2878
Sök

Lancia delta hpe, går bara på 2...

8 Inlägg
26 mars 2013
Trådstartare
tjena

skulle förflytta min delta från ena garaget till ett annat idag! (sträcka på ca 4 mil) då det hände en grej!
kom lite mer än halvvägs då den plötsligt tappade nästan all kraft/ork.

stannade bilen, in under huven och kolla.

tog löst tändkablarna en för en och testade mig fram och lyckades konstatera att den bara gick på 2 burkar...

Dom två i mitten gick (2,an och 3,an) men inte dom två yttre! de vill säga (1,an och 4,an

lyckades få fram bilen dit jag skulle med lite hjälp,,

han inte få in bilen i garaget så den står ute och mörkret börja falla så jag gav upp skruvandet för idag!

tänkte höra här på forumet om de är nån som varit med om nått liknande problem?
så man har nån vägledning vad det kan vara!? i felsökandet!

tändspole?
fördelare?
kablarna?

tacksam för svar.
var liksom andra åkturen man tog med bilen sen den införskaffades så lite le blir man,

6 649 Inlägg
26 mars 2013
Prova skifta tändspolar, om du får ändrat symptom så är det "bara" att byta tändspolar.

Borde kunna fixa billigt härifrån: http://www.worldcarparts.co.uk/Store/Ta … fault.aspx

De/Dem

8 Inlägg
26 mars 2013
Trådstartare
aha! ska testas.
men om vi går lite djupare, och säger att de inte skulle bli någon ändrad symtom då
jag skiftar tändspolar! vad skulle mer kunna vara boven i de hela?

en polare trodde att toppackningen kunde ha gått då den bara går på 2? men de har väl inget med tändning
att göra?

glömde även skriva i inlägget att detta inträffade precis efter jag kört över en järnvägsövergång!
(det gick alltså inte 110kmh). rättare sagt i normal fart man brukar korsa en övergång!  men de skakar till ganska ändå i en bil som är stum som en gokart.

kan något ha lossna?

6 649 Inlägg
26 mars 2013
Tryckrör kan ha lossnat som satt dåligt, tveksamt att topplockspackningen går sönder pga korsar järnvägsspår ;P

De/Dem

8 Inlägg
26 mars 2013
Trådstartare
nää precis de sa jag också! tongue

ja de är väl bara börja leta sig fram när man får tid och ork!
surt när man bara har kört bilen 2 gånger sen den införskaffades! -.-

kom och tänka på en till sak!
är det något som kan ta stor skada då den kördes på bara 2 burkar en bit?
kolvar?
ventiler?
spridare?
katalysator?

eftersom de trycker väl på soppa som vanligt?
och de är två cylindrar som inte tänder så borde de bli ganska fett?

6 649 Inlägg
26 mars 2013
Katalysatorn tar mest stryk då den får i sig oförbränt bränsle, jobbar ju i 800-900 grader.

Jag körde med motorknack och spikningar under en månads tid med min gamla merca innan 1ans kolv sprack + block och topp menne..ja! Du bör ju inte köra med den så länge den går så pass dåligt.

Är du orolig bör du komp. testa

De/Dem

8 Inlägg
16 maj 2013
Trådstartare
Har glömt att uppdatera denna tråd kom jag på.
Felet på deltan Är Fixat smile  det Går en Kabel till Varje Tändspole Från Nån Tändmodul? Ingen Aning Vad Den Heter
Riktigt.. Allafall så sitter Den Framför/ nedanför Batteriet, två Kontakter, Ena Den hade Lossnat!  Pilla Dit Den så Starta
Bilen och Gick På Alla 4 Igen smile

Sök