Thedriftking skrev:
Roger plockar ut 502hk @2bar med en Std b230fb botten, renoverad 531 med K-kam.
Så visst går de att få en driftsäker motor på 300hk för en billig peng
gäller att veta va man gör..
Hatar folk som bara klickar på köp knappen, gäller att använda huvudet och förstå hur man ska få en användbar motor.. Mycket uträkningar på eget insug, grenrör, turbo, kanalstorlek/area m.m
Jag bara måste få fråga varför du hade smidda kolvar (antar eftermarknads?) och hprofil vevstakar i din 740 med 400 hk om en standardbotten klarar av 502hk?
Uträkningarna på insuget, grenröret, turbon och dina kanalstorlekar/areor lär ju inte förändra hur mycket dina vevstakar klarar av i belastning.
Insuget på en turbomotor är ingen direkt kärnfysik att räkna ut, även dom fulaste hemmagjorda insugen brukar oftast fungera bra om än inte helt jämnt flödande, vilket inte heller ett originalinsug är.
Ett "dåligt" hemmabyggt insug utan större uträkningar kan ha jämnare flöde till alla cylindrar än ett originalinsug, gäller oftare vid sidmatade insug dock. Inte helt sällan som den sista och första cylindern har problem med spikningar pga ojämnt tryck från dom olika insugsrören från plenumet in i toppen.
Skulle våga påstå att ett insug som är matat centralt knappt går att misslyckas med till en turbomotor, byggger du med trattar och har rekorderlig volym på plenumet så har man garanterat ett bättre insug än originalinsuget hur man än burit sig åt, mer eller mindre. Optimalt vet jag inte, men iaf bättre flöde och fullt tillräckligt för dom flesta.
Mycket av det som går att hämta i toppen brukar vara utformning på kanaler som är fel, sällan mycket som behöver tas bort för att öka diametern/arean/storleken på kanalen.
Grenrör till en turbomotor skulle jag vilja påstå är ännu enklare att lyckas med än insuget, med lika långa rör kan du inte misslyckas, med en viss skillnad på rörlängden kan man inte heller misslyckas, flödet blir bättre än original och vinningen blir mindre avgasmottryck.