3216
Sök

Vevhusventilation Saab 9-5 -00

24 Inlägg
11 maj 2013
Trådstartare
#1
Hej!

för ett par veckor sedan tändes oljelampan en kort sekund i en skarp kurva. jag kollade då oljenivån och på stickan fanns ingen olja. Hällde i ungefär 2dl och sen var det olja på stickan. Kollade sedan vevhusventilationen och det lilla jag kollade märkte jag ingen "gegga", inte var den någon gegga heller på oljestickan.

Frågan är då. Ska jag byta till den nya versionen av vevhusventilation? Turbon är bytt för 3000 mil sedan så den borde inte dra någon olja. Eller är det så illa att den är påväg att rasa pga att vevhusventilationen inte byttes vid samma tillfälle?

Mvh Samuel


Hemmainstruktör
641 Inlägg
12 maj 2013
#2
Börja med att kolla att oljenivån är korrekt. Varmkör motorn, vänta 5min å sen ska oljenivån fyllas upp till översta delen av platta delen på stickan, skillnaden mellan min-max på stickan är 1 liter så att det bara är olja längst ner på stickan räcker inte.

Vevhusvent kan orsaka att bilen dricker olja, satsen är inte dyr så skulle föreslå att upgradera och kolla att slangen mellan ventilkåpan och spjällhuset är hel och att backventilen fungerar. När man upgraderar ventilationen ska man även passa på att rengöra huset i ventilkåpan, brukar bli igenkoksade där också.

Rengjordes oljesilen vid turbobyte? Sämre oljeflöde pga igensatt sil är nog vanligaste orsaken att trbona ger sig, vevhusvent som brukar sätta igen den.

Äldre 9-5 är ju knappt värda något längre så om man måste lämna in bilen för åtgärder kanske det inte är värt det men om man gör det själv så blir inte delarna dyra sålänge man inte åker på att byta turbo igen.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

24 Inlägg
12 maj 2013
Trådstartare
#3
förra ägaren bytte turbon och han sa att inget var gjort med vevhusventilationen.

Men jag tror jag tar och byter den ändå för förr eller senare kommer det uppstå problem

Tack för hjälpen!


342 Inlägg
12 maj 2013
#4
Glöm inte rengöra oljetråget och byta silen när du ändå håller på, det är med största sannolikhet rätt koksat där nere, om den inte rengjordes vid turbobytet.

Precis som Crilly säger så beror dom allra flesta turborasen på 9-5:orna, på bristfällig smörjning, p.g.a oljekoks som täppt till silen.

Forska inte för långt upp i motorn bara om du har tråget nere, då kommer du upptäcka att du behöver nya vev och ramlager! Kul att kunna se in i framtiden smile

1 020 Inlägg
13 maj 2013
#5
Kolla även över bultarna till toppen
Min drack rätt mycket olja , visade sig att bultarna. Var lösa.
Böt bultarna o nu har oljeproblemet upphört

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

24 Inlägg
13 maj 2013
Trådstartare
#6
andreas1 skrev:
Kolla även över bultarna till toppen
Min drack rätt mycket olja , visade sig att bultarna. Var lösa.
Böt bultarna o nu har oljeproblemet upphört

Det var som fan! ah det får jag ta och kolla, tack!


24 Inlägg
13 maj 2013
Trådstartare
#7
olof102 skrev:
Glöm inte rengöra oljetråget och byta silen när du ändå håller på, det är med största sannolikhet rätt koksat där nere, om den inte rengjordes vid turbobytet.

Precis som Crilly säger så beror dom allra flesta turborasen på 9-5:orna, på bristfällig smörjning, p.g.a oljekoks som täppt till silen.

Forska inte för långt upp i motorn bara om du har tråget nere, då kommer du upptäcka att du behöver nya vev och ramlager! Kul att kunna se in i framtiden smile

Men ifall ramlager och veven är kass borde väll det höras?



Sök