3595
Sök

Baslåda dödar stereo

21 Inlägg
10 maj 2013
Trådstartare
#1
Hejsan har nu fått ett litet problem!
När de basar för mycket startar stereon om sig vad är felet?
Har kontrolerat kablarna och dessa ser intakta ut har 25mm + och 25mm - kablar.
Batteriet är lite halvdant men generatorn laddar som den ska men ska kolla kolena lite senare.

Har Kicker KS5,25 och Kicker KS6*9 I hatthyllan
Kicker slutsteg på 1000 watt
och en kicker låda med dubla kicker 12"are

Högtalarna är kopplade till stereon och basen går på steget.

All hjälp uppskattas.
Tack på förhand!


21 761 Inlägg
10 maj 2013
#2
Blinkar bilens lampor tydligt när du spelar så där högt?

Med tanke på att stereon driver högtalare på sina utgångar så gäller det att även den har bra strömförsörjning, mät så nära stereon som möjligt vilken spänning det visar när du vrider upp volymen ordentligt. smile

21 Inlägg
10 maj 2013
Trådstartare
#3
Hejsan, ska testa att mäta stömmen, men observera att detta fenomen endast händer när basen är inkopplad, sänker jag basen eller kopplar ur strömmingen så fungerar de utmärkt. Har kunnat basa felfritt innan.
Och ja under kraftig basning så lyser de andra lamporna mindre ( instrumentpanel osv) men de har de gjort innan också hmm

Tack!


SAAB I HJÄRTAT
25 Inlägg
10 maj 2013
#4
Jag hade liknande problem, sen började det brinna i stereon hmm

Med SAAB i hjärtat & turbotrycket i blodet!

21 Inlägg
11 maj 2013
Trådstartare
#5
De visar bra med ström till stereon iallafall även vid höga volymer, så strömmen verkar helt okej. smile


21 761 Inlägg
11 maj 2013
#6
Skumt, det enda jag vet som brukar orsaka att stereon startar om sig är för låg spänning. hmm

21 Inlägg
12 maj 2013
Trådstartare
#7
Helt sjukt med tanke på att de fungerade felfritt ända till ett par vecker sen, du tror inte att slutsteget kan vara dåligt? hmm


215 Inlägg
12 maj 2013
#8
Rallylappen skrev:
Helt sjukt med tanke på att de fungerade felfritt ända till ett par vecker sen, du tror inte att slutsteget kan vara dåligt? hmm

Om det fungerade bra för ett tag sedan kan det vara batteriet som börjar bli urladdat.
Kör du bara korta stäckor så hinner det inte laddas upp.

Hur många volt har du i batteriet?

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS

21 Inlägg
12 maj 2013
Trådstartare
#9
Tror du har rätt har bara 5 km till jobbet, batteriet är lite halvdant ska kolla närmre på de!
Tack för svaret smile


21 761 Inlägg
12 maj 2013
#10
Visst kan batteriet vara i dåligt laddat skick, men om batteriet och/eller generatorn är orsaken till att stereon stänger av sig så syns ju detta med spänningsmätningen som jag föreslog. smile

Vilken spänning visade det när du mätte?

21 Inlägg
14 maj 2013
Trådstartare
#11
De visar ju 12-13v när bilen är startad. så de verkar inte va problemet. hmm


Forummoderator
26 341 Inlägg
14 maj 2013
#12
Rallylappen skrev:
De visar ju 12-13v när bilen är startad. så de verkar inte va problemet. hmm

Vart mätte du för att få dessa värden?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

21 Inlägg
14 maj 2013
Trådstartare
#13
Har mätt på batteriet, stereon, slutsteget allt får schysst med ström :S


Forummoderator
26 341 Inlägg
14 maj 2013
#14
Rallylappen skrev:
Har mätt på batteriet, stereon, slutsteget allt får schysst med ström :S

Om bilen är på och du har 12-13v på batteriet så är det ganska klent..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

21 Inlägg
14 maj 2013
Trådstartare
#15
vad ska de ligga på då?, ska jag testa byta batteriet?

Bytte kolena i generatorn så den fungerar nog som den ska hmm


21 761 Inlägg
14 maj 2013
#16
Med ett bra laddat batteri och motorn på tomgång (åtminstone över 800 varv) med endast halvljuset påslaget bör laddspänningen kunna ligga runt 14-14,4 V nere på generatorn och på batteripolerna ska helst spänningen vara likadan. Gamla laddregulatorer kan ibland ligga ett par tiondelar lägre, tex 13,8 V. smile

Har man låg tomgång (typ 600 varv) så kan generatorn ligga på gränsen till att orka ge bra laddning och då är det inte säkert att den ens klarar av att hålla stabil spänning när man slår på halvljuset.


Sök