2721
Sök

Volvo 740 tic trim

1 938 Inlägg
14 maj 2013
#82
jocke-1991 skrev:
om de är så mkt köra med, kan man sätta nån stadigare automatlåda på dom motorerna å de passa?

Jag vill på ett vänligt sätt avråda dig från att trimma din 740 turboautomat med tanke på hur din livssituation ser ut, det finns garanterat ombyggda automatlådor som håller, men det kostar.

På tiden då 740 var en poppis bil i mina kretsar var det några som körde automat, och dom höll inte särskilt bra.
Inte för att det var några konstigheter att byta växellåda på en sådan bil, men med tanke på din situation kan det kosta dig mer än det smakar om du skall lämna bort bilen för att få jobb gjorda.

Thedriftking
14 maj 2013
#83
Roger plockar ut 502hk @2bar med en Std b230fb botten, renoverad 531 med K-kam.
Så visst går de att få en driftsäker motor på 300hk för en billig peng wink gäller att veta va man gör..

Hatar folk som bara klickar på köp knappen, gäller att använda huvudet och förstå hur man ska få en användbar motor.. Mycket uträkningar på eget insug, grenrör, turbo, kanalstorlek/area m.m

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
14 maj 2013
#84
Thedriftking skrev:

Hatar folk som bara klickar på köp knappen, gäller att använda huvudet och förstå hur man ska få en användbar motor.. Mycket uträkningar på eget insug, grenrör, turbo, kanalstorlek/area m.m


Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

429 Inlägg
14 maj 2013
Trådstartare
#85
förstår att lådan inte håller så bra, därför ja vill få tag i en stadigare ev.
men arbetet kommer inte kosta spec mkt även om ja lämna bort de då ja lämna de till en skola där lärarna ä duktig på skruva.

1 938 Inlägg
14 maj 2013
#86
Thedriftking skrev:
Roger plockar ut 502hk @2bar med en Std b230fb botten, renoverad 531 med K-kam.
Så visst går de att få en driftsäker motor på 300hk för en billig peng wink gäller att veta va man gör..

Hatar folk som bara klickar på köp knappen, gäller att använda huvudet och förstå hur man ska få en användbar motor.. Mycket uträkningar på eget insug, grenrör, turbo, kanalstorlek/area m.m

Jag bara måste få fråga varför du hade smidda kolvar (antar eftermarknads?) och hprofil vevstakar i din 740 med 400 hk om en standardbotten klarar av 502hk?
Uträkningarna på insuget, grenröret, turbon och dina kanalstorlekar/areor lär ju inte förändra hur mycket dina vevstakar klarar av i belastning.

Insuget på en turbomotor är ingen direkt kärnfysik att räkna ut, även dom fulaste hemmagjorda insugen brukar oftast fungera bra om än inte helt jämnt flödande, vilket inte heller ett originalinsug är.

Ett "dåligt" hemmabyggt insug utan större uträkningar kan ha jämnare flöde till alla cylindrar än ett originalinsug, gäller oftare vid sidmatade insug dock. Inte helt sällan som den sista och första cylindern har problem med spikningar pga ojämnt tryck från dom olika insugsrören från plenumet in i toppen.

Skulle våga påstå att ett insug som är matat centralt knappt går att misslyckas med till en turbomotor, byggger du med trattar och har rekorderlig volym på plenumet så har man garanterat ett bättre insug än originalinsuget hur man än burit sig åt, mer eller mindre. Optimalt vet jag inte, men iaf bättre flöde och fullt tillräckligt för dom flesta.

Mycket av det som går att hämta i toppen brukar vara utformning på kanaler som är fel, sällan mycket som behöver tas bort för att öka diametern/arean/storleken på kanalen.

Grenrör till en turbomotor skulle jag vilja påstå är ännu enklare att lyckas med än insuget, med lika långa rör kan du inte misslyckas, med en viss skillnad på rörlängden kan man inte heller misslyckas, flödet blir bättre än original och vinningen blir mindre avgasmottryck.

4 149 Inlägg
14 maj 2013
#87
_Performance_ skrev:
zemet skrev:
_Performance_ skrev:
Det går att plocka ur 350hk för garanterat mindre än 30k ! köp bra begagnande saker det kommer du långt på !B230FK-96 helrenoverad -11, TB381 turbo från B204FT, IC från Saab 9k, 940 grenrör, 390cc spridare, malpassi prog BTR 1-1.2, 531 topp, K-kam. Denna setup ger 290hk/474nm WHP@ 1.7bar. Dvs nästan 350hk i motorn.

b230fk 11k
turbo 9k
531 top 1,5k?
spridare 1k
k kam 0.3k
btr 1k?
grenrör 0.5k

ungefär 24K

Och då har du inte räknat med sprut och bränslepump.

Nira kostar ju nästan 10K beg. Ms kostar en tredjedel men det är ändå 3K

Pumpen kostar 1k?

Sedan vill man kanske ha en dumpventil för någon tusenlapp till.

Och sedan har han ingen bra IC. det kostar någon tusenlapp till.

Sedan ska man väll ha ett bra luftfilter för 1k

så 24 + 3k för MS + pump 1k+ IC 1k + dump 1k + luftfilter 1k = 31K

Sedan ska man ha växellåda ,koppling , diff och förstärkt momentstag fjädrar och dämpare mm.

Jag tror det är svårt att bygga en 350 hk bil under 30K som sagt.

b230fk ny renoverad 5k inklusive grenrör och topp
turbo 1.5k
531 topo 0k
spridare 0.5k
k kam 0.3k
btr 1k
grenrör 0k
Autotech boxarna 4-5k
Soppapump 0.8k
Koppling och tryckplatta 2k
Vanlig återcirkulerande dump. 0k
Körs på 1031 axel med m45 låda. !

Han hade bra kontakter som fick tag på allt så billigt då:) Men då har han ju originalgrejer i motorn, inga H stakar lr smidda kolvar osv?


429 Inlägg
14 maj 2013
Trådstartare
#88
okey:-)

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
14 maj 2013
#89
zemet skrev:
_Performance_ skrev:
zemet skrev:
b230fk 11k
turbo 9k
531 top 1,5k?
spridare 1k
k kam 0.3k
btr 1k?
grenrör 0.5k

ungefär 24K

Och då har du inte räknat med sprut och bränslepump.

Nira kostar ju nästan 10K beg. Ms kostar en tredjedel men det är ändå 3K

Pumpen kostar 1k?

Sedan vill man kanske ha en dumpventil för någon tusenlapp till.

Och sedan har han ingen bra IC. det kostar någon tusenlapp till.

Sedan ska man väll ha ett bra luftfilter för 1k

så 24 + 3k för MS + pump 1k+ IC 1k + dump 1k + luftfilter 1k = 31K

Sedan ska man ha växellåda ,koppling , diff och förstärkt momentstag fjädrar och dämpare mm.

Jag tror det är svårt att bygga en 350 hk bil under 30K som sagt.

b230fk ny renoverad 5k inklusive grenrör och topp
turbo 1.5k
531 topo 0k
spridare 0.5k
k kam 0.3k
btr 1k
grenrör 0k
Autotech boxarna 4-5k
Soppapump 0.8k
Koppling och tryckplatta 2k
Vanlig återcirkulerande dump. 0k
Körs på 1031 axel med m45 låda. !

Han hade bra kontakter som fick tag på allt så billigt då:) Men då har han ju originalgrejer i motorn, inga H stakar lr smidda kolvar osv?

Allt handlar om hur ivrig man är, kikar man tex sävar turbo TPC svenska 200/700/900 klubbarna så finns det folk som säljer till vettiga priser. Blocket och här på garaget försöker folk verkligen få ut varenda krona för sina saker. Jajamen helt original botten. tongue
Senast redigerat av _Performance_ (14 maj 2013)

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

Thedriftking
14 maj 2013
#90
Glesmark, hade de bara för jag kunde och att jag fick ett bra pris!
Motorn va byggd för mera än 400 men jag behövde inte mera.

429 Inlägg
14 maj 2013
Trådstartare
#91
okey:-) bra ja få tips var man kan köpa billigare:-)


Sök