3567
Sök

Läcker olja ur fördelaren, vid rotorn. Volvo 855 1996

56 Inlägg
10 maj 2013
Trådstartare
Det sipprar olja ut ur fördelaren, sitter det nån slags packning/packbox vid rotorn som man måste byta?

MVH

14 Inlägg
12 maj 2013
Sitter en packbox där ja, bör gå att lirka ut försiktigt(!) på plats. Ta väck fördelarn så ser du:)
Går det inte så får man lyfta kamaxelbryggan, mycket jobb där..

204 Inlägg
14 maj 2013
Va samma för mig på min 740.Bytte ett par oringar så löste det sig. Vet inte om det ser likadant ut där dock.

2 250 Inlägg
15 maj 2013
Att trycka dit packboxen tillbaks, limma fast den eller byta till ny är bara att bota symptomen. Var glad att det är packboxfel, just där. Värre om det vore t ex vevaxeltätningen bakom svänghjulet som gett med sig.... Då blir det mer skruvande.
Nåväl, packboxen i tändfördelaren sitter inte så hårt, glider lätt ut när det blir tryck i vevhuset.
Och tryck i vevhuset blir det när vevhusventillationen blivit tät.... sitter under insugningsröret. Det kan även vara som så att returen från oljeseparatorn (ingår i vevhusventillationen) geggat igen, liksom diverse slangar.

Så innan du ordnar detta med packboxen, så bör du fixa ventillationen. Annars skjuter Du snart ut någon annan packbox.
På köpet så får du mindre blårök och bättre avgasvärden inför besiktningen.

Har skrivit om detta tidigare, liksom många andra...  Sök på mitt användarnamn, så hittar du förmodligen min beskrivning.

2 250 Inlägg
15 maj 2013

Sök