifrån början, JA! Men om en besiktningsman kör sönder en spegel eller rent av hela bilen ( http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4990394.ab ) så ersätts det såklart, något annat är det inte frågan om! Tror du mig inte så kan du ringa närmaste besiktning och fråga om deras ansvarsförsäkring.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Kooza
17 juli 2012 · 234 Inlägg

PROVKÖRNING

Kontroll Funktion, skador, kärvning, körbarhet. Vid körning görs slutlig kontroll av system 1 - 8 med bland annat iakttagelser/felindikationer som grund. Om provkörning utförs före kontroll av system 1 - 8 ska iakttagelser/
TSFS 2010:84

felindikationer ligga till grund för fortsatt kontroll. Brist som kan hänföras till viss position ska föras där. Exempel på brister som konstaterats vid besiktningen, och som därmed kan hänföras till en viss position, är
- konstaterad skada/skevhet i stomme eller hjulupphängning som medför försämrad körbarhet,
- påtaglig sneddragning vid bromsning på väg, eller
- tecken på felaktig bromskraftfördelning som förstärks vid provkörning, pulserande bromsverkan som förstärks vid provkörning. (Texten hämtad på sidan 84 från: http://transportstyrelsen.se/Global/Reg … 010-84.pdf)

Dvs. att om besiktningsmannen/kvinnan inte provkör bilen så är inte besiktningen slutförd och dom gör ett tjänstefel. ( undantag om det inte finns någon möjlighet för personen i fråga att få plats i fordonet och ingen annan kollega som får plats finns tillgänglig.)

Däremot får de inte vara vårdslösa med ditt fordon. Om det är något speciellt med era bilar förklara det då till den som besiktigar istället för att hålla käften och bara vara misstänksamma. Den som besiktiar bilen kanske inte är beredd på att bilen som ska ha 200hk har 5-600 hk, sinterlamell och fan & hans moster. Besiktnings organen är försäkrade och ska ersätta skador som inte har orsakats av brister på fordonet utan av dåligt handhavande.

Mvh// Mattias
Honda Civic "Mb6 VTI" (1998)
Volvo 855 AWD "Halna stuket" (1997)
Dirtymike
17 juli 2012 · 1 532 Inlägg

discokapten skrev:

Dirtymike skrev:

KHRacing skrev:

Det där stämmer inte Mike, SBP / andra besiktningsorgan har speciella försäkrningar så ggör att de är försäkrade emot liknande skador från det att fordonet rullar in i hallen tills efter provkörningen.

Källa: SwedaC smile

har heller aldrig hört talas om att man kan neka dem provkörningen o köra själv. skall se te att testa detta nästa gång, tack för tipset

Jag var på dom.
Jag brukar inte ge mig men jag fick pynta sj.

Synd att du gav dig, antingen så snackar du skit eller så är det katastrof, sbp HAR försäkringar just för skador åsamkade av besiktningsmän...

Forden är mitt företag utåt på arbetsplatsen så jag var måttligt förbannad. Tog en vecka att få en ny spegel och en vecka med konstiga blickar när jag kom med bilen. Inte kul hos potentiella kunder.

Jeep J20 (1978)
NIzmO Ollikkala Racing
20 juli 2012 · 1 724 Inlägg

Min sinter har våran besiktningsstation klarat med bravur varje gång, kör man "fel" med min slår det i hela bakvagnen pga unibals men inte hört det hittills.

Brukar inte äns åka med dom när dom kör runt huset och i bromsprovaren för känns som att det är större chans att dom är på bra humör och inte gnäller när man inte är på som en igel, vet själv hur det är då jag jobbar på verkstad och är inte så förtjust i när kunder hänger över axeln.

- Time Attack -
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
Alex-s Bakhjulskrafs
21 juli 2012 · 1 479 Inlägg

NIzmO skrev:
vet själv hur det är då jag jobbar på verkstad och är inte så förtjust i när kunder hänger över axeln.

samma här! skitjobbigt när folk ska glo när man skruvar

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
stuntman Bilinspektör
4 september 2012 · 47 Inlägg

Feel! tongue Blir en tvåa på provkörning ej utförd, om ni ej låter. Därimot kan ni göra ett undantag där ni kan köra, men det är väldigt sällan det beviljas smile

Bilinspektör
simonfalun Mångfifflare
13 maj 2013 · 299 Inlägg

Vet att jag lyfter en gammal tråd nu, men bättre det än att starta en ny. Jag vill gärna ha en källa på att jag inte behöver låta bilprovningen köra.

BMW 525iT "E61" (2005)
Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang