hej jag gjorde ett komp prov på min 945 2,0T idag och fick siffrorna: (bilen har rullat 25000 mil)
cyl 1: 8,5 (kg)
cyl 2: 8
cyl 3: 7,3
cyl 4 10,25
siffrorna var ju inte så fina precis, vad kan vara felet tror ni, ska tillägga att topplockspackningen är nyligen bytad och toppen är planad 0,6 mm, dock så slipades inte ventilerna in.
kan det vara problemet ?
eller är det kolvringarna som är dåliga, tycker dock det är konstigt om det är kolvringarna ifall 1 cyl är bra ?
vad tror ni, hjälp uppskattas MVH
gjorde nu idag ett nytt komp test med en matsked olja, då blev det genast bättre 10,5 kg i alla cylindrar.
så det är bara att byta kolvringar. Något speciellt att tänka på när man river en rödblockare ?
första gången jag renoverar en bilmotor, har alla moment till alal överfall osv
har tänkt byta kolvringar, ramlager och vevlager
skall även slipa in ventilerna osv.
btw, har billyft, motor lyft och bra med verktyg